1.059.328

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

EU-jog és jogharmonizáció

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: HVG-ORAC Lap- és Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 952 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-7490-02-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó az "EU-jog és jogharmonizáció" című könyv bővített, második kiadásához (2005)13
Előszó az "EU jog és jogharmonizáció" című új könyvhöz (2003)15
Előszó az "EK-jog és jogharmonizáció" című korábbi könyv első kiadásához (1995)16
Ez Európai Közösség intézményi alapjainak kialakulása és fejlődése19
Az európai egységgondolatok jelentkezése19
Az egységgondolatok konkrétabbá válása33
Robert Schuman és Jean Monet38
Az EGK szerveződése51
Az Európai Gazdasági Közösség alapító szerződése (A Római Szerződés)55
A Közösségi szervezeti intézményrendszer korai alakulása59
Az Európai Parlament60
A Tanács61
A Bizottság63
Az Európai Bíróság65
A Gazdasági és Szociális Bizottság68
A Számvevőszék69
Az Európai Tanács70
Nehézségek: Anglia, De Gaulle, Luxemburgi Kompremisszum71
"Közösségek" vagy "Közösség"? Vagy már "Unió"? Szerződés vagy Szerződések? - avagy a könyv módszertani kulcsa74
Válságok és reformok78
Reformokra pedig szükség van81
A Fehér Könyv85
Az Egységes Európai Okmány89
A Delors-terv és a Cecchini Jelentés93
A Maastrichti Szerződés94
A három EFTA ország csatlakozása106
Az Amszterdami Szerződés108
A maastrichti pillérek gyengéi108
Az Amszterdamhoz vezető folyamat109
Intézményi reformok az Amszterdami Szerződésban113
Közös kül- és biztonságpolitika Amszterdam után (az Európai Unió második pillére)113
Az Amszterdami Szerződés hatása a bel- és igazságügyi együttműködésre, az EU harmadik pillére116
Az Európai Unió amszterdami alapelvei118
Az Uniós állampolgárság119
Az Európai Unió szervezeti-intézményi szabályai Amszterdam után120
Az Európai Parlament120
A Tanács122
A Bizottság124
A Bíróság126
A Számvevőszék130
Több intézményre vonatkozó közös rendelkezések132
A Gazdasági és Szociális Bizottság135
A Régiók Bizottsága136
Az Európai Beruházási Bank137
A Nizzai Szerződés138
Előzmények: a három bölcs jelentése138
Az intézményi reformok141
A Tanács141
Az Európai Parlament145
A Bizottság összetétele és szervezete149
További módosítások150
Egyéb intézmények és szervek150
Az együttdöntési eljárás152
Szorosabb együttműködés152
Az EU Szerződés 7. cikkének módosítása153
Közös védelem154
Nizza tanulságai155
Ír ellenkezés és intézményi reform Nizza után156
A Nizzai Szerveződés által hozott fontosabb változások az EU szervezeti-intézményi szabályaiban157
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Parlamentre vonatkozóan157
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Tanácsra vonatkozóan157
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Bizottságra vonatkozóan158
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Számvevőszékre vonatkozóan160
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Gazdasági és Szociális Bizottságra vonatkozóan161
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Régiók Bizottságára vonatkozóan162
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Beruházási Bankra vonatkozóan162
Az Európai Konvent163
Az Európai Konvent létrejötte163
A konvent felépítése166
A Konvent tevékenysége és elképzelései167
A szubszidiaritás munkacsoport167
A jogi személyiség munkacsoport170
A külső kapcsolatok munkacsoport173
A védelem munkacsoport175
A gazdasági kormányzással foglalkozó munkacsoport177
Az alapjogi munkacsoport178
A Konvent belső konfliktusai179
Az Európai Alkotmányos Szerződés előzetes tervezete181
A Konvent vitáinak lezárása192
Az európai alkotmány tervezete207
Szerződés egy európai alkotmány létrehozásáról209
Az Európai Alkotmány elfogadása és aláírt teljes szövege231
Az Európai Alkotmány ratifikációjának folyamata és válsága407
Az Európai Közösség jogáról411
Jogösszehasonlítás, jogközelítés és jogegységesítés411
Az Európai Közösségek - sajátos nemzetközi szervezet, sajátos jogrendszer418
Az EK jogi jellegének erősödése420
Nemzetközi jog - EK-jog421
Az EK jogforrásai424
Az EK másodlagos jogalkotása426
Az EK másodlagos jogának jellege429
Az Európai Bíróság joggyakorlata431
Az Európai Bíróság jogértelmezésének módjai434
Az Európai Bíróság jogfejlesztő szerepe438
A precedens szerepe az Európai Bíróság ítélkezésében442
Az Európai Bíróság felépítése és működése 1953-tól 1994-ig443
Az Európai Bíróság adminisztrációs tevékenysége451
Az Európai Bíróság hatásköre452
Az Európai Bíróság eljárásának rendje454
A Nizzai Szerződés rendelkezései az Európai Bíróságról472
Az Európai Unió Közszolgálati Törvényszéke497
Az Európai Bíróság előzetes határozathozatali eljárásáról499
Az EK-jog közvetlen hatálya522
Doktrínák összefüggése522
A "Szerződések" közvetlen hatálya524
A rendeletek közvetlen hatálya530
A határozatok közvetlen hatálya534
Az Európai Közösség által kötött nemzetközi szerződések közvetlen hatálya535
Az irányelv közvetlen alkalmazhatósága536
Az értelmezési kötelezettség doktrínája540
Az irányelvek és a "záróhatás"544
Az EK-jog elsődlegessége (szupremácia, primátus)546
A jogalkotási hatáskörök megosztása az EK és a tagállamok között552
A közösségi jog, mint "jog" és "jogi folyamat"552
A hatáskörök átszármaztatása és a hatalmi ágak megosztása553
Kizárólagos jogalkotási hatáskörök557
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök560
Jogalkotási hatáskörök "visszaszármaztatása" közösségi szintről nemzeti szintre ("retransfer")563
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök kizárólagossá tétele a Közösség által566
Pre-emption záradékok a közösségi rendeletekben és irányelvekben567
A közösségi jogalkotás és a tagállami jogalkotás "elsődlegeségi" és "elsőbbségi" problémák differenciálódása az Európai Bíróság gyakorlatában568
A szabályozási terület elfoglalásán alapuló közösségi elsőbbség572
A pre-emption gondolatának jelentkezése a közösségi jog elméletében574
A Cross-féle pre-emption analízis576
A "konfliktus elsőbbség"579
Az EK jogharmonizációjáról584
Fogalmak, terminológiák, eszközök584
A jogharmonizáció két stílusa587
A tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének tartalma588
Az EK jogharmonizációs programjának indulása589
"Cassis de Dijon", kölcsönös elismerés590
A Cassis de Dijon dogma alaptételének átrendeződése. A Keck, a Hünermund, a Familiapress, a Heimdienst és a Gourmet ügyekben hozott ítéletek hatása594
A jogharmonizáció intenzívebbé válása az Egységes Európai Okmány hatására600
Az Egységes Európai Okmány másik hatása: a nemzeti jogrendszerek "védelme" a közösségi joggal szemben604
Milyen jogforrási szinten történjen a harmonizálás?605
Az EK tagállamok jogharmonizációs kötelezettségszegéseinek típusai606
A jogharmonizációs kötelezettségszegések a tagállamok nemzeti jogalkotási tevékenysége során607
Az EK Szerződés megsértése a tagállam közigazgatási szerveinek tevékenységével614
Az EK Szerződés megsértése a tagállam bíróságainak tevékenysége során614
Magánszervezetek tevékenysége is megalapozhatja a tagállam felelősségét621
Az Európai Bíróság törekvése a tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének kikényszerítésére622
A 1969-es levéltől a Francovich jelenségig622
Az állami kárfelelősség megjelenése az Európai Bíróság gondolkodásában a tagállamok jogharmonizációs kötelezettsége teljesítésének javításáért633
A jogalkotásért és a jogharmonizációért való kárfelelősség összekapcsolódása633
Az állami kárfelelősség megalapozása a nemzetközi jogban, az Európai Tanács éa az Európai Közösség jogában634
Az Európai Bíróság kiindulási pontja: a Schöppenstedt formula636
A Közösség és a tagállamok konkurens felelőssége - szétválasztás és összekapcsolás. Az 1970-es évek közepéig csak a fórum kérdése tisztázódott641
Az Európa Tanács 1984. évi ajánlása az állami kárfelelősségről644
Az Európai Bíróság látványos doktrinája a tagállamok jogharmonizációs fegyelmének szigorításáért: az "egyéni közösségi jogok védelmének" elve645
A Shöppenstedt formula meghaladása az Európai Bíróság által: a Francovich-ítélet646
A Post-Francovich jelenség651
A Post-Francovich jelenség kialakulása az Európai Bíróság joggyakorlatában651
A Brasserie ügyben felvetett kérdések652
A Brasserie közvetlen előzménye: a Debus ügy ítélete (1992) - a Cassis de Dijon és a Simmenthal II. ítéletek főbb tételeinek megerősítése655
A Factortame III. ügyben hozott ítélet (1996)659
A Factortame I. ügy ítélete (1989)660
Az Európai Bíróság ítélete az egyesített Brasserie és Factortame III. ügyekben (1996)664
A jogharmonizációért való állami kárfelelősség kritériumainak differenciálódása665
A British Telecommunications ügyben hozott ítélet (1996)665
A Hedley Lomas ügyben hozott ítélet (1996)666
A Dillenkofer ügyben hozott ítélet (1996)668
A Norbrook Laboratories ügyben hozott ítélet (1998)671
A Rechenberger ügyben hozott ítélet (1999)674
A Haim ügyben hozott ítélet (2000)680
A Köbler ügyben hozott ítélet (2003)685
Az EK új jogharmonizációs filozófiája: a szubszidiaritás709
A Maastrichti Európai Uniós Szerződés a szubszidiaritásról709
A szubszidiaritást nem Maastrichtban találták ki713
Szubszidiaritás az EK Maastricht előtti történetében714
Szubszidiaritás a jogharmonizáció elméletében716
Miként hat a szubszidiaritás az Európai Közösség magatartására?721
Már magyar szemmel is727
Az EK - magyar kapcsolatok alakulása727
EK - magyar jogharmonizáció738
A csatlakozási tárgyalásokhoz kapcsolódó magyar jogharmonizációs fejlemények750
A csatlakozási szerződésben érvényesített magyar derogációs kérelmek774
A jogalkalmazás is része a jogharmonizációs folyamatban780
A magyar eljárási jogászok késve reagáltak781
Az "előzetes döntéshozatali" eljárás szabályozása a magyar jogban786
A "két első" magyar előzetes határozathozatal iránti kérelem az Európai Bírósághoz795
A legelső magyar előzetes határozathozatali eljárás iránti kérelem796
A másik "első" magyar határozathozatali eljárás iránti kérelem804
Integrációs szempontú jogszabály-előkészítés (jogalkotási folyamat)813
Sportban egy évvel korábban történt Magyarország csatlakozása - a Kolpak ügyben hozott ítéletével az Európai Bíróság kiterjesztette a Bosman-ítélet liberalizáló tételét822
Magyarország EU-csatlakozásának alkotmányossági problémái és a szükségessé vált alkotmánymódosítás folyamata848
Megkésetten reagált a magyar közjogi gondolkodás848
Az Alkotmánybíróság 4/1997. (I. 22.) AB határozata851
Az Alkotmánybíróság 30/1998. (Vi. 25.) AB határozata855
Az Alkotmánybíróság dogmát teremtett860
Az EU-csatlakozás miatti alkotmánymódosítás gondolata már 2000-ben felvetődött az Igazságügyi Minisztériumban864
Az alkotmánymódosítás előkészítésének politikai felgyorsítása versus szakmai fékpróbák866
Felvetések, amelyek végül nem kerültek be az alkotmánymódosításba872
A csatlakozási klauzula metamorfózisa875
Az alkotmánymódosítás elfogadásáról és a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2002. évi LXI. törvény szabályairól877
A Magyar Köztársaság Alkotmánya EU-vonatkozású szabályainak továbbfejleszthetőségéről883
Nemzetközi jog - belső jog viszonyának rendezése883
Az állami szuverenitás klasszikus fogalmának megbontása885
Az állami szuverenitás megbontása a népszuverenitási elmélet alapján885
Az állami szuverenitás megbontása az alapvető szuverenitási követelmények mentén886
Az állami szuverenitás megbontása: az alkotmánymódosítási tilalmak technikája887
Az állami szuverenitás megbontása: szuverén hatáskörátruházás alkotmánymódosítás nélkül a reciprocitásra tekintettel888
Monista és pluralista tendenciák az EU-jog fejlődésében889
A 2003. évi Európai Alkotmánytervezet egy "új/második" jogi kapcsolatot is telepít az EU és a tagállamok közé890
A "csatlakozási klauzula" továbbfejlesztése890
Az Uniós jog elsődlegességének tükröztetése a magyar Alkotmányban894
A magyar Alkotmánybíróság pozíciója895
Egyéb, esetleges alkotmányi szabályozást igénylő kérdések897
A felhasznált fontosabb művek jegyzéke899
Melléklet: Cikkszám-változások a Szerződésekben915

Dr. Kecskés László

Dr. Kecskés László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Kecskés László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
EU-jog és jogharmonizáció

Könyvtári könyv volt.

Állapot: Közepes
3.900 Ft
3.120 ,-Ft 20
16 pont kapható
Kosárba