Bevezetés | 11 |
A hangszerek csoportosítása: szokásos beosztás - tudományos rendszerezés - idiofon - membranofon - aerofon - kordofon - elektrofon hangszerek | |
Első rész | |
A hangszerek eredete | 19 |
A hangszertörténet vezérfonalai: földrajzi szempontok - történelem - a társadalmak fejlődése | |
Babonák és ceremóniák | 22 |
Régészet és néprajztudomány - a keletkezés sorrendje - csörgő - kereplő - karcoló - dobbantó - dobok - xilofon - doromb - fuvola - trombita - húros hangszerek - Összjáték: totem-együttesek - hangszerek és jelképek | |
Ázsia | 34 |
Ősi emlékek: Kínában - Indiában - Délkelet-Ázsiában - Az ütőhangszerek jelentősége - kőjáték - harangok - gongok - tamtam és réztányér - xilofon - ázsiai furcsaságok - dobok - gamelán-együttesek - Fúvós hangszerek: fuvolák - pánsíp - száj-orgona - duda - oboa - klarinét - kürt - trombita - Húros hangszerek: hárfa - lant - citera - Vonós hangszerek | |
A Közel-Kelet | 50 |
Ősi emlékek: Mezopotámiában - Egyiptomban - Izraelben - az arab világban - Ütőhangszerek: csattogó - kasztanyett - csörgő - réztányér - harang - dobok - Fúvós hangszerek: sípok - kürt - trombita - Húros hangszerek: hárfa - líra - lant - nyárshegedű - pszaltérium - citera - cimbalom - eolhárfa | |
Második rész | |
Európa | 67 |
A hangszerek helye az egyetemes művészettörténetben - szerepük az antik görög kultúrában - Rómában - Bizáncban - Középkor: a nyugati egyház tilalmai - kapcsolatok a Közel-Kelettel - a középkori hangszerek jellege - Reneszánsz: az önálló hangszeres zene kialakulása - az első hangszerismertetések - hangszerkészítés - gyűjtemények - Barokk: megváltozott ízlés, megváltozott követelmények - a vonós hangszerek térhódítása - Klasszicizmus és romantika: a zenei árnyalatok gazdagodása - a kifejezés lehetőségeinek bővülése - a hangerő növekedése -a művészet demokratizálódása - XX. század: mammut-zenekar és kiszenekar - a fúvósok szerepének módosulása - az ütőhangszerek előretörése | |
Ütőhangszerek | 82 |
Görög filozófia és középkori egyház - hadjáratok és fejedelmi udvarok - az üstdob pályafutása - szerepe a zeneirodalomban - kisdob - pergődob - a janicsárzene - triangulum - réztányér - nagydob - csörgődob - kasztanyett - fadob - tamtam - gong - antik tányér - harangjáték - cseleszta - xilofon - marimba - vibrafon - hangutánzó szerszámok - dél-amerikai származékok - az ütőhangszerek játéktechnikája | |
Ajaksípok | 106 |
A fuvola az ókori Európában - Középkor és reneszánsz: a fuvolák és furulyák vetélkedése - Barokk: a versengés végső szakasza - Quantz: a fuvola győzelme - Böhm: a fuvola tökéletesítése - fém vagy fa? - altfuvola - pikkoló - az ajaksípok a zeneirodalomban | |
Kettős nyelvsípok | 116 |
Ókor: aulos és tibila - Középkor: pásztorsíp és launedda - Reneszánsz: családfák - pommer - szordún - görbekürt - zúgósíp - cink - Barokk: oboa - szerepe a zeneirodalomban - oboe d'amore - oboe da caccia - angolkürt - fagott - szerepe a zeneirodalomban - kontrafagott - a kettős nyelvsípok együttese | |
Egyszerű nyelvsípok | 132 |
Európai elődök: pibgorn - chalumeau - hólyagduda - Denner újítása - a klarinét története - szerepe a zeneirodalomban - basszet-kürt - basszusklarinét - D- és Esz-klarinét - a tárogató - a szaxofon - szerepe a szimfonikus zenében és a fúvós zenekarban - a tánczenében - A dzsesszhangszerek története: az első együttesek - Húszas évek: a szaxofon-őrület - újabb irányzatok | |
A kürt | 147 |
Lur - cornu - elefántagyar-kürt - harci és vadászkürtök - vadászkürt és erdei kürt - Hampel és az "invenció-kürt" - billentyűs kürt - Blühmel találmánya: a szelep-mechanizmus - a kürt a szimfonikus és az operai zenekarban - a kürt játéktechnikája - írás és olvasás | |
A trombita | 158 |
Elődök: salpinx - tuba - lituus - karnyx - öröklött és szerzett kiváltságok - magas és mély trombiták - "principal" és "clarin" - Bach-trombita - szeleptrombita - basszus-trombita - a trombita a zeneirodalomban - a kornett - Elődök: jelzőkürt és postakürt - a kornett szerepe a szimfonikus zenekarban - a népzenében | |
A harsona | 168 |
Állítólagos elődök - a buccina - a harsona szerkezete és története -a toronyzene - a harsona szerepe a színpadi és szimfonikus zenében - szoprán-, alt- és basszus-harsona - a szelep-harsona - a modern harsona -a húzó-trombita | |
A tuba | 176 |
Előzmények: a szerpent - basszuskürt - ofikleid - konjunktúra és zűrzavar - Adolphe Sax fellépése - életrajza - a szaxkürtök - basszustuba és kontrabasszus-tuba - Wagner-tubák - Fúvószenekari hangszerek: szárnykürt - tenorkürt - eufonium - helikon - bombardon - a tuba a szimfonikus zenekarban - szerepe a zeneirodalomban | |
Az orgona | 186 |
Előzmények: pánsíp - duda - víziorgona - Középkor: az orgona Bizáncban és Nyugaton - mixtúrák - portatív - pozitív - Reneszánsz: a regál - regiszterek - Tetőpont: a barokk-orgona - a hanyatlás korszaka - az orgona a XX. században - harmónium - harmonika - üvegharmonika | |
Vonósok | 197 |
Előzmények - középkor - rotta - rebab - rebek - líra és fidula - az igricek története - nyenyere - tengeri trombita - reneszánsz - a gamba-család története - barokk - a hegedű közvetlen elődei - mi a különbség a gambák és a hegedű között? - a hegedű születése - első szerepei - klasszikus olasz hegedűkészítők - a gambák és hegedűk vetélkedése - a hegedű a barokk-zenében - brácsa - cselló - nagybőgő - a vonósok története 1750 után - gondok a nagybőgő húrjai körül - baryton - viola d'amore - a vonó története - modern vonóstechnika - különleges hangszínek és játékmodor - vonósok a modern zenekarban | |
A többi húros hangszer | 229 |
Húros hangszerek az ókori Európában: a hárfa Hellaszban - líra é skithara - a hárfa és a kelta bárdok - a stagnálás évszázadai - a pedálszerkezet - a hárfa a zeneirodalomban - a lant-család története - gitár - mandolin - billentyűs-húros hangszerek - Elődök: cimbalom - pszaltérium - monochor - Utódok: a klavikord - a csembaló - a zongora | |
Önműködő, elektromos és elektronikus hangszerek | 248 |
A szöges henger - reneszánsz-, barokk-, és rokokó-automaták - a kintorna - romantikus találmányok - a pianola és a fonola - elektromos hangszerek - elektronikus zene | |
Harmadik rész | |
A zenekari kultúra születése és fejlődése | 259 |
A szimfonikus zene meghatározása - Ősi és ókori zenekarok: heterofónia - Középkor: hangszeres együttesek - többszólamúság - Reneszánsz: polifon hangszerek és családfák - a zenekari kultúra kezdetei: Lasso, Gabrieli, Monteverdi - az ütemvonal és a continuo - a barokk zenekar - Corelli, Vivaldi, Handel, Bach - Klasszicizmus: dinamika és egyensúly - szonátaforma és hangszerelés - létszám és ültetés - Romantika: Beethoven, Weber, Liszt, Wagner, Strauss - a hangszerek fejlődése - a szimfonikus költemény - a XX. század zenekari stílusa: Debussy - Bartók | |
A vezénylés története | 277 |
A ritmus ütése - cheironomia - az ókori karmester - Középkor: gregorián-ének és organum - a reneszánsz-karmester - a karmesteri pálca - Palestrina - viták a "hangos" vezénylés körül - Barokk: a csembaló-karmester - hogyan dirigált Bach - Veszélyes foglalkozás: Lully - A klasszicizmus kora: kettős vezénylés - a mannheimi zenekar - goromba karmesterek - Gluck - viták a csembaló körül - a hegedűs-karmester - Zenekari viszonyok Bécsben: legenda és valóság - hogyan vezényelt Beethoven - A romantika kora: Nicolai - Spontini - Weber - Mendelssohn - Habeneck - Liszt - Wagner - Bülöw - XX. század: a modern karmester - a karmesternélküli zenekar - a vezénylés tudománya - a vezénylés művészete | |
Függelék | |
A hangszerek szótára | 203 |
Zenetudományi forrásművek | 307 |
Névmutató | 309 |
Tárgymutató | 326 |
Fényképek | 331 |
Diszkográfia | 333 |