Előszó
A faipari géptan azokkal a korszerű famegmunkáló szerszámokkal és gépekkel foglalkozik, amelyek túlnyomó része jelenleg is megtalálható a hazai faipar valamelyik területén. Ezek az eszközök a technológia tanítása és a szakmai gyakorlatok során vázlatosan, elsősorban technológiai szemponthói ismertetésre kerültek. Éppen ezért a faipari géptan nem tér ki azokra a műveletekre, amelyek a faipari gépeken elvégezhetők, hanem kizárólag a szerszámok és gépek szerkezetét és mechanikai működését ismerteti, beleértve a forgácsolás elméletét is.
A tantárgy megértéséhez és tanulásához elengedhetetlenül szükséges a kémia, fizika, általános elektrotechnika, a műszaki rajz és a gépészeti ismeretek alapos tudása, mert számos alapfogalmat, amelyet a felsorolt tantárgyak keretében oktatnak, a faipari géptanban nem ismertetünk, legfeljebb helyenként hivatkozunk az előtanulmányokra.
A forgácsolás elmélet területén még ma is sok kérdésben megoszlik a szakemberek véleménye. Ezért ebben a témakörben csak azokat az általános érvényű megállapításokat tárgyaljuk, amelyeket napjainkig kialakult, végleges tudományos álláspontnak tekinthetünk.
A tananyagban előforduló számítások többsége egyszerűsített adatokkal és képletekkel határozza meg a legfontosabb műszaki jellemzők értékét. Fontos és szükséges, hogy a fejezetek végén található feladatokat önállóan oldjuk meg, mert csak ezen az úton alakul ki a faipari géptanhoz is szükséges számításokkal alátámasztott műszaki gondolkodásmód.
A tankönyvben szereplő gépek és szerszámok elsősorban a bútor- és épületasztalos-iparban nyernek alkalmazást, de néhány esetben az alapanyagipar és vegyesfaipar gépei is helyet kaptak a megfelelő fejezetben.
A közvetlen szakmai célkitűzés a faipari szerszámok és gépek megismerése; a leíró jellegen túllépve szeretnénk azonban elérni, hogy rajzzal és számításokkal a középfokú faipari oktatásnak ez a területe is természettudományos megalapozottságú igazi műszaki szaktantárgy legyen.
Vissza