1.053.719

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz"

Szerző

Kiadó: Kodály Intézet
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 207 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-7295-13-5
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kecskeméti Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Gimnázium történetének első szakaszáról - melyet az alapítás dátuma (1950) és létrehozó igazgatójának, Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi... Tovább

Előszó

A kecskeméti Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Gimnázium történetének első szakaszáról - melyet az alapítás dátuma (1950) és létrehozó igazgatójának, Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Mártának halála (1973) határol - a kutatás első fázisát 1983-ban dokumentumkötet zárta: "... van itt egy iskola ...". Ebben nagyjából időrendben közöltem a fontosabb iratokat teljes terjedelmükben vagy részlegesen. Az azóta eltelt időszakban sok, addig nem ismert dokumentum került elö. Feldolgozásukra a tematikus tárgyalás látszott megfelelőbbnek. így újból és újból nekilendül a kezdetektől gyakran máig tekintő időrend, különböző oldalakról világítva meg a kecskeméti iskola, s általában az ének-zenei iskolák ügyét.
A nagy mennyiségű és szerteágazó tematikájú anyag arra késztetett, hogy bőséges idézetekkel, de általában teljes dokumentumok közlésének mellőzésével dolgozzam fel témámat. (Az idézetekben csak a nyilvánvaló helyesírási hibákat javítottam. Egyes helységnevek, pl. Békés-Tarhos helyesírásának következetlensége megmaradt.) A fontos, de a témához áttételesen kötődő információkat gyakran a jegyzetbe utaltam (Itt található egyébként a lelőhelyek, jelzetek pontos közlése is.) A dolgozat más helyén felsoroltam a kutatás forrásait és a bibliográfiában közlöm a legalapvetőbb irodalmat.
Vissza

Tartalom

Előszó 7
Bevezető 9
1. VITATKOZÓ VÉLEMÉNYEK-TEGNAP ÉS MA 11
1.1 Ígéret.. 11
1.2 és valóság 11
1.3 Pro és kontra 11
1.4 Van vagy nincs Kodály-módszer? 12
1.5 A gyerekek véleménye 13
1.6 Zenei nagyhatalom vagyunk? 14
1.7 Vissza Kodályhoz 14
1.8 Néhány szempont az értékeléshez 15
2. A KODÁLY-KONCEPCIÓ ELŐZMÉNYEI, GYÖKEREI 17
2.1 "A zene mindenkié! 18
2.2 A magyarországi énektanítás múltja a kezdetektől az 1920-as évekig 18
2.2.1 A magyarok szimfóniája 18
2.2.2 "... hol tartanánk, ha Eötvös megvalósítja terveit?" 19
2.2.3 "Óriási korrektívum: Klebelsberg iskolái." 20
2.3 Kodály Zoltán és munkatársai 21
2.3.1 Kodály indulása 21
2.3.2 Iskolák éneklő mozgalma 22
2.3.3 Pedagógiai művek születése 22
2.3.4 Énekoktatók továbbképzése 23
2.3.5 Kodály elképzeléseinek első gyakorlati alkalmazói 24
2.3.5.1 Bors Irma 24
2.3.5.2 Ádám Jenő 25
2.3.5.3 Agócsy László 25
2.3.5.4 Gulyás György 26
2.3.6 Kecskemét részvétele 29
3. A KECSKEMÉTI ÉNEK-ZENEI ÁLTALÁNOS ISKOLA TÖRTÉNETE
1950-1973 31
3.1 Szentkirályi Márta kecskeméti pályakezdése 31
3.1.1 Tanított és tanult 31
3.1.2 1947,1949: "Kodály mosolygott és tapsolt" 33
3.1.3 Az iskola terve - az általános politikai és művelődéspolitikai körülmények fényében 35
3.2 Az iskola létrejötte 38
3.2.1 Indulás 40
3.2.2 Engedély és illegalitás 41
3.2.3 Ellenzők, ellenvetések 43
3.2.3.1 Túlterhelés és/vagy a közismereti tárgyakból tapasztalható alacsony színvonal 43
3.2.3.2 Elitiskola 43
3.2.3.3 Növendékek toborzása 44
3.2.3.4 Származás 44
3 2.3.5 Klerikális szellem 46
3.2.3.6 Ellenszenv az iskolával és az igazgatóval szemben 47
3.2.4 Tervek, célok, hivatalos rendeletek 47
3.2.4.1 Tervezet ének többletórákkal működő ének-zenei általános iskolák létesítésére 47
3.2.4.2 Hivatalos rendelet az ének-zenei iskoláról 51
3.2.4.3 Tankönyvírás 52
3 3 Az első bemutatkozások
Részvétel Kecskemét életében 54
3 4 "Az ének-zene tagozatú általános iskola célja az általános iskola céljának maradéktalan megvalósításán túlmenően zeneileg műveltebb ifjúság nevelése" 55
3 4.1 Zeneóvoda 56
3 4.2 Hangszertanulás 56
3.4.3 Néptánc-oktatás 59
3 4 4 Szakköri tevékenység 61
3 5 A fejlődés fokozatai 63
3*5.1 Működési feltételek 63
35.I.I Hangszerek 63
3.5.1.2 Tantermi felszerelés 64
3.5.2 Az iskola otthona: a "kultúrpajta" 64
3.5.3 Új iskola építésének kérvényezése 65
3.5.4 Iskolaavatás 67
3.5.5 Tizenkét évfolyam 68
3.6 Kodály Zoltán látogatásai 71
3.6.1 Az első látogatás. 1952. december 8-9. 73
3.6.2 1953. május 30. 74
3.6.3 Az ötéves kecskeméti iskola Kodály-ünnepsége 1955. december 12-én 75
3.6.4 A 75 éves Kodály Zoltán kecskeméti látogatása 1957. december 16-án 79
3.6.5 Az első nyolcadik osztály ballagása, 1958. június 10. 80
3.6.6 Kodály Zoltán kecskeméti látogatásai 1960júniusában és novemberében 82
3.6.7 Kodály Zoltán 80. születésnapja: 1962. december 16. 83
3.6.8 1964-1967: "Testileg ritkán, de gondolatban gyakrabban itt." 84
3.6.9 Kodály szellemében és nevével 85
3.6.9.1 Végrendelet 85
3.6.9.2 Kecskemét: Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Gimnázium 86
3.7 Feladat: a tanítás során szerzett tapasztalatok átadása 86
3.7.1 Hospitálás, tapasztalatcsere, bemutató tanítás, tanfolyam.
Nemesszeghyné kezdeményezései az első években 86
3.7.2 Ének-zenei általános iskolák létrejötte 88
3.7.3 Reformtervezetek és pedagógusképzés 89
3.7.3.1 Elméleti megközelítés:
A magyar zenei nevelés rendszerének fejlesztésére született javaslatok 90
3.7.3.2 Gyakorlatban: az eseti tapasztalat átadás szervezetté válása 91
3.8 Felmérések az ének többletórák hatásáról 93
3.8.1 összehasonlító bemutató tanítások 93
3.8.2 Tapasztalatok gyűjtése az iskolán belül 94
3.8.3 Tudományos igényű vizsgálatok 96
3.9 Külföldi érdeklődés és a magyar zenei nevelési rendszer adaptálása 98
3.9.1 Zenei kapcsolat Magyarország és a külföld között a hatvanas évek közepéig 98
3.9.2 Fordulópont: 1964, ISME-konferencia Budapesten 100
3.9.3 Az ének-zenei általános iskoláról, Kodály zenei nevelési elveiről -
magyarok külföldön, külföldiek Magyarországon 101
3.9.4 Külföldi adaptációk, vélemények zeneoktatási rendszerünkről 104
3.9.5 Nehézségek külfölddel való kapcsolatunkban 105
4. AZ ÉNEK-ZENEI ISKOLA JELENTŐSÉGE.
ZENEOKTATÁSUNK ÉS MAI NEHÉZSÉGEINK AZ ELMÚLT
KORSZAK TÜKRÉBEN 107
4.1 Torzulások 108
4.2 Az iskola remélt és kívánt megváltozása 110
4.3 Kodály szavai 111
5. NEMESSZEGHY LAJOSNÉ SZENTKIRÁLYI MÁRTA
(1923-1973) 113
6. JEGYZETEK, MELLÉKLET 117
6.1 Rövidítések 117
6.2 Fonások 118
6.3 Névértelmező: ének-zenei általános iskola - zeneiskola 120
6.4 Jegyzetek 121
6.5 Bibliográfia 167
6.6 Áttekintés: A kulturális minisztériumok Magyarországon 1949-1973 171
6.7 Függelék: Szöveges dokumentumok 173
Facsimilék 195
Fényképek 209

Szögi Ágnes

Szögi Ágnes műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szögi Ágnes könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
"Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz" "Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz" "Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz"

A gerinc elszíneződött.

Állapot:
2.340 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba