1.059.778

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fadrusz János élete és művészete

Szerző
Róla szól
Budapest
Kiadó: Athenaeum Irodalmi és Nyomdai R.-T.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Félvászon
Oldalszám: 292 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 26 cm x 19 cm
ISBN:
Megjegyzés: 85 tábla fekete-fehér fotóval, szövegközti rajzokkal, 1 kihajtható melléklettel illusztrált. Készült az Athenaeum r.-t. könyvnyomdájában, Budapesten.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A horatiusi nonum prematurt ez a könyv duplán kivárta. Még Fadrusz életében az 1902-ben megindult "Művészeti Könyvtár" számára vállalkoztam életrajza megírására, s Fadrusz ebben készséggel... Tovább

Előszó

A horatiusi nonum prematurt ez a könyv duplán kivárta. Még Fadrusz életében az 1902-ben megindult "Művészeti Könyvtár" számára vállalkoztam életrajza megírására, s Fadrusz ebben készséggel segítségemre volt. Halála után fokozott buzgalommal dolgoztam rajta s a világháború kitörésekor készen lett. Azóta vártam megjelenését. Egy rövidebb essayben 1909-ben leraktam a könyv alapgondolatait, s azt a pozsonyi Toldy-kör a Vutkovich-díjjal tüntette ki. (Megjelent a Művészetben VIII. kötet) 1913. novemberében a Népszerű főiskolai tanfolyamon hat előadásban ismertettem tanulmányaim eredményeit. A Mátyás-emlékről szóló résszel pedig széket foglaltam a Petőfi-Társaságban. Egyes részletkérdéseket külön is feldolgoztam, így a feszület eredetének kérdését (megjelent németül Strassburgban Heitz kiadásában 1911-ben), a monumentális szobrászat alaptörvényét (megjelent a Zeitschrift für Aesthetik und Kunstwissenschaft X. kötetében). Az alapvető filozófiai problémák, nevezetesen a tér és idő kérdése a képzőművészetben, a nyugvó és mozgó szem szerepe az esztétikai szemlélet létrejöttében, külön beható kifejtést követelnek. Ezt tekintem egyik legközelebbi feladatomnak. Ez lesz "Uj Laokoon" c. munkám tárgya.

Budapest, 1923 május hava. Vissza

Tartalom

Előljáró beszéd
Az ember
Gyermekévek9
Iskoláztatása
Lakatosinas
Lakatoslegény
Ipariskolai növendék
Történelmi emlékek hatása képzeletére
Művészálmok
A faszobrásziskolában16
Művészi álmodozások
Jellem kialakulása
A legmagasabb eszmények kultusza
Katonáskodása Prágában20
Művészi hatások
Szabadulása
Újra fafaragó23
Megösmerkedik Batka Jánossal
Tanul magyarul barátaitól
Porcellánfestő
Az óratartó története
Szobrászálmok
Kőfaragások
Batka agitációja
A gnómok
A pozsonyi takarékpénztár ösztöndíjat ad
Bécsben Tilgnernél29
Tilgner műtermében
Bécs hatása szellemére
A pozsonyi magyar
A liberális eszmék pátosza
Első szerelme
Viaskodás a sorssal
"Büszke vagyok a lakatosinasra"
Név és rang
Idegen kéz nem formálhatja
Nagy csalódás
Női ideáljának kialakulása
Két képzeletstruktúra40
Poláris ellentétű művészet
Canova és Thorwaldsen stílellentétei
Az akadémizmus
A festészet hatása a szobrászatra
A tónusfestő szobrászat
Franica, görög, olasz példák
Tilgner virtuozitása
Korai arcképszobrászata
A festői szobrászat bírálata
Ellentétek Tilgnerrel
Hellmer mint mester
Akadémiai pályázatok
Vendég a bécsi akadémián53
Hellmer Fadruszról
A morceau és az egész
Akadémiai növendék
A Rónay-arckép
Apolló a szárnyas Ámorral
Az anyagmegmunkálás elve
"Szegény Lázár"
A kétféle relief-felfogás
Az amazonok harca
Thorwaldsen és a görög relief
Az átvételek önálló feldolgozása
Friss kitalálások
Krisztus a keresztfán
A feszület pozsonyi sikere
A feszület pesti sikere
A feszület sorsa
A Mária Terézia-emlékpályázat története70
harc Batkával
"A város fia vagyok"
Dolgozik a tervezeten
Megkapja a megbízást
Kritikai szempontjai
Művészeti tanulmányúton
A kolozsvári Mátyás-emlékpályázat78
Megnyeri a kolozsvári pályázatot
Megnősül
A budai műteremház
Készül a Mária Terézia-emlék82
Folyik a munka Carrarában
A szobor kifaragása
Hazaszállítása
Az utolsó simítások, már Pozsonyban
A szobor leleplezése
A király megjegyzései
Az egykorú kritika
A takarékpénztár iránt érzett hálája
A Mátyás-szobort mintázza89
A szobor öntése
Hellmer elismerése
A Mátyás-szobor leleplezése
A Mátyás-szobor kismintája
Az egykorú kritika
A Wenckheim-szobor94
A Wesselényi-szobor
A Tuhutum-emlék
Vita a rovásírás körül
A Tisza-szobor eszméje
Rokon Dalou szobrával
Toldi viaskodása a farkasokkal
Dekoratív munkák
Félbemaradt művek
Arcképei101
Jellemfejlődése
Irodalmi érdeklődése
Anyja iránti szeretete
Hálaérzete
Nemes büszkesége
Öntudata
Kollégialitása
Vitája Tóth Bélával
Nézetei a nemzetiségi kérdésről
Kritikagyűlölete
Kozma Andor levele a kritikáról
A deklamatív magyar irány
Készülődés a párisi világkiállításra
Művészi küzdelmek
Egy őstehetség felfedezése
Tehetség-kultusz
Ötletessége
Erkölcsi felfogása
Feledékenysége
Fanatikus magyarsága
Az erő kultusza
Férfierejéből fakadó hős-kultusza
A művész121
A monumentális szobrászat problémája123
A monumentális hatás alapfeltételei124
A nagy tárgy és a nagy érzés
Fadrusz áradó érzései125
Reliefsorozat Magyarország diadalívén127
A magyarság erkölcsi ideáljának formálója
Képzeleti képeinek foganása129
Az absztrakt képzelet tiszta formája
A monumentális körvonal130
A liberális magyar polgárság eszményeinek formálója
Plasztikus mozdulatai
A feszület problémája134
Megnyugvás a vallási kételyekből
A feszület tradíciója
Ó-keresztény feszületek
Román és gótikus feszületek
A kora-reneszánsz feszülete
A reneszánsz és barok feszület
Fadrusz feszülete
A kora-reneszánszhoz áll közel
Rokon Velasquez feszületével
A Mária Terézia-emlék belekapcsolódik a magyar hagyományba144
Az egynézetűség
Rodin művészetének lényege
Ellentétje Hildebrandnak
A többnézetűség
Michelangelo idálja
Statikus formában szenvedelmes mozgás
Nála a homloknézet uralkodik
A Mária terézia-emlék főnézetei
Az emlék felállításának hibája
Az emlék mint korrajz
A királynő a báj és méltóság egyesítése
A Mária Terézia-emlék nem barok
Az anyagkezelés157
A Mária Terézia-emlék lova
A hippológus ló-kánonja
A képzelet formálja a típusokat
A lóábrázolás története
Jégkorszak
Az egyiptomi művészet
Az asszír, a keleti, az archaikus görög művészet
A Parthenon
Az ú. n. Sándor-szarkofág
Marcus Aurelius szobra
A korai keresztény művészet
A bambergi és magdeburgi, a Scaliger-emlékek
Donatello és Verrocchio
Leonardo, Schlüter és Donner
A Mária Terézia-emlék lova
A Mátyás-emlék, mint vizió, mint szimbólum175
A Mátyás-emlék lova
Az emlék pszikológiai hatása
A kompozíció elemzése
Reliefszerű szabadplasztikai csoport
A mintázás181
A két képzeletstruktúra két mintázási elve
A térábrázolás kettőssége
A vízió kiépítése
Való-forma és ható-forma
A lényeges elemek egybefoglalása
Az érzés maximumát a síkok minimumával fejezi ki
Különböző miljők azonos formatörekvése
Kevéssel sokat fejez ki
Titáni viaskodása a kor realizmusával
A magyar művészet nemzeti jellege
Mély érzés és leegyszerűsített forma
A két stílustörekvés a művészet gyökere
Az első Erzsébet-emlékpályázat190
A pályázat története
Intrikák és rágalmak
A második pályázat
Betegsége, halála
Temetése
Félbemaradt tervek
Pozsony hűsége
Utóhang202
Fadrusz János műveinek jegyzéke203
Névmutató204
Tartalom206
Képek209

Dr. Lázár Béla

Dr. Lázár Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Lázár Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem
Kuponos kedvezmény ezen könyv esetében nem vehető igénybe.