1.059.645

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Falusi turizmus ismeretek

A falusi vendéglátóképzés tankönyve

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: B+V Lap- és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: 59665.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Falusi Turizmus Országos Szövetsége a következő szavakkal ajánlja a falusi turizmust az érdeklődőknek:
„Ha elege van a szmogból, a tolongásból, a civilizáció vívmányaiból, a szobakerékpárból és... Tovább

Előszó

A Falusi Turizmus Országos Szövetsége a következő szavakkal ajánlja a falusi turizmust az érdeklődőknek:
„Ha elege van a szmogból, a tolongásból, a civilizáció vívmányaiból, a szobakerékpárból és a kalitkába zárt énekesmadár dalából - mozduljon ki, szökjön el megszokott környezetéből, a hétköznapokból. Érezze a szabadságot! Családjával, barátaival vadregényes kirándulásokon ismerkedjen egy természetközelibb világgal! Nem kell messzire mennie, és megismerheti a falusi életformát, a hagyományokat, kulturális örökségünket, és nem utolsósorban élvezheti a vidéki emberek vendégszeretetét."
Az idézet tartalmának megfelelő élménynyújtás feltétele, hogy sokoldalúan felkészült, vendégszerető családok fogadják a falusi turizmust igénylő vendégeket. Ehhez a felkészüléshez kíván segítséget adni ez a tankönyv, mely
• rendszerezi a falusi vendéglátó tevékenységhez szükséges alapismereteket,
• megismerteti a magánszállásadás és a kapcsolódó szolgáltatások humán és tárgyi, valamint környezeti feltételeit, a vendéglátó ház kialakításának irányelveit,
• munkaszervezési és áruismereti alapot ad a vendéglátó háztartás vezetéséhez.
A Falusi turizmus ismeretek tantárgy tankönyvének szerkezete a Falusi vendéglátó képzés központi programjának felépítését követi. Az elméleti ismeretekhez kapcsolódóan példák, feladatok formájában tartalmazza a gyakorlati tananyagot is.
A tankönyv vastag betűs, keretes szövegei, valamint a vastagbetűvel kiemelt kulcsszavak, fogalmak tartalmazzák azokat a meghatározásokat, amelyeket „szó szerint" kell megtanulni. A kiegészítő magyarázatok, tájékoztató ismeretek az apró betűs szövegrészbe kerültek. Az „Ellenőrző kérdések és feladatok" közül a vastagbetűvel kiemeltek a képzési követelmények teljesítéséhez feltétlenül szükséges ismeretekre kérdeznek rá. A dőlt betűs megkülönböztetések gyakorlati feladatot jelölnek. Az idegen szavak, szakkifejezések jelentése, fogalmi magyarázata a tankönyv végén elhelyezett szójegyzékben található meg. Vissza

Tartalom

• 1. A FALUSI TURIZMUS HAZAI ÉS NEMZETKÖZI GYAKORLATA, TRENDJE 13
1. 1. A vidéki turizmus megjelenési formáinak értelmezése 13
1. 1. 1. A falusi turizmus 13
1.1.2. Az agroturizmus 15
1. 1. 3. Az ökoturizmus 16
1. 1. 4. A tematikus utak 16
1. 2. A falusi vendégfogadás és a fizetővendéglátás kapcsolata (azonosságok, különbségek) 18
1. 3. A falusi turizmus kialakulása, fejlődése, hatása a vidékfejlesztésre 19
1. 3. 1. A falusi turizmus kialakulása és fejlődése Nyugat-Európában 19
1. 3. 2. A falusi turizmus hazai kialakulása és fejlődése 20
1. 3. 3. A falusi turizmus hatása a vidékfejlesztésre 22
1. 4. Nemzetközi és hazai keresleti, kínálati trendek 23
1. 4. 1. Altalános keresleti trendek 23
1. 4. 2. Speciális keresleti trendek 24
1. 4. 3. Altalános kínálati trendek 25
• ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK ÉS FELADATOK 25
• 2. A FALUSI TURIZMUS SZEREPLŐI 26
2.1. A vendég 26
2. 1. 1. A vendég indítékai (motivációi) 26
2. 1. 2. A vendég célcsoportok igényei 26
2. 2. A falusi vendéglátó, a vendéglátó család 29
2. 2. 1. A vendéglátó családdal szembeni követelmények 29
2. 2. 2. A vendéglátó szakmai felkészültsége 30
2. 2. 3. Személyi higiénia - ápoltság - jó megjelenés 31
2. 2. 4. Viselkedési szabályok 31
2. 2. 5. A vendéglátó jellembeli tulajdonságai 33
2. 3. A falusi vendéglátás egyéb szereplői 34
2. 3. 1. Országos szintű koordináló szervezetek 34
2. 3. 2. Szövetségek, egyesületek 35
2. 3. 3. A helyi önkormányzatok, mint a falusi turizmus szereplői 36
2. 3. 4. A falusi turizmus sikerét biztosító egyéb szereplők 36
• ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK ÉS FELADATOK 37
• 3. A FALUSI TURIZMUS KÍNÁLATÁNAK ÖSSZETEVŐI 39
3. 1. Infrastrukturális adottságok 40
3. 1. 1. Az infrastruktúra fogalma, fejlesztési lehetőségei 40
3. 1. 2. Közlekedés, úthálózat 41
3. 1. 3. Közművesítés 42
3. 1.4. Hírközlési feltételek, kommunikációs hálózat 43
3. 1. 5. Egészségügyi szolgáltatások 43
3. 1. 6. Turisztikai infrastrukturális adottságok 43
3. 2. Természeti adottságok 44
3. 2. 1. Természeti képződmények 44
3. 2. 2. A növény- és állatvilág 46
3. 2. 3. Természetvédelmi területek 46
3. 3. Társadalmi, kulturális adottságok 50
3. 3. 1. Népművészet 50
3. 3. 2. A folklorisztikus adottságok 52
3. 3. 3. Művi adottságok 53
3. 4. Helyi sajátosságok 54
3. 4. 1. A folklorisztikus helyi sajátosságok 55
3. 4. 2. A helyi művi sajátosságok 56
3. 4. 3. Helyi természeti adottságok 56
3. 4. 4. Helyi gasztronómiai adottságok 57
3. 4. 5. Helyi rendezvények 57
3. 4. 6. Néhány, falusi turizmus szempontjából kiemelkedő adottságú idegenforgalmi tájegység jellemzése 58
3. 5. A vendég biztonsága 59
3. 5. 1. A vendég értékeinek biztonsága 59
3. 5. 2. Balesetvédelem a házban és a ház körül 60
3. 5. 3. Tennivalók káresetnél, balesetnél 63
3. 6. A falusi vendéglátó szolgáltatásai 63
3. 6. 1. Szálláshely-szolgáltatás 64
3. 6. 2. Étkeztetés 66
3. 6. 3. Programok szolgáltatása 67
3. 6. 4. Saját termékek eladása 68
3. 6. 5. Információs szolgáltatások 59
3. 6. 6. Egyéb, speciális szolgáltatások 70
Ellenőrző kérdések és feladatok 71
4. A vendéglátásra alkalmas lakókörnyezet kialakítása 73
4. 1. A tervezés folyamata 74
4. 2. A költségvetés készítése 75
4. 2. 1. Építési költségek 75
4. 2. 2. Az építés finanszírozása 76
4. 3. A hagyományos magyar paraszti környezet értékei (a porta és tanya telepítésének szempontjai) 76
4. 3. 1. A gazdálkodótelek 76
4. 3. 2. A porta beépítése 77
4. 3. 3. A tanyák beépítése 78
4. 4. A vendéglátásra alkalmas lakóház 80
4. 4. 1. A funkciók elkülönítése és összekapcsolása 80
4. 4. 2. Vízellátás 81
4. 4. 3. Elektromos áram, világítás 83
4. 4. 4. Fűtés, hőszabályozás 84
4. 4. 5. Szellőztetés 87
4. 4. 6. Szennyvíz-eltávolítás 87
4. 4. 7. Az előterek, az étkező és a társalgó kialakítása, berendezése 88
4. 4. 8. A vendégszobák kialakítása, méretezése 91
4. 4. 9. A vendégszoba berendezésének alapelvei 92
4. 4. 10. A vendégszoba berendezési tárgyaival szembeni követelmények 94
4. 4. 11. A fürdőszoba, a zuhanyozó és a WC kialakítása, berendezése 97
4. 4. 12. A konyha kialakítása, méretezése, berendezése 100
4. 4. 13. A háztartási munkaszoba 103
4. 5. A ház környezete, a házkörüli tartózkodási helyek kialakítása 103
4. 5. 1. Átmeneti terek a ház és az udvar között 104
4. 5. 2. A házkörüli tartózkodási helyek 107
4. 5. 3. A gazdasági udvar és a melléképületek 111
• ellenőrző kérdések és feladatok 117
• 5. a falusi turizmus magánszálláshelyeinek minősítési rendszere, minősége 119
5. 1. A minősítési eljárás 119
5. 1. 1. Az FTOSZ minősítés 120
5. 2. A szálláshelyek típusai és komfortfokozat szerinti jellemzői 122
5. 2. 1. Vendégszoba 123
5. 2. 2. Üdülőlakás, lakrész 124
5. 2. 3. Üdülőház, nyaraló, hétvégi ház, tanyaház 124
5. 2. 4. Sátorozóhely 125
• ellenőrző kérdések és feladatok 125
• 6. munkaszervezési alapismeretek 126
6. 1. A munkaszervezéstan (ergonómia) fogalma 126
6. 1. 1. A munkatanulmányok 126
6. 1. 2. Az emberi munka és a teljesítőképesség 127
6. 1. 3. Az elfáradás és a pihenés 127
6. 2. A munkateljesítményt befolyásoló tényezők 129
6. 2. 1. Testtartás, munkamozdulatok 129
6. 2. 2. Környezeti hatások 133
6. 2. 3. A munkahely kialakítása 134
6. 2. 4. A munkaeszközök és felszerelések elhelyezése 136
6. 2. 5. A munkaruházat 138
6. 3. A háztartásgazdálkodás szervezése 138
6. 3. 1. A komplex háztartásvitel megszervezése 139
6. 3. 2. A háztartási munkafolyamatok tervezése 142
6. 3. 3. A munkamenet tervezése 143
6. 3. 4. A munkaterv 144
6. 3. 5. Szervezési tervek 145
6. 3. 6. Napirend készítése 145
6. 3. 7. A házirend 150
6. 4. A háztartási munkafolyamatok egymásra épülése, gyakorlati végrehajtása 150
6. 4. 1. A szobák rendben tartásának munkafolyamata 151
6. 4. 2. Az egészségügyi helyiségek takarítása 151
6. 4. 3. A konyha rendben tartásának munkafolyamata 152
6. 4. 4. A konyhai mosogatás munkafolyamata 153
6. 4. 5. A mosás, vasalás munkafolyamata 155
6. 5. A hatékony háztartásvezetés lelke: a rend 157
6. 6. A lakás higiéniája 159
6. 6. 1. A takarítás higiéniája 159
6. 6. 2. Az ágynemű, a fürdőszobai és a konyhai textíliák higiéniaja 160
6. 6. 3. A konyhai higiéné 161
6. 6. 4. Az ivóvíz 162
6. 6. 5. A háztartási szemét kezelése 163
6. 6. 6. Az állati kártevők irtása 163
Ellenőrző kérdések és feladatok 164
7. a falusi vendéglátás sajátos munkaformai, tevékenységi területe 165
7. 1. A kötelező ügyviteli és adminisztrációs munkák szervezése 165
7. 1. 1. A nyilvántartásba vétel 165
7. 1. 2. A vendégkönyv vezetése 166
7. 1.3. Az adózáshoz kapcsolódó feladatok 167
7. 1.4. Bevételi és költségnyilvántartások vezetése, számlaadás 169
7. 2. Ajánlott adminisztrációs munkák és szervezésük 170
7. 2. 1. Értékesítés levelezés útján 170
7. 2. 2. Értékesítés telefonon 174
7. 2. 3. Vendégkartoték, címlista vezetése 176
7. 3. Marketing 176
7. 3. 1. A tényhelyzet felmérése, erősségek/gyengeségek megállapítása 176
7. 3. 2. Tendenciák megismerése, piackutatás 180
7. 3. 3. A célok kitűzése 183
7. 3. 4. A kínálat kialakítása I84
7. 3. 5. Az árképzés 286
7. 3. 6. A reklámtevékenység 289
7. 4. Kapcsolattartás és együttműködés 195
7. 4. 1. Kapcsolattartás a vendégekkel 295
7. 4. 2. Kapcsolattartás, együttműködés más vendéglátókkal, szakmai és civil szervezetekkel 200
Ellenőrző kérdések és feladatok 201
8. fogyasztói alapismeretek, áruismeret 202
8. 1. Fogyasztói alapismeretek 204
8. 1. 1. Az áruismeret és az áruminőség fogalma 204
8. 1. 2. Minőségi jellemzők 204
8. 1. 3. Vásárlási tájékoztató (használati-kezelési útmutató és minőségtanúsítás) 205
8. 1. 4. A minőségvédelem közvetlen eszközei 207
8. 1. 5. A fogyasztói érdekvédelem legfontosabb hazai eszközei 207
8. 1. 6. A minőségvédelem közvetett eszközei 209
8. 2. Üveg, kerámia, porcelán, fém, műanyag háztartási áruk, faipari termékek használati tulajdonságai 211
8. 2. 1. Üvegből készült áruk jellemzői 211
8. 2. 2. Kerámiagyártmányok jellemzői 212
8. 2. 3. A fémből készült háztartási eszközök jellemzői 214
8. 2. 4. Műanyagból készült háztartási áruk jellemzői 217
8. 2. 5. A fából készült háztartási áruk jellemzői 218
8. 3. A textiltermékek kiválasztásának elvei 219
8. 3. 1. Textilipari nyersanyagok 219
8. 3. 2. Lakástextíliák 221
8. 3. 3. A szőnyegek fajtái, tulajdonságai, alkalmazási lehetőségei 223
8. 4. Háztartástechnikai áruismeret 224
8. 4. 1. Főző- és sütőberendezések 225
8. 4. 2. Hűtő- és fagyasztó-berendezések 227
8. 4. 3. Konyhai kisgépek 229
8. 4. 4. A tisztítás gépei 230
8. 4. 5. A textilneműk mosásának, ápolásának gépei és eszközei 231
8. 4. 6. A takarítóeszközök 233
8. 5. Élelmiszerek, alapanyagok, fűszerek 234
8.5. 1. Alapkészlet 234
8. 5. 2. Friss áruk 236
8. 6. Háztartási vegyi áruk (mosó- és tisztítószerek), használati tulajdonságaik, tárolásuk 238
8. 6. 1. Mosó- és mosogatószerek 238
8. 6. 2. A háztartási tisztítószerek 239
8. 7. Környezetvédelem a háztartásvezetésben 242
8. 7. 1. Hagyományos és környezetkímélő tisztítószerek használata 242
8. 7. 2. Környezetvédelmi javaslatok 243
8. 8. Új vagy korszerűsítendő szálláshelyek berendezésének, felszerelésének költségvetése 245
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK ÉS FELADATOK 248
SZÓJEGYZÉK 251
IRODALOMJEGYZÉK 255
MELLÉKLETEK JEGYZÉKE 257

Dr. Kulcsár Tamásné

Dr. Kulcsár Tamásné műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kulcsár Tamásné könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.