Fülszöveg
Számos kísérlet bizonyítja, hogy a jól felszerelt iskolák igyekvő diákjainak hasznos segítőtársa a tanulásban a számítógép. De vajon ugyanilyen hatékonyan alkalmazható-e a tanulási hátrányok enyhítésére, a differenciált képességfejlesztésre, a kevésbé törekvők motiválására olyan környezetben is, ahol az iskolák felszereltsége ezen a területen átlagos vagy annál alacsonyabb színvonalú, és a diákok otthon sem ülhetnek számítógép elé?
A Roma Oktatási Informatikai projekt tanúsága szerint a válasz: igen. Ebben a könyvben az informatikai eszközökkel segített, esélyteremtő tanítás és tanulás iskolai gyakorlatban kipróbált módszereit, eszközeit ismerheti meg az olvasó. Az OECD „Esélyteremtés az oktatási informatika eszközeivel" című programja keretében, az Oktatási Minisztérium megbízásából, 2 tanéves iskolakísérletben kidolgozott tanmenetek, óravázlatok, tananyagok segítenek abban, hogy az információs és kommunikációs eszközökkel segített foglalkozások jól illeszkedjenek a hagyományos...
Tovább
Fülszöveg
Számos kísérlet bizonyítja, hogy a jól felszerelt iskolák igyekvő diákjainak hasznos segítőtársa a tanulásban a számítógép. De vajon ugyanilyen hatékonyan alkalmazható-e a tanulási hátrányok enyhítésére, a differenciált képességfejlesztésre, a kevésbé törekvők motiválására olyan környezetben is, ahol az iskolák felszereltsége ezen a területen átlagos vagy annál alacsonyabb színvonalú, és a diákok otthon sem ülhetnek számítógép elé?
A Roma Oktatási Informatikai projekt tanúsága szerint a válasz: igen. Ebben a könyvben az informatikai eszközökkel segített, esélyteremtő tanítás és tanulás iskolai gyakorlatban kipróbált módszereit, eszközeit ismerheti meg az olvasó. Az OECD „Esélyteremtés az oktatási informatika eszközeivel" című programja keretében, az Oktatási Minisztérium megbízásából, 2 tanéves iskolakísérletben kidolgozott tanmenetek, óravázlatok, tananyagok segítenek abban, hogy az információs és kommunikációs eszközökkel segített foglalkozások jól illeszkedjenek a hagyományos tanórák közé. Ezeket az oktatási segédleteket kezdő és haladó számítógép-felhasználók egyaránt alkalmazhatják oktatómunkájuk során. Nemcsak azoknak a tanároknak készültek, akiket már régóta érdekel az informatika, és szívesen kipróbálnák, hogyan valósítható meg a képességfejlesztés, esélyteremtés hatásosabban a matematika, fizika, biológia, kémia, idegen nyelv, magyar nyelv és irodalom, történelem, vizuális kultúra tanórákon és az alsó tagozatos tanításban, hanem azokat is útbaigazítják, akik csak most ismerkednek a számítógéppel segített tanítás és tanulás módszereivel a hátrányos helyzetű tanulók körében. Témáink között szerepel a számítógépes vetítéssel kísért előadás (prezentáció), az igényes illusztrációs anyagok gyűjtése, készítése (képek, ábrák stb.), a virtuális kísérletek (szimuláció, modellezés), a tanítást segítő szoftverek leírása, alkalmazásuk ismertetése. A módszerek, amelyeket bemutatunk, kiválóan alkalmasak a korszerű pedagógiai modellek megvalósítására (konstruktív tanulás, kollaboratív tanulás, életszerű tanulási környezet kialakítása, projektmunka). Az információs technológia segítette oktatás a differenciált munka egyedülálló eszköze: egyszerre ad lehetőséget a tehetséggondozásra, a tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére és az átlagos haladási tempójú diákok képzésére.
Vissza