Előszó
Mentálhigiénés rendelőben szerzett tapasztalatom szerint sok fiatal nem tudja befejezni középiskolai tanulmányait, mert vagy viselkedése, hangulatváltozásai, érzékenysége eltér az átlagostól, vagy...
Tovább
Előszó
Mentálhigiénés rendelőben szerzett tapasztalatom szerint sok fiatal nem tudja befejezni középiskolai tanulmányait, mert vagy viselkedése, hangulatváltozásai, érzékenysége eltér az átlagostól, vagy nem bírja az átlagos tanulmányi tempót. Többnyire a fiatal pszichiátriai betegek nem képesek eljutni az érettségiig, mert időnkénti furcsa megnyilvánulásaikat nem tolerálja a jelenlegi közoktatás. Néhány alapítványi, alternatív iskola ki tudott alakítani olyan struktúrát, légkört, amin belül képesek tolerálni a viselkedési eltéréseket, lehetővé teszik az egyéni tanulási tempót. Ezek sok fiatal számára megkönnyítik a középiskolás éveket.
Számomra a Külvárosi Tankör szellemisége kiemelkedik ezen iskolák sorából. Az itt dolgozók nemcsak toleránsak a különböző deviáns megnyilvánulásokkal, rugalmasak a tanulási tempót illetően, hanem hangsúlyozott egyéni figyelemmel, törődéssel próbálják elérni annak a személyiségrésznek a korrekcióját, amely korábban a súlyos adaptációs nehézségeket okozta. Sikeres esetben nemcsak egy érettségivel lesz gazdagabb végzős hallgatójuk, hanem személyiségének érlelődése legalább ilyen jelentőségű eredmény. Ez a munka egy közösségben zajlik, melynek tagjai a tanárok és a diákok is. A közös munka, tanulás, kirándulás, szórakozás közben folyamatos visszajelzés történik, elősegítve a reális önkép és önértékelés kialakítását. Ennek a tanári karnak van kialakult és megfogalmazott értékrendje, melyet megmutatnak, képviselnek, de nem erőltetnek rá a tanulókra.
Hosszú távon, magas színvonalon csak team munkában, sok energia befektetéssel, folyamatos elemzéssel, értékeléssel lehet ezt a feladatot végrehajtani. A stáb rendelkezik magas színvonalú pedagógia és lélektani tudással és hajlandó sok energiát áldozni az újabb és újabb kihívások leküzdése érdekében. Több hasonló intézményre volna szükség, talán nemcsak a középiskolai korosztály számára, mert a problematikus, nehezen oktatható gyerekek száma folyamatosan nő.
Vissza