Tanulási mechanizmusok | 3 |
A tanulás etológiai és evolúciós tényezői | 3 |
Általános tanulási mechanizmusok | 11 |
Megszokás | 14 |
Érzékenyítés | 16 |
Társítás | 17 |
Tanulás érzékeny periódusokban | 21 |
Bevésődés | 22 |
Szexuális bevésődés | 36 |
Madarak énektanulása | 40 |
A táplálkozással kapcsolatos tanulás | 54 |
Rávezető kulcsingerek és a tanulás szerepe a táplálék felismerésében | 54 |
Jeltanulás | 57 |
A csalétek elkerülése | 63 |
Táplálékszerző technikák tanulása | 69 |
Tanulás a fizikai térről | 74 |
Képi információ a memóriában | 74 |
Helytanulás | 77 |
Helytanulás a környezet emlékképe alapján | 77 |
Helytanulás belső ingermintázatok emlékképe alapján | 81 |
A környezet új elemeinek felismerése tanulással | 85 |
Tanulás a védekezésben | 88 |
Szociális tanulás | 110 |
Tanulás a társakról | 110 |
Tanulás a társaktól | 115 |
Magatartás egyedi fejlődése | 125 |
Epigenezis: a genetikai és a környezeti komponensek kölcsönhatása az egyed viselkedésének kialakításában | 125 |
Az egyes magatartásmintázatok megjelenése az egyedfejlődés során | 132 |
Maturáció | 132 |
Kritikus periódusok | 136 |
A felnőttekre jellemző viselkedésmintázatok megjelenése | 138 |
A játék | 143 |
Az agy környezeti modelljének funkcionális szerkezete | 148 |
A társas viselkedés | 161 |
Az állatcsoportok szerkezete és funkciója | 161 |
Miért alakulnak ki csoportok? | 161 |
A csoport mérete | 165 |
Csoporttípusok | 168 |
A társas viselkedés négy alkotó eleme | 170 |
A szociális vonzódás | 172 |
Fajtársfelismerés | 173 |
A nemi partner, csoport, valamint az egyedek felismerése | 175 |
Segítség, együttműködés, önzés a csoporton belül | 179 |
A kommunikáció | 189 |
Hogyan hordozzák a jelek az információt? | 193 |
A kommunikáció vizsgálata | 202 |
A kommunikáció funkciója | 207 |
Az agresszió | 218 |
Az agresszió fajtái | 219 |
Ritualizált harc | 221 |
Az agresszió élettani tényezői | 225 |
Az agresszió korlátai | 227 |
Az állatok területhasználata | 229 |
Az állatcsoportok szerkezete, a szociális rangsor | 235 |
A rangsor néhány következménye | 237 |
A rangsor előnyei és hátrányai | 239 |
Szexuális viselkedés és szaporodás | 241 |
A szexualitás előnyei és hátrányai, szexarány és a szexuális szelekció | 242 |
A szexuális szelekció formái | 244 |
Párosodási rendszerek | 248 |
Monogámia | 249 |
Poligámia | 250 |
Ivadékgondozás | 252 |
Szülő-ivadék konfliktus | 257 |
Alkalmazkodás a környezethez | 260 |
Az élőhely kiválasztása | 260 |
Tájékozódás a lakóhely környékén | 262 |
Az állatok vándorlása | 263 |
Populációdinamika és a magatartás | 271 |
Alkalmazkodás az élő környezethez | 272 |
A táplálékszerzés | 278 |
Vadászat | 280 |
Védekezés a ragadozók ellen | 282 |
Az állat tevékenységének optimális megszervezése | 285 |
Alkalmazkodás komplex környezethez: az állati intelligencia | 295 |
Komplex környezet - intelligencia | 296 |
Az állati kultúrák | 300 |
A magatartás evolúciója | 311 |
Örökklődő viselkedésbeli különbségek populációk között | 312 |
Az evolúciós eredet és a viselkedésformák | 317 |
Adaptáció a környezethez | 321 |
Ritualizáció | 324 |
Az ember etológiája | 329 |
A humán etológia tárgya | 330 |
Az etológiai módszer | 331 |
Öröklött emberi viselkedésformák | 333 |
Az ember evolúciója | 337 |