Előszó
Részlet
Ahhoz, hogy elfogadható módon felvázolhassuk a területiség megjelenítésének lehetséges alternatíváit az új nemzeti fejlesztési tervben (NFT) és módszertani tanácsokkal láthassuk el a tervezőket, először át kell tekintenünk a kohéziós politika reformját és annak következményeit, le kell vonnunk a 2004-2006-os NFT és regionális operatív program (ROP) készítésének tanulságait, és át kell tekintenünk az NFT és más tervek (például átfogó fejlesztési terv, ÁFT) kapcsolatát, valamint a jelenlegi szabályozás hiányosságait.
2004 februárjától már körvonalazható a kohéziós politika reformja, de még mindig számos részletkérdés maradt nyitva. A reform két alapvető jellemzője az egyszerűsítés, az átláthatóság, az ellenőrizhetőség javítása és a Tízek negatív megkülönböztetése.
Biztosan tudható, hogy a főbb prioritások a konvergencia, a regionális versenyképesség és foglalkoztatás, valamint az európai területi kooperáció erősítése lesznek. Ezek lépnek a strukturális alapok, a közösségi kezdeményezések céljai helyébe. Erősíteni kívánják a kohéziós alappal való közös tervezést is. Sajnálatos módon a következő programozási időszak kohéziós politikája kettős mércén alapul, ami hátrányosan érinti az újonnan csatlakozó Tízeket. A meghirdetett kohéziós politika nem fogja lényegesen csökkenteni a fejlettségi különbségeket a Tizenötök2 és a Tízek régiói között. Lényeges eleme a reformnak, hogy a vidékfejlesztés döntő mértékben a Közös Agrárpolitika (KAP) hatókörében az Európai Mezőgazdasági Garancia és Orientációs Alap (EMOGA) segítségével fog megvalósulni. A vidékfejlesztés egyéb kérdései lényegesen kisebb arányban fognak megjelenni az interszektorális és a regionális programokat tartalmazó NFT-ben.
A reformról 2004 márciusáig napvilágot látott információk alapján e tanulmány tárgyában a területiség megjelenítését illetően még sok a bizonytalanság, hiányoznak az EU explicit állásfoglalásai, irányelvei. A retorikában még erős a területi szolidaritás, a regionalizmus, de már kevesebbet lehet hallani, olvasni a régiók Európájáról. Brüsszel elsődleges partnerei a nemzetállamok kormányai. A régiók igen szerény szerepkörét jól reprezentálja a régiók bizottságának a hatásköre. A területi metszetbe ma már a NUTS-2.3 régiókon kívül beletartoznak a kistérségek, a városok, a városias térségek stb., így a szabályozás és a politikai elvek lehetőséget engednek arra, hogy a tényleges területi problémáknak megfelelő szinten ragadjuk meg és kezeljük azokat.
Vissza