1.067.056

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Európa közlekedése és a regionális fejlődés

Kommunikáció és regionális fejlődés Európában/Területi és települési kutatások (a sorozat 11. kötete)

Szerző
Lektor
Budapest-Pécs
Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 547 oldal
Sorozatcím: Dialóg Campus szakkönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9123-29-3
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés11
Az európai kommunikáció általános jellemzői
A közlekedés hatása a történelmi korokban az európai terület- és településfejlődésre17
A tengerhajózás szerepe a görög városállamok szállítási kapcsolataiban18
A Római Birodalom keretei: a centralizált államszervezet és a területi munkamegosztást szolgáló egységes közlekedési rendszer18
A beltengeri és belvizi hajózás szerepe a nemzetközi kereskedelemre alapozott Hanza-szövetség mint regionális gazdasági szervezet létrejöttében, városi fejlődésében, Európa gazdasági súlypontjának eltolódásában20
A nemzetközi áruáramlás főbb irányai és viszonylatai a középkori és kora újkori Európában, hatásuk az urbanizáció regionalizálódására22
A szárazföldi közlekedés modernizálódásának kezdetei a praekapitalizmus idején az abszolutizmus gazdaságpolitikai keretei között25
Az ipari forradalom gépi közlekedésénak ellentétes gazdasági/települési térszerkezet-formáló hatása26
A közlekedési technológiák életciklusai27
Az európai közlekedés ágazati jellemzői33
Általános jellemzők33
Európa vasúti közlekedése43
Európa közúti közlekedése102
Légi közlekedés és gazdaság, légi közlekedés és területi fejlődés139
A csővezetékes szállítás területi hatásai153
Az európai közlekedés nagy szerkezetének orientációs változása és közösségi érdekű alakítása
Európa közlekedési nagy szerkezetének orientációs változása163
Az észak-déli irányú kapcsolatok felerősödése a nemzetközi közlekedésben a vasútkorszaktól163
A kelet-nyugati irányú kapcsolatok előtérbe kerülése a politikai változások nyomán174
A peremterületek és a törzsterület közötti új közlekedési kapcsolatok183
A szomszédos földrészekkel kialakuló közlekedési kapcsolatok190
A mobilitás idő- és térbeli jellemzői, következményei195
A mobilitás hatótényezői, gyors növekedésének okai Európában195
A közlekedés távolságok, viszonylatok és szállítási feladatok szerinti szerkezetének változása, a szállítási távolságok növekedésének irányzata202
A mobilitás és a jólét viszonya - avagy "ördögi köre"205
A mobilitás külső költségei, az externáliák gazdasági/társadalmi jelentősége210
Az európai közlekedéspolitika214
A közlekedéspolitika általános jellemzői214
Az Európai Unió közlekedéspolitikája226
Következtetések (Az európai közlekedés kilátásai, a közlekedéspolitika várható reagálásának alternatívái és a közlekedéspolitikán kívüli lehetőségek)234
A transzeurópai hálózatok és területi hatásaik239
Előzmények239
A Transzeurópai Hálózatok (TEN) mint a közösségi politika egyik fő pillére243
A transzeurópai hálózatok regionális hatásai261
A közlekedés jellegzetes térségi problémái Európa nagyrégióiban
A Brit-szigetek293
Egyesült Királyság294
Írország321
Franciaország325
A közlekedési rendszer gerince, a hagyományos vasút325
A TVG-hálózat és térségi hatásai329
A Benelux államok362
Nyugat-Európa "főportája" és a Randstad-probléma364
A belvízi, a távolsági vasúti és csővezetékes szállítás mint a tengeri kikötők háttértérségükből való kiszolgálásának eszköze367
Az európai nagysebességű hálózathoz való csatlakozás megvalósításának területrendezési problémái374
A Benelux közlekedési hálózat főbb jellemzői381
Németország391
A vasút mint az interregionális kohézió és egységes állam megteremtésének eszköze391
A nyugati országrésznek jobban kedvező nagysebességű vasúthálózat399
Az autópályák többféle szerepben (A birodalmi stratégia érdekektől megosztott ország belső kohéziós érdekein át az egyesített Németország EU-elképzeléseket preferáló koncepciójáig)407
Az exportorientáció/sokirányú nemzetközi kapcsolatok - és a restriktív közúti közlekedéspolitika dilemmái410
Törekvés a regionálist meghaladó tengerhajózási hatalom pozícióra, a kikötők és hátországuk közötti térségformáló közlekedési tengelyek413
Visszájára fordult decentralizációs törekvések a németországi légi közlekedésben423
A német egység közlekedési tervezete mint az interoperábilis, egységes nemzeti hálózat és a területi kiegyenlítődés eszköze427
Az Alpok: Európa közlekedésének legnagyobb "kinyitott" retesze és a kapocstérsége433
A különleges méretű, a környezetet veszélyeztető transzalpi közlekedés összetevői433
A környezet iránti érzékenységet tükröző közlekedéspolitika436
Súlyponteltolódás az Alpok keleti pereme felé? (Versenypályák a Közép-Európa-Adria folyosón)442
A transzalpi és interalpi közlekedés közvetlen hatása a térségekre és településekre446
Ibériai-félsziget452
Az Európától elfordulás, majd az Európa felé fordulás (A külső közlekedési kapcsolatok jelentőségének és orientációjának változása)452
Eltérő hálózati struktúrák hasonló célok szolgálatában (fővároscentrikus törekvések eredményei)460
A nagysebességű vasutak kettős szerepben (Az Európához kapcsolódás, valamint a központi hatalom érdekérvényesítési kísérletének eszközei)468
Olaszország470
A olaszorsági közlekedés jellegzetességei470
A közlekedésfejlesztések kedvező és az elvárttól elmaradó hatásai a regionális fejlődésre471
Észak-Európa490
A beltengeri kompközlekedés mint meghatározó kohéziós tényező490
Az országos vasút- és főúthálózatainak összekapcsoltsága, a dán tengerszorosokon átvezető folyosók494
Az öresundi települési-gazdasági koncentráció ("Koppenmalmö") és az esélyek nélküli ellenpólus, Billund496
A légi közlekedés különleges szerepe a perifériahelyzet és a horizontális széttagoltság kedvezőtlen következményeinek mérséklésében499
Az átalakuló Kelet-Európa502
A közlekedés és a gazdasági területi szerkezetének változása502
A balti országok gateway/tranzit szerepköre511
Európa közlekedési régiótípusai515
A magasan fejlett nyugat-, észak- és részben dél-európai kommunikációs régiók515
A közepesen fejlett kommunikációs régiók az Ibériai-félsziget kontinentális részén, Dél-Olaszországban, Görögország idegenforgalmi térségeiben, a posztszocialista országok nyugati térségeiben517
A gyengén fejlett kommunikációs régiók a gazdaságilag leszakadt Délkelet- és Kelet-Európában518
A közlekedés jövőben várható legfontosabb hatásai az európai területfejlődésre521
Irodalom525
Névmutató541
Tárgymutató543
Földrajzi mutató546

Erdősi Ferenc

Erdősi Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Erdősi Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem