Előszó
Az 1998-as év világgazdaságának alapvető meghatározója volt a már korábban kipattant délkelet-ázsiai válság és az év közben elmélyülő orosz, illetve dél-amerikai krízis. Annak ellenére, hogy mindkét folyamat lényege a pénzügyi összeomlás, hatásai globális méretűek, és a gazdaság minden területére kiterjednek, ezáltal alapvetően befolyásolták a légi közlekedési iparág helyzetét. Az OECD-átlag növekedési mutatója 2,2% volt. Negatív jelenségként értékelhető, hogy a gazdasági növekedés motorjának is tartott világkereskedelem 1998. évi kb. 4-5%-os bővülése jóval elmaradt a korábbiaktól.
Mindezek ellenére a Malév menetrend szerinti üzemelése 1998-ban jelentősen fejlődött. Dinamikusan, a tervet meghaladó mértékben nőtt az utasszám, és növekedett a Malév piaci részesedése. Javult a „C" utasarány, ami a korábbi negatív tendenciák megfordulását jelzi. Különösen jelentős a kapacitáskihasználás javulása, amely 63,7%-os szintű, és ezzel meghaladja az európai átlagot. A hosszú távú üzemelés súlya növekedett, és a pekingi járat beindítása óta a Boeing-767 típus teljes kapacitását leköti a menetrendszerű forgalom. A HUB típusú üzemelés sikerét mutatja, hogy a tranzitforgalom dinamikája a legerősebb az egész hálózaton.
A menetrendszerű személyszállítás bevételei 1998-ban összesen 56,1 milliárd forintot értek el. Ez 21%-os növekedésnek felel meg a bázisidőszakhoz képest.
A yield csökkenésének tendenciája folytatódott, aminek oka részben az erősödő verseny, a „C" forgalom gyakoribb diszkontálása, a tranzitforgalom már említett intenzív növekedése, valamint a hosszú távú forgalom növekvő részaránya.
Az üzemelési költségek alakulása lényegében követte a repülési teljesítményekét. Meghatározó volt az év során az üzemanyagárak alacsony szintje, ami az erős dollár hatása ellenére jelentős megtakarítást eredményezett. A tulajdonosi költségek súlya, a flotta-korszerűsítés (Fokker-70 és Boeing-737-500) hatására tovább növekedett.
A Malév repülésbiztonsága a többletrepülési teljesítmény mellett tovább javult.
A chartertevékenység a piaci részesedését megőrizte. Növekedett a rövid távú forgalom, míg a hosszú távú, a menetrend szerinti üzemelés fejlődése következtében az év végére lényegében megszűnt.
Az áruszállítást negatívan befolyásolta az elhúzódó ázsiai válság és a mélyülő oroszországi recesszió. A Malév áruszállítási forgalma a bázisidőszaki értékkel közel megegyező forgalmat bonyolított le 1998-ban. A tevékenység fejlődésének kulcsa a kiszolgálási infrastruktúra fejlesztésében rejlik.
Vissza