Előszó
Az esettanulmány gyűjtemény kiadásának célja, hogy támogassa a stratégiai tervezési és stratégiai menedzsment ismeretek elsajátítását, az elmélet és a gyakorlat összekapcsolásával fejlessze hallgatóink képességeit az információk feldolgozásában, a rendszerszintű gondolkodásban és a vállalkozások sikeres menedzselésében. A gyűjteményben 4 ismert, nemzetközi hírnévnek örvendő nagyvállalat 2 hazai vállalat és két, részben fiktív, részben valós információkkal ellátott esettanulmány található. Az esettanulmányok feldolgozását az elméleti anyag gyakorlatban történő hasznosíthatóságának bemutatásával javaslom. Ennek során a kapott információkat a stratégiai tervezést megalapozó környezeti és elemzési technikák alkalmazásával célszerű feldolgozni. Az elemzésekből nyert információk alapján a hallgatók megfogalmazhatják a vállalatok céljait, követendő stratégiájukat, javaslatot lehetnek a szervezet felépítésére, monitorrendszerére és érdekeltségi rendszerére, meghatározhatják, hogy milyen képességű és szaktudású vezetők vihetik sikerre a céget, és milyen lépéseket kell tenni a vállalati kultúra fejlesztésére. Az egyes esettanulmányok kapcsán a további elméleti kérdések tárgyalhatók és mutathatók be a gyakorlatban: - Üzleti tanácsadó kisvállalkozás célja, stratégiája, alapítása és üzleti terve: stratégia készítés folyamata, fázisai, stratégiai döntések
- Coca Cola Magyarország: környezet elemzés és előrejelzés, versenystratégia, termék életgörbe elmélet, szcenárió készítés
- Skoda 3 Renault §- Volgswagen : stratégiai döntések, a vállalati érdekcsoportok szerepe a stratégiai döntésekben, növekedési stratégiák
- Stratégiai pozíció elemzés: környezetelemzés, stratégiai pozíció elemzés (BCG - GE mátrix),versenystratégiák
- Eurodisney - tervek és tények: környezetelemzés, szcenárió készítés, célkitűzés és stratégia készítés, a stratégia megvalósítása
- A Skandinávia Airline System (SAS) vezetési stratégiája: a vállalati vezető szerepe, vállalati kultúra módosítás, benchmarking, versenystratégia
- A Thinline Rt.: szcenárió készítés, stratégiai célkitűzések
- A Dél-dunántúli Áramszolgáltató Részvénytársaság vezetési stratégiája: a vállalati vezető szerepe, a vállalati kultúra átalakítása, a változások menedzselése, versenystratégia
Véleményem szerint, - amit az oktatásban szerzett tapasztalataim is alátámasztanak az esettanulmányok feldolgozása nagyban hozzájárul az elméleti anyag megértéséhez, és annak a gazdasági élet bármely területén való alkalmazhatóságához szükséges készségek és képességek kifejlesztéséhez.
Vissza