Előszó | |
A Marx előtti esztétika története | |
Platón | |
Az állam | 9 |
Ión (Ford.: Szepessy Tibor) | 13 |
A lakoma (Ford.: Telegdy Zsigmond) | 15 |
Arisztotelész | |
Poétika (Ford.: Sarkady János) | 18 |
Politika (Ford.: Szabó Miklós) | 31 |
Leonardo da Vinci | |
Tudomány és művészet (Ford.: Kardos Tibor) | 37 |
N. Boileau-Despéraux | |
Ars poetica (Ford.: Rónay György) | 44 |
Denis Diderot | |
Értekezés a festőművészetről (Ford.: Alexander Bernát) | 49 |
Kritika François Boucher-ről (Ford.: Aradi Nóra) | 65 |
Kritika Jean-Baptiste Chardinről (Ford.: Aradi Nóra) | 66 |
Kritika Jean-Baptiste Greuze-ről (Ford.: Aradi Nóra) | 67 |
A drámai költészetről (Ford.: Alexander Bernát) | 68 |
Rameau unokaöccse (Ford.: Győry János) | 79 |
G. E. Lessing | |
Laokoón (Ford.: Vajda György Mihály) | 83 |
Friedrich Schiller | |
Levelek az ember esztétikai neveléséről (Ford.: Szemere Samu) | 98 |
J. W. Goethe | |
Egyszerű természetutánzás, modor, stílus (Ford.: Rónay György) | 115 |
Bevezetés a Propyläen folyóirathoz (Ford.: Rónay György) | 118 |
Diderot tanulmánya a festészetről (Ford.: Rónay György) | 118 |
Természet és művészet (Ford.: Rónay György) | 119 |
Immanuel Kant | |
Általános megjegyzés az esztétikia reflektáló ítéletek expozíciójához (Ford.: Hermann István) | 120 |
G. W. P. Hegel | |
Bevezetés az esztétikába (Ford.: Zoltai Dénes) | 133 |
V. G. Belinszkij | |
Áttekintés az 1847-es orosz irodalomról (Ford.: Gábor Andor, Hadrovics László stb.) | |
N. G. Csernisevszkij | |
A művészet esztétikai viszonya a valósághoz (Ford.: Lukács Györgyné) | 175 |
A polgári esztétika története 1848 után | |
Arthur Schopenhauer | |
A szép metafizikájához és esztétikájához (Ford.: Varró István) | 187 |
S. A. Kierkegaard | |
Mozart Don Juanja (Ford.: Lontay László) | 192 |
Friedrich Nietzsche | |
A tragédia eredete (Ford.: Filep Lajos) | 204 |
H. A. Taine | |
A környezet módszere | 210 |
Charles Baudelaire | |
Az albatrosz (Ford.: Tóth Árpád) | |
Émile Zola | |
A kísérleti regény (Ford.: Pór Judit) | 216 |
Stéphane Mallarmé | |
Mindenki művészete (Ford.: Rónay György) | 221 |
Paul Verlaine | |
Ars poetica (Ford.: Rónay György) | |
Benedetto Croce | |
Mi a művészet? (Ford.: Farkas Zoltán) | 228 |
Wilhelm Worringer | |
Absztrakció és beleérzés (Ford.: Kocogh Ákos) | 255 |
F. T. Marinetti | |
A futurizmus kiáltványa (Ford.: Szabó György) | 240 |
A futurizmus első politikai kiáltványa (Ford.: Szabó György) | 243 |
I. F. Sztravinszkij | |
A modernista zeneesztétika kérdéséhez (Ford.: Zoltai Dénes) | 244 |
Zenei poétika (Ford.: Zoltai Dénes) | 246 |
André Breton | |
(Részlet az első szürrealista manifesztumából (Ford.: Aradi Nóra) | 248 |
Jean-Paul Sartre | |
Miért írunk? (Ford.: Nagy Géza) | 250 |
Albert Camus | |
A művész és kora (Ford.: Justus Pál) | 260 |
Th. Wiesengrund-Adorno | |
A művészet és a művészetek (Ford.: Barlay László) | 264 |
A marxista esztétika kérdései | |
Aradi Nóra | |
Művészi abszrahálás és absztrakt művészet | 273 |
M. M. Bahtyin | |
F. Rabelais művészete- a középkor és a reneszánsz kultúrája (Ford.: Kőrösi József) | 285 |
Balázs Béla | |
Új formanyelv | 298 |
A látható ember | 300 |
Az alkotó kamera | 305 |
A hangosfilm | 308 |
Bálint György | |
A nyugati regény - magyar regény | 311 |
Walter Benjamin | |
A műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korszakában (Ford.: Barlay László) | 321 |
Bertolt Brecht | |
Népiesség és realizmus (Ford.: Győri Judit) | 326 |
Lukács György tanulmányai (Ford.: Győri Judit) | 329 |
Kis Organon a színház számára (Ford.: Eörsi István) | 331 |
A Kis Organon és Sztanyiszlavszkij módszere (Ford.: Imre Katalin) | 337 |
Néhány tévedés a Berliner Ensemble játékmódjáról (Ford.: Imre Katalin) | 339 |
J. N. Davidov | |
A művészet és az elit (Ford.: Szabó Miklósné) | 341 |
Dési Huber István | |
A festői módszer kérdése | 350 |
B. M. Eichenbaum | |
Hogyan készült Gogol Köpönyege (Ford.: Gellért György) | 355 |
Fukász György | |
Technika és művészet | 366 |
Fülep Lajos | |
Derkovits helye | 378 |
József Attila | |
Irodalom és szocializmus | 391 |
M. A. Lifsic | |
Bevezetés Marx és Engels esztétikai írásaihoz | 415 |
Lukács György | |
A művészi forma objektivitása | 440 |
Az avantgardizmus világnézeti alapjai | 454 |
A szocialista realizmusról | 485 |
A különös mint az esztétika központi kategóriája | 490 |
A. V. Lunacsarszkij | |
A művészet és a proletariátus (Ford.: Szikszay Dénes) | 512 |
G. V. Plehanov | |
Levelek cím nélkül (Ford.: Elbert János) | 515 |
Révai József | |
Ady szimbolizmusa | 521 |
Az avantgardizmus József Attila költészetében | 528 |
D. A. Siquerios | |
Nyílt levél a szovjet festőkhöz,. szobrászokhoz, grafikusokhoz (Ford.: Hargitai György) | 533 |
Szabolcsi Bence | |
A zenei köznyelv problémái | 540 |
Szigeti József | |
Az értelmes életről és a művészet értelméről | 555 |
George Thomson | |
Beszéd és varázslat (Ford.: Lutter Tibor) | 563 |
Ritmus és munka (Ford.: Lutter Tibor) | 574 |
J. N. Tinyanov | |
A konstrukció fogalma (Ford.: Gránicz István) | 583 |
Tőkei Ferenc | |
Antikvitás és feudalizmus | 588 |
Ujfalussy József | |
A műfaj-kategória sorsa és jelentősége a zeneesztétikában | 594 |
Zoltai Dénes | |
Godolatok a művészetek rendszeréről | 609 |
Marx, Engels és Lenin esztétikai vonatkozású műveiből (Forrásmegjelölés) | |
Jegyzetek | 635 |