Előszó az "EU jog és jogharmonizáció" című új könyvhöz (2003) | 11 |
Előszó az "EK-jog és jogharmonizáció" című korábbi könyv első kiadásához (1995) | 12 |
Ez Európai Közösség intézményi alapjainak kialakulása és fejlődése | 15 |
Az európai egységgondolatok jelentkezése | 15 |
Az egységgondolatok konkrétabbá válása | 24 |
Robert Schuman és Jean Monet | 29 |
Az EGK szerveződése | 42 |
Az Európai Gazdasági Közösség alapító szerződése (A Római Szerződés) | 46 |
A Közösségi szervezeti intézményrendszer korai alakulása | 50 |
Az Európai Parlament | 51 |
A Tanács | 52 |
A Bizottság | 55 |
Az Európai Bíróság | 57 |
A Gazdasági és Szociális Bizottság | 60 |
A Számvevőszék | 60 |
Az Európai Tanács | 61 |
Nehézségek: Anglia, De Gaulle, Luxemburgi Kompremisszum | 62 |
"Közösségek" vagy "Közösség"? Vagy már "Unió"? Szerződés vagy Szerződések? - avagy a könyv módszertani kulcsa | 65 |
Válságok és reformok | 69 |
Reformokra pedig szükség van | 72 |
A Fehér Könyv | 77 |
Az Egységes Európai Okmány | 80 |
A Delors-terv és a Cecchini Jelentés | 84 |
A Maastrichti Szerződés | 85 |
A három EFTA ország csatlakozása | 97 |
Az Amszterdami Szerződés | 99 |
A maastrichti pillérek gyengéi | 99 |
Az Amszterdamhoz vezető folyamat | 100 |
Intézményi reformok az Amszterdami Szerződésban | 104 |
Közös kül- és biztonságpolitika Amszterdam után (az Európai Unió második pillére) | 104 |
Az Amszterdami Szerződés hatása a bel- és igazságügyi együttműködésre, az EU harmadik pillére | 107 |
Az Európai Unió amszterdami alapelvei | 109 |
Az Uniós állampolgárság | 110 |
Az Európai Unió szervezeti-intézményi szabályai Amszterdam után | 111 |
Az Európai Parlament | 111 |
A Tanács | 114 |
A Bizottság | 116 |
A Bíróság | 118 |
A Számvevőszék | 123 |
Több intézményre vonatkozó közös rendelkezések | 125 |
A Gazdasági és Szociális Bizottság | 128 |
A Régiók Bizottsága | 130 |
Az Európai Beruházási Bank | 131 |
A Nizzai Szerződés | 132 |
Előzmények: a három bölcs jelentése | 132 |
Az intézményi reformok | 135 |
A Tanács | 135 |
Az Európai Parlament | 139 |
A Bizottság összetétele és szervezete | 143 |
További módosítások | 144 |
Egyéb intézmények és szervek | 144 |
Az együttdöntési eljárás | 146 |
Szorosabb együttműködés | 146 |
Az EU Szerződés 7. cikkének módosítása | 147 |
Közös védelem | 148 |
Nizza tanulságai | 149 |
Ír ellenkezés és intézményi reform Nizza után | 150 |
A Nizzai Szerveződés által hozott fontosabb változások az EU szervezeti-intézményi szabályaiban | 151 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Parlamentre vonatkozóan | 151 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Tanácsra vonatkozóan | 151 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Bizottságra vonatkozóan | 152 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Számvevőszékre vonatkozóan | 152 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Gazdasági és Szociális Bizottságra vonatkozóan | 153 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások a Régiók Bizottságára vonatkozóan | 154 |
A Nizzai Szerződés által hozott fontosabb változások az Európai Beruházási Bankra vonatkozóan | 155 |
Az Európai Konvent | 156 |
Az Európai Konvent létrejötte | 156 |
A konvent felépítése | 158 |
A Konvent tevékenysége és elképzelései | 159 |
A szubszidiaritás munkacsoport | 161 |
A jogi személyiség munkacsoport | 162 |
A külső kapcsolatok munkacsoport | 166 |
A védelem munkacsoport | 168 |
A gazdasági kormányzással foglalkozó munkacsoport | 170 |
Az alapjogi munkacsoport | 171 |
A Konvent belső konfliktusai | 172 |
Az Európai Alkotmányos Szerződés előzetes tervezete | 174 |
A Konvent vitáinak lezárása | 186 |
Az európai alkotmány tervezete | 201 |
Szerződés egy európai alkotmány létrehozásáról | 203 |
Az Európai Közösség jogáról | 245 |
Jogösszehasonlítás, jogközelítés és jogegységesítés | 245 |
Az Európai Közösségek - sajátos nemzetközi szervezet, sajátos jogrendszer | 252 |
Az EK jogi jellegének erősödése | 254 |
Nemzetközi jog - EK-jog | 255 |
Az EK jogforrásai | 258 |
Az EK másodlagos jogalkotása | 260 |
Az EK másodlagos jogának jellege | 263 |
Az Európai Bíróság joggyakorlata | 265 |
Az Európai Bíróság jogértelmezésének módjai | 268 |
Szó szerinti és történeti értelmezés | 268 |
Rendszertani és célkutató értelmezés | 271 |
Az Európai Bíróság jogfejlesztő szerepe | 272 |
A precedens szerepe az Európai Bíróság ítélkezésében | 276 |
Az Európai Bíróság felépítése és működése 1953-tól 1994-ig | 277 |
Az Európai Bíróság adminisztrációs tevékenysége | 285 |
Az Európai Bíróság hatásköre | 286 |
Az Európai Bíróság eljárásának rendje | 288 |
A Nizzai Szerződés rendelkezései az Európai Bíróságról | 306 |
Az Európai Bíróság statútuma a Nizzai Szerződést követően | 309 |
Az Európai Bíróság előzetes határozathozatali eljárásáról | 321 |
Az előzetes határozathozatali eljárás funkciójáról | 321 |
Az Európai Bíróság és a nemzeti bíróságok kapcsolata | 323 |
Az értelmezhető joganyag | 329 |
A "tagállam bírósága" fogalom értelmezése az Európai Bíróság joggyakorlatában | 330 |
Az előzetes határozat szükségességének kérdése | 333 |
Az előzetes határozat kérdésének kötelező esetkörei | 338 |
Az előzetes határozatokra vonatkozó statisztika | 339 |
Az EK-jog közvetlen hatálya | 344 |
Doktrínák összefüggése | 344 |
A "Szerződések" közvetlen hatálya | 346 |
A rendeletek közvetlen hatálya | 352 |
A határozatok közvetlen hatálya | 356 |
Az Európai Közösség által kötött nemzetközi szerződések közvetlen hatálya | 357 |
Az irányelv közvetlen alkalmazhatósága | 358 |
Az értelmezési kötelezettség doktrínája | 362 |
Az irányelvek és a "záróhatás" | 366 |
Az EK-jog elsődlegessége (szupremácia, primátus) | 368 |
A jogalkotási hatáskörök megosztása az EK és a tagállamok között | 374 |
A közösségi jog, mint "jog" és "jogi folyamat" | 374 |
A hatáskörök átszármaztatása és a hatalmi ágak megosztása | 375 |
Kizárólagos jogalkotási hatáskörök | 379 |
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök | 382 |
Jogalkotási hatáskörök "visszaszármaztatása" közösségi szintről nemzeti szintre ("retransfer") | 385 |
Párhuzamos jogalkotási hatáskörök kizárólagossá tétele a Közösség által | 388 |
Pre-emption záradékok a közösségi rendeletekben és irányelvekben | 389 |
A közösségi jogalkotás és a tagállami jogalkotás "elsődlegeségi" és "elsőbbségi" problémák differenciálódása az Európai Bíróság gyakorlatában | 390 |
A szabályozási terület elfoglalásán alapuló közösségi elsőbbség | 394 |
A pre-emption gondolatának jelentkezése a közösségi jog elméletében | 396 |
A Cross-féle pre-emption analízis | 398 |
A "konfliktus elsőbbség" | 401 |
Az EK jogharmonizációjáról | 406 |
Fogalmak, terminológiák, eszközök | 406 |
A jogharmonizáció két stílusa | 409 |
A tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének tartalma | 410 |
Az EK jogharmonizációs programjának indulása | 411 |
"Cassis de Dijon", kölcsönös elismerés | 412 |
A jogharmonizáció intenzívebbé válása az Egységes Európai Okmány hatására | 415 |
Az Egységes Európai Okmány másik hatása: a nemzeti jogrendszerek "védelme" a közösségi joggal szemben | 419 |
Milyen jogforrási szinten történjen a harmonizálás? | 421 |
Az EK tagállamok jogharmonizációs kötelezettségszegéseinek típusai | 422 |
A jogharmonizációs kötelezettségszegések a tagállamok nemzeti jogalkotási tevékenysége során | 422 |
Az EK Szerződés megsértése a tagállam közigazgatási szerveinek tevékenységével | 429 |
Az EK Szerződés megsértése a tagállam bíróságainak tevékenysége során | 430 |
Magánszervezetek tevékenysége is megalapozhatja a tagállam felelősségét | 430 |
Az Európai Bíróság törekvése a tagállamok jogharmonizációs kötelezettségének kikényszerítésére | 431 |
A 1969-es levéltől a Francovich jelenségig | 431 |
Az állami kárfelelősség megjelenése az Európai Bíróság gondolkodásában a tagállamok jogharmonizációs kötelezettsége teljesítésének javításáért | 442 |
A jogalkotásért és a jogharmonizációért való kárfelelősség összekapcsolódása | 442 |
Az állami kárfelelősség megalapozása a nemzetközi jogban, az Európai Tanács és az Európai Közösség jogában | 443 |
Az Európai Bíróság kiindulási pontja: a Schöppenstedt formula | 445 |
A Közösség és a tagállamok konkurens felelőssége - szétválasztás és összekapcsolás. Az 1970-es évek közepéig csak a fórum kérdése tisztázódott | 450 |
Az Európa Tanács 1984. évi ajánlása az állami kárfelelősségről | 453 |
Az Európai Bíróság látványos doktrinája a tagállamok jogharmonizációs fegyelmének szigorításáért: az "egyéni közösségi jogok védelmének" elve | 454 |
A Shöppenstedt formula meghaladása az Európai Bíróság által: a Francovich-ítélet | 455 |
A Post-Francovich jelenség | 460 |
A Post-Francovich jelenség kialakulása az Európai Bíróság joggyakorlatában | 460 |
A Brasserie ügyben felvetett kérdések | 461 |
A Brasserie közvetlen előzménye: a Debus ügy ítélete (1992) - a Cassis de Dijon és a Simmenthal II. ítéletek főbb tételeinek megerősítése | 464 |
A Factortame III. ügyben hozott ítélet (1996) | 468 |
A Factortame I. ügy ítélete (1989) | 469 |
Az Európai Bíróság ítélete az egyesített Brasserie és Factortame III. ügyekben (1996) | 473 |
A jogharmonizációért való állami kárfelelősség kritériumainak differenciálódása | 474 |
A British Telecommunications ügyben hozott ítélet (1996) | 474 |
A Hedley Lomas ügyben hozott ítélet (1996) | 475 |
A Dillenkofer ügyben hozott ítélet (1996) | 477 |
Az EK új jogharmonizációs filozófiája: a szubszidiaritás | 481 |
A Maastrichti Európai Uniós Szerződés a szubszidiaritásról | 481 |
A szubszidiaritást nem Maastrichtban találták ki | 485 |
Szubszidiaritás az EK Maastricht előtti történetében | 486 |
Szubszidiaritás a jogharmonizáció elméletében | 488 |
Miként hat a szubszidiaritás az Európai Közösség magatartására? | 493 |
Már magyar szemmel is | 499 |
Az EK - magyar kapcsolatok alakulása | 499 |
EK - magyar jogharmonizáció | 510 |
A csatlakozási tárgyalásokhoz kapcsolódó magyar jogharmonizációs fejlemények | 522 |
A csatlakozási szerződésben érvényesített magyar derogációs kérelmek | 546 |
A jogalkalmazás is része a jogharmonizációs folyamatban | 552 |
Integrációs szempontú jogszabály-előkészítés (jogalkotási folyamat) | 567 |
Magyarország EU-csatlakozásának alkotmányossági problémái és a szükségessé vált alkotmánymódosítás folyamata | 572 |
Megkésetten reagált a magyar közjogi gondolkodás | 572 |
Az Alkotmánybíróság 4/1997. (I. 22.) AB határozata | 575 |
Az Alkotmánybíróság 30/1998. (Vi. 25.) AB határozata | 579 |
Az Alkotmánybíróság dogmát teremtett | 584 |
Az EU-csatlakozás miatti alkotmánymódostás gondolata már 2000-ben felvetődött az Igazságügyi Minisztériumban | 588 |
Az alkotmánymódosítás előkészítésének politikai felgyorsítása versus szakmai fékpróbák | 590 |
Felvetések, amelyek végül nem kerültek be az alkotmánymódosításba | 596 |
A csatlakozási klauzula metamorfózisa | 599 |
Az alkotmánymódosítás elfogadásáról és a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló 2002. évi LXI. törvény szabályairól | 601 |
A felhasznált fontosabb művek jegyzéke | 607 |
Melléklet | 621 |