1.062.132

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Értékelés

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 340 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-682-553-x
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Értékelés, egy önálló szakma, ami Magyarországon szinte ismeretlen. Vannak pedig országok, ahol már évtizedek óta nem lehet projekteket és kormányzati célprogramokat indítani anélkül, hogy a... Tovább

Előszó

Értékelés, egy önálló szakma, ami Magyarországon szinte ismeretlen. Vannak pedig országok, ahol már évtizedek óta nem lehet projekteket és kormányzati célprogramokat indítani anélkül, hogy a projekttervek ne tartalmazzák az értékelés fázisát, és a költségvetések ne különítenék el az értékelés költségeit. Magyarország nem tartozik közéjük. Vannak országok, ahol a közpolitikák leállításáról, korrelációjáról vagy éppen a folytatásukról szóló döntések elképzelhetetlenek azok független külső értékelése nélkül. Nem így Magyarországon, ahol ez szinte sohasem történik meg, hazánkban fel sem tűnik, hogy mennyire informálatlan módon születnek közpénzek felhasználásáról szóló döntések. Vannak országok, ahol a közpolitikák tervezése és az azokról zajló diskurzus mára jórészt a korábbi politikák értékelése által felhalmozódott tapasztalatokon alapszik. Talán fölösleges megismételni, Magyarország nem tartozik közéjük. És végül: vannak országok, ahol a közpénzből közszolgáltatást nyújtó egészségügyi, oktatási, szociális és más intézmények működését rutinszerűen, rendszeresen és nyilvános szempontok alapján értékelik, az értékelés eredményeit pedig hozzáférhetővé teszik mindazok számára, akik igénybe veszik a szolgáltatásokat, vagy egyszerűen tudni szeretnék, hogyan használják fel az adóként befizetett pénzüket. A mi országunk nem tartozik ezek közé.
Magyarországon mintha abban lennénk érdekeltek, hogy legyenek fejlesztési programjaink, de abban nem, hogy azok kifejtsék a megcélzott hatást. Mintha a közpolitikák puszta léte elégséges lenne ahhoz a boldogító tudathoz, hogy a kormányzat a helyén van és dolgozik. Sokszor úgy teszünk, mintha elhinnénk: aki elindít valamit, az tudja, mit miért tesz, s hazánkban mintha fontosabb lenne, hogy mire mennyit költ a kormányzat a pénzünkből, mint az, hogy azzal milyen eredményeket produkál. Mindez fenntartja a felelőtlenség boldog állapotát, ahol bárki a legkisebb kockázat nélkül ígérhet nagy dolgokat, mert szakszerű és független értékelés hiányában soha nem szembesülünk a siker vagy kudarc valódi indikátoraival. Az elszámoltathatóság hiánya ily módon áthatja az egész közszférát, beleértve azokat a szolgáltatásokat is, amelyek alapvető hatással vannak mindennapi életünkre, mint például az egészségügyi ellátás, az idősgondozás, a tömegközlekedés vagy gyermekeink oktatása. Vissza

Tartalom

Előszó (Radó Péter)9
Terepszemle13
Az értékelés területei15
Az értékelés definíciója16
Mit értékelünk? A terminológia elemei18
Eredmény- és folyamatértékelés19
Az értékelés haszna21
Az értékelés története22
Az értékelés és más kutatások összehasonlítása26
Összegzés29
Az értékelés céljai31
Ki igényel értékelést?31
Nyílt és rejtett célok32
Az értékelést nehezítő körülmények34
Értékelés mint döntés-előkészítés35
Értékelés mint szervezeti tudás37
Mire való az értékelés?39
Támogató az összegző értékelés41
Támogató-összegző és folyamat-eredmény42
A célok összeegyeztethetősége42
Hogyan rendelik meg az értékeléseket?44
Külső kontra belső értékelés46
Szervezeti szint48
Kinek a hasznát szolgálja az értékelés?50
Összegzés53
A program megértése55
Miért érdemes ismeri a programot?55
A program leírása57
Ismerkedés a programmal58
Mi a program célja?60
Hogyan működik a program? A program változáselméleteinek kidolgozása63
A program és a megvalósítás elmélete66
A programelméleteket vizsgáló értékelés megszervezése67
A programelmélet kidolgozása70
A változáselméletek mint az értékelés útmutatói71
A programelmélet összehasonlítása a tényleges fejleményekkel75
A változáselméletek kifejtésének előnyei76
A programelmélet bírálatai77
Összegzés79
Az értékelés megtervezése80
Értékelés a megfelelő időben81
Kérdéstípusok82
Programfolyamat82
A program eredménye83
További döntések a tervezés szakaszában84
A kérdések megszűrése85
A kérdések pontos meghatározása89
Kvantitatív vagy kvalitatív vizsgálat90
Az értékelés tervezete94
Egyetlen vizsgálat vagy vizsgálatsorozat?96
A különböző típusú programok tervezete97
Néhány gyakorlati terv98
Etikai kérdések99
Összegzés102
Az értékelő szerepei104
A résztvevői szerepek típusai105
Érvek az alternatív értékelői szerepek mellett107
A résztvevői értékelés megvalósítása109
A pro és kontra érvek egyensúlya111
A résztvevői megközelítés további nehézségei114
Etikai kérdések115
Összegzés118
Mérőszámok kidolgozása120
Mérés121
A program eredményei123
A mérőszámok kiválasztása129
Nem várt hatások131
Az előrehaladás közbenső jelei133
Programfolyamatok135
Programinputok, erőforrások és a program környezete137
Összetett mérőszámok140
Hány mérőszámra van szükség?141
A változók mérése141
Új mérőszámok kidolgozása144
Mitől jó egy mérőszám?148
Összegzés154
Adatgyűjtés155
Adatforrások155
Mintavétel165
Interjúkészítés167
A válaszok kódolása169
Létező statisztikai adatok171
Az adatgyűjtés etikai kérdései176
Összegzés178
Az értékelés tervezete180
A folyamatértékelés megtervezése180
Az eredményértékelés megtervezése182
Alapfogalmak184
Tervezetek187
Informális tervezetek187
Formális tervezetek190
Összegzés210
A véletlenszerű kísérlet212
Véletlenszerű kijelölés212
Tervezett változatok218
Véletlenszerű kijelölési eljárások219
A felmerülő nehézségek legyőzése222
A véletlenszerű kísérleteket megkérdőjelező körülmények224
A véletlenszerű kísérlet kritikái225
Összegzés229
A jó tervezet kibővítése231
Ismétlés231
Metaelemzés232
Költség-haszon és költséghatékonysági elemzés239
Összegzés244
Kvalitatív módszerek246
A kvalitatív értékelések tervezete247
Adatgyűjtés249
Terepmunka és elemzés255
Kvalitatív értékelés és programelmélet257
Etikai kérdések258
A kvalitatív és a kvantitatív módszerek ötvözése259
Összegzés260
Az adatok elemzése és értelmezése262
Bevezetés262
Az elemzés feladatai az értékelésben263
Az elemzés általános stratégiái272
Egy programelméleti példa elemzési útmutatóként277
Ajánló bibliográfia az elemzés módszertanának témaköréből279
Etikai kérdések280
Összegzés280
A beszámoló megírása és az eredmények disszeminációja282
A beszámoló282
A disszemináció292
Az értékelési eredmények felhasználása296
Tisztességgel értékelni305
Ismerjük meg a programot!305
Tartsunk fenn magas szakmai színvonalat és relevanciát306
Mérlegelés és döntések308
Gondoljunk kezdettől fogva a felhasználásra308
Viselkedjünk etikusan a vizsgálat egésze során309
Éljük túl és nyerjük el a méltó jutalmat!310
Szójegyzék311
Irodalomjegyzék321

Carol H. Weiss

Carol H. Weiss műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Carol H. Weiss könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Értékelés

A borító töredezett.

Állapot:
2.940 ,-Ft
24 pont kapható
Kosárba