1.066.934

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Értünk magyarul!

Segédanyag szóbeli érettségire készülőknek magyar nyelvből

Szerző
Grafikus
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 112 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-9612-32-4
Megjegyzés: Tankönyvi száma: PD-219. Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Természetes, hogy „értünk magyarul", hiszen anyanyelvünket 3-4 éves korunkra jószerivel elsajátítottuk. Sokan azt gondolják, ezzel a dolog be van fejezve, most már inkább idegen nyelvek... Tovább

Előszó

Természetes, hogy „értünk magyarul", hiszen anyanyelvünket 3-4 éves korunkra jószerivel elsajátítottuk. Sokan azt gondolják, ezzel a dolog be van fejezve, most már inkább idegen nyelvek elsajátítására fordítsuk az energiát. Pedig a nyelvről való tudásunk világismeretünk fontos része, nem véletlen, hogy kitüntetett helye van oktatási rendszerünkben. (Idegen nyelvet is könnyebb biztos magyar nyelvtani ismeretek birtokában tanulni.)
Összeállításunk elsősorban maturandusok (s érettségire felkészítő tanárok) számára készült, de használatát egy-egy témakör gyakoroltatására, ismétlésére is ajánljuk - akár mind a négy középiskolai évfolyamon.
A szóbeli érettségi - mindkét szinten - elvárja a jelöltektől, hogy elméleti tudásukat valamilyen szöveghez kapcsolva, mintegy a szövegből bontsák ki. Segédanyagunk e készség kialakítását szolgálja. A tételek kiválasztásakor a középszintű vizsga követelményeit vettük alapul, persze ezek a témák felső szinten is szerepelhetnek. A feladatok kidolgozásában szereplő anyag olykor a középszinten elvárhatónál bővebb, pl. a nyelvemlékek hangtani, szókészletbeli és nyelvtani sajátosságainak ismerete már emelt szintű követelmény (7. tétel).
Tanítási gyakorlatunk során tapasztaltuk, hogy a gimnáziumi tanórák feszített munkatempója aligha alkalmas rá, hogy az elsajátított elméleti tudnivalók legfontosabb elemeit szem előtt tartva felfedezzük ezek érvényesülését a legkülönfélébb típusú szövegekben. Ez ugyanis elég aprólékos, időigényes dolog. Ezt a folyamatot próbáltuk meg úgy felgyorsítani, hogy mintákat mutatunk be e feladatgyűjtemény lapjain. A szövegek - tudatosan - legtöbbször jóval hosszabbak annál, amilyent a szóbelin majd elemezni kell: a gyakorlás során ugyanis nincs az időnk megkötve, s hosszabb szövegen az elmélet gazdagabban, teljesebben bemutatható.
24 elméleti témát fejtünk ki egy-egy szöveg alapján úgy, hogy először megjelöljük az érettségi nyolc témakörének valamelyikét, majd az abból választott tételt, s a tételhez kapcsolható A feladatot. Ezt a feladatot azonnal el is végezzük, azaz a tételt kidolgozzuk. Az itt adott minta természetesen fiktív, más jó megoldások is elképzelhetők. Utána következik egy másik, B feladat (ebben legtöbbször csak a szöveg új), amelynek megoldásával a jelölt - az első mintájára - maga próbálkozhat. Vissza

Tartalom

Bevezetés...............4
Témakör: Ember és nyelv
1. tétel: A nyelv mint jelrendszer...............6
2. tétel: A beszéd mint cselekvés, a nyelv és beszéd funkciói...............9
3. tétel: A nyelv diakrón és szinkrón változásainak jellemzése példákkal...............12
Témakör: Kommunikáció
4. tétel: A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói, ezek összefüggései a kifejezésmóddal...............18
5. tétel: A nem nyelvi kifejezőeszközök szerepe a kommunikációban...............22
Témakör: A magyar nyelv története
6. tétel: A magyar nyelvrokonság főbb bizonyítékai néhány példával...............24
7. tétel: A tihanyi apátság alapítólevele, a Halotti beszéd és könyörgés és az Ómagyar Mária-siralom...............27
8.tétel: A mai magyar nyelvművelés néhány kérdése...............31
Témakör: Nyelv és társadalom
9.tétel: A leggyakoribb tömegkommunikációs műfajok sajátosságai és hatáskeltő eszközei...............34
10. tétel: Egynyelvű szótárak ismerete...............38
11. tétel: A főbb nyelvváltozatok...............42
Témakör: A nyelvi szintek
12. tétel: A hangok találkozása a beszédben és helyesírásuk...............45
13. tétel: A morfémák, szóelemek szerepe és helyes használata a szóalak felépítésében, a szószerkezetek alkotásában...............48
14. tétel: A szófajok rendszere és a szóalkotás módjai...............51
15. tétel: Az egyszerű mondat részei, felépítése...............54
16. tétel: Logikai és grammatika viszonyok az összetett mondatban...............56
Témakör: A szöveg
17. tétel: A szövegösszetartó erő: jelentésbeli és grammatikai kapcsolóelemek...............59
18. tétel: A szóbeliség és írásbeliség hatása a szövegformálásra és a szöveg előadására...............62
19. tétel: A továbbtanuláshoz, illetve a munka világához szükséges leggyakoribb szövegtípusok...............65
Témakör: A retorika alapjai
20. tétel: A nyilvános beszéd, a közszereplés főbb nyelvi és viselkedésbeli kritériumai...............69
21. tétel: Az írásbeli meggyőzés eljárásai, az érvelés módjai (bizonyítás, cáfolat,
néhány érvtípus)...............74
Témakör: Stílus és jelentés
22. tétel: A szövegelrendezés stílushatásának felismerése: az egyszerűbb alakzatok fajtái és hatásuk...............77
23. tétel: A képszerűség stíluseszközei és hatása: képek, képrendszerek felismerése, értelmezése...............85
24. tétel: A közélet színterei, a közéleti és a hivatalos stílus kritériumai, stiláris kötöttségei...............88
B feladatok megoldási javaslatai...............93

N. Horváth Margit

N. Horváth Margit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: N. Horváth Margit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem