I. kötet | |
Bevezetés az esztétikába | 1 |
Az esztétika elhatárolása és a művészt filozófiája elleni néhány ellenvetés cáfolata | 3 |
A szép és a művészet tudományos tárgyalásának módjai | 15 |
A művészeti szép fogalma | 23 |
Szokásos elképzelések a művészetről | 26 |
A műalkotás, mint emberi tevékenység terméke | 26 |
A műalkotás, mint az ember érzéke számára az érzékiből felvett alkotás | 33 |
A művészet célja | 42 |
A művészet igazi fogalmának történeti levezetése | 56 |
A kanti filozófia | 57 |
Schiller, Winckelmann, Schelling | 61 |
Az irónia | 64 |
Felosztás | 70 |
A művészeti szép eszméje vagy az eszmény | |
A művészet viszonya a véges valósághoz, a valláshoz és a filozófiához | 93 |
A szép fogalma általában | |
Az eszme | 109 |
Az eszme létezése | 113 |
A szép eszméje | 114 |
A természeti szép | |
A természeti szép, mint olyan | 120 |
Az eszme, mint élet | 120 |
A természeti elevenség, mint szép | 128 |
Ennek vizsgálatmódjai | 134 |
Az érzéki anyag absztrakt formájának és absztrakt egységének külső szépsége | 137 |
Szabályszerűség, szimmetria, törvényszerűság és harmónik | 138 |
Az érzéki anyag absztrakt egysége | 145 |
A természeti szép fogyatékossága | 146 |
A benső a közvetlenben, mint csak benső | 148 |
A közvetlen egyedi létezés függősége | 151 |
Ennek korlátozottsága | 154 |
A művészeti szép vagy az eszmény | |
Az eszmény, mint olyan | 158 |
A szép individualitás | 158 |
Az eszmény viszonya a természethez | 164 |
Az eszmény meghatározottsága | 178 |
Az eszményi meghatározottság, mint olyan | 179 |
Az isteni, mint egység és általánosság | 179 |
Mint istenkör | 179 |
Az eszmény nyugalma | 180 |
A cselekmény | 181 |
Az általános világállapot | 183 |
A szituáció | 200 |
A cselekmény | 221 |
Az eszmény külsőleges meghatározottsága | 248 |
Absztrakt külsőlegesség, mint olyan | 250 |
A konkrét eszmény összhangzása külsőleges realitásával | 257 |
Az eszményi műalkotás külsőlegessége a közönséggel kapcsolatban | 268 |
A művész | 285 |
Fantázia, zseni és ihlet | 285 |
Az ábrázolás objektivitása | 293 |
Modor, stílus és eredetiség | 296 |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá | |
Bevezetés és felosztás | 307 |
A szimbolikus művészeti forma | |
A szimbolumról általában | 311 |
Felosztás | 323 |
A tudattalan szimbolika | |
A jelentés és alak közvetlen egysége | 332 |
Zoroaszter vallása | 334 |
Ennek szimbolumnélküli tipusa | 337 |
Művészietlen felfogás és ábrázolás | 339 |
A fantasztikus szimbolika | 341 |
Az indiai Brahma-szemlélet | 343 |
Az indiai fantázia érzékisége, mértéknélkülisége és megszemélyesítő tevékenysége | 344 |
A megtisztulásra és bűnbánatra vonatkozó szemlélet | 354 |
A tulajdonképeni szimbolika | 355 |
A holtak egyiptomi felfogása és ábrázolása; piramisok | 362 |
Állatkultusz és állatmaszkok | 364 |
Tökéletes szimbolika; Memnonok, Isis és Osiris | 365 |
A fenségesség szimbolikája | |
A művészet panteizmusa | 372 |
A hindu költészet | 373 |
Mohamedán költészet | 374 |
Keresztény misztika | 378 |
A fenségesség művészete | 378 |
Isten, mint a világ megteremtője és ura | 380 |
Az istenektől megfosztott véges világ | 381 |
Az emberi individuum | 382 |
Az összehasonlító művészeti forma tudatos szimbolikája | |
A külsőségesből kiinduló összehasonlítások | 389 |
A mese | 390 |
Példázat, közmondás, apológia | 397 |
Átváltozások | 400 |
Összehasonlítások, amelyek a képszerű ábrázolásban a jelentéssel kezdődnek | 402 |
A talány | 404 |
Az allegória | 405 |
Metafora, kép, hasonlat | 409 |
A szimboliius művészeti forma eltűnése | 428 |
A tanköltemény | 430 |
A leíró költészet | 431 |
A régi epigramma | 433 |
Jegyzetek | 434 |
II. kötet | |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá (folytatás) | |
A klasszikus művészeti forma | |
Bevezetés. A klasszikusról általában | 3 |
A klasszikus önállósága mint a szelleminek és természeti alakjának kölcsönös áthatása | 7 |
A görög művészet mint a klasszikus eszmény valóságos létezése | 12 |
Az alkotó művész helyzete ebben a művészeti formában | 14 |
Bevezetés és felosztás | 16 |
A klasszikus művészeti forma kialakulásának folyamata | |
Bevezetés és felosztás | 19 |
Az állati jelleg lefokozása | 21 |
Az állatáldozatok | 22 |
A vadászat | 23 |
Az átváltozások | 23 |
A régi és új istenek harca | 29 |
Az orákulumok | 32 |
Különbség a régi és az új istenek között | 34 |
A régi istenek legyőzése | 41 |
A negatívakként tételezett mozzanatok pozitív fenntartása | 43 |
Misztériumok | 44 |
A régi istenek megőrzése a művészeti ábrázolásban | 45 |
Az új istenek természeti alapja | 46 |
A klasszikus művészeti forma eszménye | |
Bevezetés és felosztás | 51 |
A klasszikus művészet eszménye általában | 52 |
Az eszmény eredete szabad művészi alkotásból | 52 |
A klasszikus eszmény új istenei | 56 |
Az ábrázolás külső módja | 61 |
A különös istenek köre | 62 |
Az istenegyéniségek sokasága | 62 |
A rendszere tagolás hiánya | 63 |
Az istenek körének alapjellege | 65 |
Az egyes istenek egyénisége | 66 |
Az egyénítés anyaga | 74 |
Az erkölcsi alap megőrzése | 75 |
Átmenet a kecsességre és bájra | 75 |
A klasszikus művészeti forma felbomlása | |
A végzet | 77 |
Az istenek szétfoszlása antropomorfizmusuk következtében | 79 |
A belső szubjektivitás hiánya | 79 |
A kereszténységre való átmenet csak az újabb művészet tárgya | 81 |
A klasszikus művészet felbomlása saját területén | 84 |
A szatíra | 87 |
A klasszikus művészet felbomlása és a szimbolikus művészet felbomlása közti különbség | 87 |
A szatíra | 88 |
A római világ mint a szatíra talaja | 89 |
A romantikus művészeti forma | |
Bevezetés. A romantikusról általában | 95 |
A belső szubjektivitás elve | 96 |
A romantikus tartalmának és formájának közelebbi mozzanatai | 97 |
A romantikus ábrázolásmód viszonya a tartalmához | 102 |
Felosztás | 106 |
A romantikus művészet vallásos köre | |
Bevezetés és felosztás | 107 |
Krisztus megváltástörténete | 111 |
A művészet látszólagos feleslegessége | 112 |
A művészet szükségszerű fellépése | 112 |
A külső megjelenés véletlen különlegessége | 112 |
A vallásos szeretet | 115 |
Az abszolútumnak mint a szeretetnek fogalma | 116 |
A kedély | 116 |
A szeretet mint a romantikus eszmény | 117 |
A gyülekezet szelleme | 119 |
A vértanúk | 120 |
A belső vezeklés és megtérés | 124 |
Csodák és legendák | 126 |
A lovagság | |
Bevezetés | 128 |
A becsület | 133 |
Ennek fogalma | 133 |
A becsület megsérthetősége | 136 |
Ennek helyreállítása | 136 |
A szerelem | 137 |
A szerelem fogalma | 137 |
Ennek összeütközései | 140 |
A szerelem esetlegessége | 142 |
A hűség | 144 |
A vazallus-hűség | 144 |
Szubjektív önállóság a hűségben | 145 |
A hűség összeütközései | 145 |
Az egyéni különösségek formai önállósága | |
Bevezetés és felosztás | 148 |
Az egyéni jellem önállósága | 151 |
A jellem formális szilárdsága | 151 |
A jellem, mint belső, de ki nem alakult totalitás | 154 |
A szubsztanciális érdeklődés ilyen formális jellemek iránt | 159 |
A kalanosság | 160 |
Az összütközések és célok esetlegessége | 161 |
Az ilyen esetlegesség komikus feldolgozása | 164 |
A regényszerűség | 166 |
A romantikus művészeti forma felbomlása | 167 |
A meglevőnek szubjektív művészeti utánzása | 169 |
A szubjektív humor | 174 |
A romantikus művészeti forma vége | 176 |
Az egyes művészetek rendszere | |
Bevezetés | 189 |
Felosztás | 196 |
Az építészet | |
Bevezetés | 205 |
Felosztás | 206 |
Az önálló szimbolikus építészet | |
Bevezetés és felosztás | 210 |
A népek egyesülésére szolgáló építészeti művek | 213 |
Az építőművészet és a szobrászat között ingadozó építészeti alkotások | 215 |
Palluszoszlopok stb. | 215 |
Obeliszkek, stb. | 217 |
Egyiptomi templomépítmények | 218 |
Átmenet az önálló építészetről a klasszikus építészetre | 222 |
Földalatti ind és egyiptomi építmények | 222 |
Holtak hajlékai, piramisok, stb | 224 |
Átmenet a célt szolgáló építészetre | 228 |
A klasszikus építészet | |
Bevezetés és felosztás | 234 |
A klasszikus építészet általános jellege | 235 |
Egy meghatározott célt szolgáló építmények | 235 |
Az épület alkalmasága ilyen célra | 235 |
A ház mint alaptípus | 236 |
Az építészeti formák különös alapmeghatározásai | 237 |
Fa- és kőépítmény | 237 |
A templom különös formái | 239 |
A klasszikus templom mint egész | 246 |
A klasszius építészet különböző építésmódjai | 248 |
A dór, ión, korinthosi oszloprend | 248 |
Az ívboltozat római konstrukciója | 253 |
A római építészet általános jellege | 254 |
A romantikus építészet | |
Általános jelleg | 256 |
Különös építészeti alakításmód | 257 |
Az egészen zárt ház, mint alapforma | 257 |
A belsőnek és külsőne alakja | 257 |
A díszítés módja | 259 |
A romantikus építészet különböző építésmódjai | 267 |
A gótika előtti építészet | 268 |
A tulajdonképpeni gótikus építészet | 269 |
A középkor világi építőművészete | 270 |
A szobrászat | |
Bevezetés | 273 |
Felosztás | 280 |
A tulajdonképpeni szobrászat elve | |
A szobrászat lényeges tartalma | 282 |
A szép szoboralak | 285 |
A megjelenés különlegességének kizárása | 288 |
A mimikaszerűség kizárása | 289 |
A szubsztanciális egyéniség | 290 |
A szobrászat mint a klasszikus eszmény művészete | 290 |
A szobrászat eszménye | |
Bevezetés és felosztás | 292 |
Az eszményi szoboralak általános jellege | 294 |
Az eszményi szoboralaknak mint olyannak különös mozzanatai | 298 |
A görög profil | 298 |
A test helyzete és mozgása | 308 |
Ruházat | 312 |
Az eszményi szoboralakok egyénisége | 320 |
Attributumok, fegyverek, díszek, stb | 322 |
A kor, a nem, az istenek, a héroszok, az emberek, az állatok különbségei | 322 |
Az egyes istenek ábrázolása | 330 |
Az ábrázolás különböző módjai; különböző anyagok; a szobrászat fejlődésének fokai | |
Bevezetés és felosztás | 334 |
Az egyes szobor, a szoborcsoport és a dombormű | 334 |
Az egyes szobor | 335 |
A csoport | 336 |
A dombormű | 339 |
A szobrászat anyaga | 341 |
Fa | 341 |
Elefántcsont, arany, érc, márvány | 341 |
Drágakövek és üveg | 344 |
A szobrászat történeti fejlődése | 346 |
Egyiptomi szobrászat | 347 |
Görög és római szobrászat | 351 |
Keresztény szobrászat | 355 |
Mutatók | |
Névmutató | 359 |
Irodalmi és mitológiai alakok | 362 |
Földrajzi nevek | 365 |
Irodalomjegyzék | 366 |
Képzőművészeti alkotások | 367 |
III. kötet | |
Az egyes művészetek rendszere (folytatás) | |
A romantikus művészetek | |
Bevezetés és felosztás | 9 |
A festészet | |
Bevezetés és felosztás | 14 |
A festészet általános jellege | 16 |
A tartalom fő meghatározása | 19 |
A festészet érzéki anyaga | 21 |
A művészi feldolgozás elve | 27 |
A festészet különös meghatározottságai | 30 |
A romantikus tartalom | 30 |
Az érzéki anyag közelebbi meghatározásai | 52 |
A művészi koncepció, szerkezet és jellemzés | 64 |
A festészet történeti fejlődése | 83 |
A bizánci festészet | 85 |
Az olasz festészet | 86 |
A németalföldi és német festészet | 95 |
A zene | |
Bevezetés és felosztás | 102 |
A zene általános jellege | 106 |
Összehasonlítás a képzőművészetekkel és a költészettel | 107 |
A tartalom zenei felfogása | 114 |
A zene hatása | 118 |
A zenei kifejezés eszközeinek különös meghatározottsága | 123 |
Időmérték, ütem, ritmus | 126 |
Összhang | 132 |
Dallam | 142 |
A zenei kifejezés eszközeinek viszonya tartalmukhoz | 147 |
A kísérő zene | 150 |
Az önálló zene | 164 |
A művészi előadás | 168 |
A költészet | |
Bevezetés és felosztás | 172 |
A költői és a prózai műalkotás különbsége | 184 |
A költői és a prózai felfogás | 185 |
A költői és a prózai műalkotás | 191 |
A költői szubjektivitás | 209 |
A költői kifejezés | 212 |
A költői képzelet | 213 |
A nyelvi kifejezés | 218 |
A verselés | 223 |
A költészet műfaji különbségei | 246 |
Bevezetés és felosztás | 246 |
Az epikai költészet | 251 |
Az epikainak általános jellege | 251 |
A tulajdonképpeni eposz különös meghatározásai | 261 |
Az epikai költészet fejlődéstörténete | 303 |
A lírai költészet | 320 |
A líra általános jellege | 322 |
A lírai költészet különös mozzanatai | 336 |
A líra történeti fejlődése | 354 |
A drámai költészet | 364 |
A dráma mint költői műalkotás | 365 |
A drámai műalkotás külső előadása | 386 |
A drámai költészet fajai és történeti fő mozzanataik | 397 |
Mutatók | |
Névmutató | 441 |
Irodalmi és mitológiai alakok | 445 |
Földrajzi nevek | 447 |
Irodalomjegyzék | 449 |
Képzőművészeti alkotások | 450 |
Zenei alkotások | 451 |