Előszó
Magyarország uniós csatlakozása után kibővült a világ a vállalkozások számára. Különösebb megkötöttség nélkül lehet kereskedni 24 országgal, hiszen egy közösségbe tartozunk. Szabadon áramolhat a tőke is egyik országból a másikba, ezért ha valaki úgy gondolja, hogy eljárása vagy találmánya célszerűbb, ha közelebb kerül a felhasználóhoz, alapíthat vállalkozást, végezhet gazdasági tevékenységet bármelyik tagországban.
Természetesen mindig érdemes tájékozódni, milyen adózási feltételek érvényesek a tagországokban, mivel elképzelhető, hogy nem a célországban, hanem a mellette lévő országban érdemes a céget létrehozni, mivel ezzel kedvezőbb adózási helyzet teremthető.
A több tízezer oldalas uniós joganyagban számtalan irányelv és rendelet található, többek között az adózásról is. Harmonizáltnak csak az általános forgalmiadó tekinthető, mivel erre van irányelv, és az adóhatóságok közötti együttműködésre rendelet. A több évtizede folyó tárgyalások ellenére a személyi jövedelemadónál és a társasági adónál még egy irányelv elfogadására sem került sor. Ezért valamennyi országban ezek az adónemek jelentősen különböznek egymástól.
Bizonyára fel fog tűnni az olvasónak, hogy néhány ország anyagában igen rövid az áfával foglalkozó fejezet. Ez abból adódik, hogy az ország áfaszabálya nem tér el a rendelet és a 6. áfairányelv szabályaitól, melyet Magyarország is alkalmaz. Hasonlóan megegyezik az áfával kapcsolatos adóeljárási rendszer is, ezért a felesleges ismétléseket a szerzők el akarták kerülni.
A kiadványban szereplő szabályok és adatok az esetek többségében 2005. január 1-től érvényes mértékeket tartalmazzák. Az információt az országok Pénzügyminisztériumainak kiadványaiból, az internetről (elérhetőségek minden ország anyagában a „Hivatkozások" fejezetben megtalálhatók), és az adóhivataloktól a személyes kapcsolatok útján sikerült megszerezni. A jogszabályok valamennyi országban folyamatosan változnak, ezért előfordulhat, hogy a nyomdai megjelenés után egyes mértékek, kedvezmények, vagy eljárások megváltoztak.
A szerzők megpróbálták a szabályokat egy egységes tartalomjegyzék alapján összegyűjteni és rendszerezni. Több országnál figyelemre méltó adónemekkel is lehet találkozni, melyek közül - a teljesség igénye nélkül - a legérdekesebbek kerültek megemlítésre.
A legáltalánosabb adónemek mértékeit országonként táblázatos formában is tartalmazza a kiadvány, de az értékek bizonyos feltételekkel érvényesek, magyarázatot igényelnek, melyek az illető ország anyagában találhatók meg.
A Saldo első alkalommal készít ilyen összeállítást az adózásról. Ebből fakadnak erényei és hibái is. Legfőbb erényét abban látjuk, hogy először próbáltuk összegyűjteni a 25 ország adózási szabályait ilyen vetületben. Ami a hibákat illeti, az vélhetően a könyv „elsőszülött" jellegéből fakad, hiszen egyszerűen a megkezdést terhelő akadályok okán nem lehet sem véglegesen kiérlelt és kiegyenlített, sem anyagában teljes. Ezért szívesen veszünk minden észrevételt, javaslatot, ami a műfaj természetéből adódóan lehetővé teszi az újabb, javított kiadások megjelentetését.
A Szerkesztők és a Kiadó
Vissza