Bevezetés az esztétikába | 5 |
Az esztétika elhatárolása és létjogának biztosítása | 5 |
Természeti szép és művészeti szép | 5 |
Az esztétikát illető némely ellenvetés cáfolata | 6 |
A szép és a művészet tudományos tárgyalásának módjai | 10 |
Az empirikus tény mint kiindulópont | 11 |
Az eszme mint kiindulópont | 15 |
Az empirikus és az eszmei oldal egyesítése | 16 |
A művészi szép fogalma | 16 |
Szokásos elképzelések a művészetről | 16 |
A műalkotás mint emberi tevékenység terméke | 17 |
A műalkotás mint az emberi érzékek számára érzéki dolgok közegéből merített produktum | 19 |
A művészet célja | 21 |
A természet utánzásának elve | 21 |
A kedély megindítása | 24 |
A magasabbrendű lényegi cél | 25 |
A művészet igazi fogalmának történeti bevezetése | 32 |
Felosztás | 33 |
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény | 34 |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá | 36 |
A művészetek rendszere | 36 |
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény | 37 |
Bevezetés | 39 |
A művészet helyzete a véges valósághoz való viszonyában | 39 |
A művészet viszonya a valláshoz és a filozófiához | 40 |
Felosztás | 44 |
A szép fogalma általában | 45 |
A szép eszméje | 45 |
A természeti szép | 46 |
A természeti szép mint olyan | 46 |
A természeti elevenség felfogásának módjai | 46 |
Az érzéki absztrakt formájának és absztrakt egységének külső szépsége | 49 |
Az absztrakt forma szépsége | 49 |
A szépség mint az érzéki anyag absztrakt egysége | 51 |
A természeti szép fogyatékossága | 53 |
A közvetlen egyedi létezés korlátozottsága | 55 |
A művészi szép avagy az eszmény | 57 |
Az eszmény mint olyan | 57 |
A szép individualitás | 57 |
Az eszmény viszonya a természethez | 62 |
Az eszmény meghatározottsága | 73 |
Az eszményi meghatározottság mint olyan | 74 |
Az isteni mint egység és általánosság | 74 |
Az isteni mint istenek köre | 74 |
Az eszmény nyugalma | 75 |
A cselekmény | 76 |
Az általános világállapot | 78 |
Az individuális önállóság: a hőskorszak | 78 |
Jelenlegi prózai állapotok | 91 |
Az individuális önállóság rekonstrukciója | 93 |
A szituáció | 95 |
A szituációnélküliség | 99 |
A meghatározott szituáció a maga ártatlanságában | 99 |
A kollízió | 102 |
A cselekmény | 116 |
A cselekvés általános hatalmai | 118 |
A cselekvő individuumok | 123 |
A jellem | 135 |
Az eszmény külső meghatározottsága | 143 |
Az absztrakt különlegesség mint olyan | 144 |
A konkrét eszmény összhangzása külső realitásával | 144 |
A szubjektivitás és a természet pusztán magánvaló egysége | 144 |
Az emberi tevékenység által létrehozott egység | 147 |
Az eszményi műalkotásnak a közönséggel kapcsolatos külsőlegessége | 153 |
A műalkotás igazi objektivitása | 154 |
A művész | 158 |
Az ihlet | 158 |
Az ábrázolás objektivitása | 160 |
Az igazi objektivitás | 160 |
Modor, stílus, eredetiség | 161 |
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá | 163 |
A szimbolikus művészeti forma | 165 |
Bevezetés | 165 |
A szimbólum általában | 165 |
A szimbólum mint jel | 165 |
Alak és jelentés részleges egyeztetése | 166 |
Alak és jelentés részleges eltérése | 167 |
A szimbólum kételyszerűsége | 168 |
A szimbolikus elem kételyszerűsége a mitológiában és művészetben | 170 |
A tudattalan szimbolika | 174 |
Jelentés és alak közvetlen egysége | 174 |
Zoroaszter vallása | 175 |
Zoroaszter vallásának nem-szimbolikus jellege | 175 |
Zoroaszter vallásának nem-művészi szemlélet- és ábrázolásmódja | 175 |
A fantasztikus szimbolika | 176 |
Brahma hindu felfogása | 177 |
Érzékiség, mértéktelenség, perszonifikáló tevékenység | 178 |
A tulajdonképpeni szimbolika | 179 |
A fenségesség szimbolikája | 182 |
A művészet panteizmusa | 182 |
A fenségesség művészete | 183 |
Az összehasonlító művészeti forma tudatos szimbolikája | 185 |
Az allegória | 186 |
A hasonlat | 189 |
A szimbolikus művészeti forma eltűnése | 198 |
A klasszikus művészeti forma | 199 |
Bevezetés | 199 |
A klasszikusról általában | 199 |
A klasszikus forma önállósága: a szellemi áthatja saját természeti alakját | 199 |
A görög művészet mint a klasszikus eszmény valódi létezése | 204 |
Az alkotó műhely helye a klasszikus művészeti formában | 205 |
A klasszikus művészeti forma kialakulásának folyamata | 208 |
A klasszikus művészeti forma eszménye | 210 |
A klasszikus művészet eszménye általában | 210 |
A különös istenek köre | 214 |
Az egyes istenek egyénisége | 214 |
A klasszikus művészeti forma felbomlása | 214 |
A végzet | 214 |
Az istenek elenyészése antropomorfizmusuk következtében | 215 |
A szatíra | 217 |
A romantikus művészeti forma | 220 |
Bevezetés | 220 |
A romantikusról általában | 220 |
A benső szubjektivitás elve | 220 |
A romantikus tartalom és forma közelebbi mozzanatai | 221 |
A tartalom viszonya az ábrázolási módhoz | 227 |
A romantikus művészet vallásos köre | 231 |
Krisztus megváltástörténete | 231 |
A vallásos szeretet | 232 |
A gyülekezet szelleme | 233 |
A lovagság | 233 |
Az egyéni különösségek formai önállósága | 234 |
Az egyéni jellem önállósága | 234 |
A kalandosság | 234 |
A romantikus művészeti forma felbomlása | 237 |
A romantikus művészeti forma vége | 238 |
Az egyes művészetek rendszere | 241 |
Bevezetés | 243 |
Az építészet | 244 |
Az önálló, szimbolikus építészet | 245 |
A népek egyesítésére szolgáló építészeti művek | 245 |
Az építőművészet és a szobrászat közötti átmeneti alkotások | 245 |
Átmenet az önálló építészetről a klasszikus építészetre | 249 |
A klasszikus építészet | 254 |
A klasszikus építészet általános jellege | 254 |
Alkalmasság valamely meghatározott célra | 254 |
Az épület megfelelése a célnak | 255 |
A ház mint alaptípus | 256 |
Az építészeti formák különös meghatározásai | 257 |
A klasszikus építészet különböző építésmódjai | 262 |
A romantikus építészet | 262 |
Általános jelleg | 262 |
Különös építészeti alakításmód | 262 |
A teljesen zárt ház | 263 |
A belső és a külső alakja | 264 |
A romantikus építészet különböző építésmódjai | 270 |
A szobrászat | 271 |
A tulajdonképpeni szobrászat elve | 277 |
A szobrászat lényeges tartalma | 277 |
Az objektív szellemiség | 277 |
A testiben magáértvaló szellemi | 279 |
A szép szoboralak | 280 |
A szobrászat mint a klasszikus eszmény művészete | 280 |
A szobrászat eszménye | 282 |
Az eszményi szoboralak általános jellege | 282 |
Az eszményi szoboralak különös mozzanatai | 285 |
Az eszményi szoboralakok egyénisége | 288 |
Az ábrázolásmódok; az anyagok; a szobrászat fejlődésének fokai | 289 |
A romantikus művészetek | 290 |
A festészet | 290 |
A festészet általános jellege | 290 |
A tartalom fő meghatározói | 290 |
A festészet érzéki anyaga | 292 |
A művészi feldolgozás jellege | 295 |
A festészet különös meghatározottságai | 297 |
Az érzéki anyag közelebbi meghatározottságai | 297 |
A művészi koncepció, kompozíció és jellemzés | 303 |
A festészet történeti fejlődése | 310 |
A zene | 311 |
A zene általános jellege | 311 |
A zene összehasonlítása a képzőművészetekkel és a költészettel | 311 |
A tartalom zenei felfogása | 312 |
A zene hatása | 315 |
A zenei kifejezés eszközeinek különös meghatározottsága | 317 |
Időmérték, ütem, ritmus | 317 |
Összhang | 318 |
A dallam | 321 |
A zenei kifejezés eszközeinek viszonya tartalmukhoz | 325 |
A kísérőzene | 325 |
Az önálló zene | 331 |
A művészi előadás | 334 |
A költészet | 334 |
A költői és a prózai műalkotás közötti különbség | 337 |
A költői és a prózai felfogás | 337 |
A két felfogás tartalma | 337 |
A két felfogás különbözősége | 338 |
A költői szemlélet partikularizációja | 339 |
A költői és a prózai műalkotás | 340 |
A költői szubjektivitás | 344 |
A költői kifejezés | 347 |
A költői képzelet | 347 |
A költői képzelet | 347 |
A nyelvi kifejezés | 347 |
A verselés | 349 |
A költészet műfaji különbségei | 352 |
Az epikai költészet | 352 |
Az általános epikai jelleg | 352 |
A tulajdonképpeni epopeia | 353 |
A tulajdonképpeni eposz különös meghatározásai | 357 |
Az epikai általános világállapot | 357 |
Az egyéni epikai cselekmény | 362 |
Az eposz mint egységes totalitás | 366 |
Az epikai költészet fejlődéstörténete | 379 |
A lírai költészet | 379 |
A líra általános jellege | 380 |
A lírai költészet különös mozzanatai | 384 |
A lírai költő | 384 |
A lírai műalkotás | 385 |
A tulajdonképpeni líra fajai | 386 |
A líra történeti fejlődése | 388 |
A drámai költészet | 389 |
A dráma mint költői műalkotás | 389 |
A drámai költészet elve | 389 |
A drámai műalkotás | 391 |
A drámai mű és a közönség | 395 |
A drámai mű külső előadása | 397 |
Drámai művek olvasása és felolvasása | 397 |
A színművészet | 397 |
A költészettől független színpadi művészet | 399 |
A drámai költészet fajai és történeti típusai | 399 |
A tragédia, a komédia és a dráma elve | 399 |
Az antik és a modern drámai költészet közötti különbség | 408 |
A drámai költészet fajainak konkrét fejlődése | 408 |
Utószó a válogatáshoz | 427 |
Névmutató | 431 |
Tárgymutató | 435 |