Előszó | 11 |
A modernizáció Magyarországon és az Európai Unióban | 17 |
A modernizáció fogalmi kérdései | 17 |
Modernizáció és integráció | 17 |
A modernizáció faktorai | 20 |
Identitás és pluralizmus | 23 |
A nyugat-európai integráció modernizációs célkitűzései | 26 |
Az integrációs szerződések és a modernizáció | 26 |
A Római Szerződés | 27 |
Az Európai Gazdasági Térségről szóló szerződés | 28 |
Az Európai Unióról szóló szerződés | 29 |
A magyar-EK társulási megállapodás és a modernizáció | 29 |
A magyar modernizáció helyzete | 30 |
"Modernizációs teszt" | 30 |
Az iparosítás | 33 |
A mezőgazdaság | 35 |
A szociális gondoskodás | 36 |
A szekularizáció | 37 |
A társadalmi egyenjogúság | 38 |
A hatalom jelképrendszere | 40 |
A modernizációs centrum megválasztása | 41 |
A társadalom jövőképe | 43 |
Az ország identitása | 44 |
A kitörés feltételei | 46 |
Jegyzetek | 49 |
Európa peremvidékének integrációs indítékai | 51 |
A periferizálódás veszélye | 51 |
A politikai elszigeteltség | 51 |
"Barátságos kívül rekedés" | 55 |
Blokkszerű kezelés és a "retardáció" | 57 |
Az átalakulás külpolitikájának integrációs prioritásai | 61 |
Az integrációs indítékok | 61 |
A rendszerváltás külpolitikája | 65 |
A leszakadás elkerülése | 69 |
Integrációs prioritászavarok | 69 |
Az integráció mint középtávú gazdasági program | 72 |
Jegyzetek | 76 |
Az Európai Unió keleti irányú bővítésének változatai | 78 |
Az Európai Unió keleti bővítésének modelljei | 78 |
Az integráció bővítésének változó tényezői | 78 |
A "szabálytalan tárgyalás" lépései | 81 |
Az induló tárgyalási pozíció | 90 |
Az Európai Unió válaszreakciói | 92 |
Az Európai Unió válaszreakciói | 92 |
Az Európai Unió "kúszó stratégiája" | 101 |
A két eltérő stratégia ütközése | 105 |
Magyar csalódások és szerepzavarok | 105 |
Az európai uniós álláspont hiányosságai | 108 |
Az EU-tagság mint világgazdasági pozíció | 112 |
A bővítési forgatókönyvek jellemzői | 116 |
A késleltetett válaszok folytatása | 116 |
A bővítés és az átmeneti időszak dimenziója | 118 |
A bővítési forgatókönyvek esélyei | 120 |
Jegyzetek | 126 |
Európa új határai | 127 |
A regionális terjeszkedés problémái | 127 |
A "kis" és a "nagy" Európa | 127 |
Szakadások a társult államok övezetében | 130 |
A kétoldalú szerződéses kapcsolatok átalakulása | 133 |
Az új szomszédok kezelésének módozatai | 137 |
Az európai uniós tagság értékének csökkentése | 137 |
A társult viszony gazdagítása | 139 |
Szubregionális megoldások | 141 |
Transzregionális szervezetek | 142 |
Multilaterális szervezetek | 144 |
Az Európai Unió mint alkufolyamat és tárgyalópartner | 146 |
Az integrációs alkufolyamat a kívülálló országok szemszögéből | 146 |
Az integrációs funkciók és a bővítés időigénye | 149 |
Az integrációs aktorok növekvő számának következményei | 156 |
Az Európai Unió bővítésének három fő érdekvonulata | 162 |
A periféria új problémája: a szomszédok viszonya | 166 |
Jegyzetek | 171 |
Integrációs "csapdák" az Európai Unió, illetve Kelet- és Közép-Európa kapcsolatában | 173 |
A nyugati fél integrációs "csapdái" | 174 |
A "konszenzus csapdája" | 174 |
A "félperiféria csapdája" | 179 |
A tagjelöltek integrációs "csapdái" | 184 |
A "modernizációs csapda" | 184 |
Az "identifikáció csapdája" | 189 |
Az összeurópai "csapdák" | 195 |
A "biztonságpolitikai csapda" | 195 |
A "földrajzi csapda" | 202 |
Az elmélyítés és a bővítés dilemmái | 209 |
Jegyzetek | 213 |
Az Európai Uniós csatlakozás előny-hátrány mérlegének kidolgozása | 215 |
Az integrációs hatások mérésének módszertani problémái | 215 |
Alapvető módszertani kérdések | 215 |
Költségvetési transzferek | 219 |
Makrogazdasági hatások | 221 |
Gazdasági-társadalmi hatások | 225 |
A vizsgálat időhorizontjai | 226 |
A primer integrációs hatások | 230 |
A közvetlen forrástranszfer | 230 |
A primer integrációs hatások köre | 232 |
A primer integrációs hatások változatai | 236 |
Az integrációs beilleszkedés fő konfliktusai | 241 |
Az Európai Unió integrációs célkitűzéseinek változásai | 241 |
A teljes jogú EU-tagság hozadéka | 244 |
A csatlakozás fő konfliktusai | 248 |
A tárgyalási pozíciókat meghatározó érdekek | 252 |
Jegyzetek | 256 |
Az integrációelmélet és az Európai Unió keleti bővítése | 257 |
Az európai integrációelméletek tanulságai | 257 |
A funkcionalista és a föderalista iskola | 257 |
A neofunkcionalizmus korlátai | 263 |
A föderalista modell válságának jelei | 267 |
A klasszikus integrációelmélet kiterjeszthetősége | 271 |
Fordulat az európai integrációs fejlődésben | 271 |
Az elméleti támpontok hiánya | 275 |
Az integrációs tapasztalat általánosításának korlátai | 278 |
Jegyzetek | 280 |
Elméleti alapvetés az Európai Unió keleti bővítésével kapcsolatban | 282 |
A kelet-európai félperiféria integrálásának elméleti kérdései | 282 |
A nemzetállamok határainak feloldása mint integrációs cél | 282 |
A rendszerbeli különbségek problémája | 284 |
Az integráció bővítésének legfontosabb új vonásai | 286 |
Integrációelméleti tézisek a rendszerváltó európai államokra vonatkozóan | 288 |
A föderatív modell kiterjesztésének időszerűtlensége | 288 |
A piacépítés "szabályozási föderalizmusa" | 289 |
A "politikai funkcionalizmus" | 292 |
A gazdasági stabilizálás támogatása | 295 |
A föderáció akadályai Közép- és Kelet-Európában | 298 |
A "követő funkcionalizmus" | 300 |
A "tízek" blokkja és a két tömb felnyitása | 303 |
Elméleti összegzés | 308 |
Az integrációs felzárkózás mátrixa | 308 |
Stratégiai következtetések | 310 |
Jegyzetek | 312 |
A magyar modernizáció történelmi ciklusai | 314 |
A modernizáció belső és külső feltételei | 314 |
"Haza és haladás" egysége | 314 |
Csonka fejlődési és reakciós szakaszok | 316 |
A ciklikusság jelei | 318 |
A ciklusok felépítése | 318 |
A modernizációs ciklusok rendszere | 320 |
A modernizációs elit változásai | 322 |
Két modernizációs centrum között | 324 |
Keleti és nyugati vonzásközpontok | 324 |
Többszöri nekifutás egy cikluson belül | 326 |
Nemzeti érdekek és a globális kihívás | 329 |
Jegyzetek | 333 |
Utószó | 335 |
Hivatkozások | 341 |
Rövidítések jegyzéke | 349 |
Táblázatok és ábrák jegyzéke | 351 |