1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Értékalapú stratégiák

A pénzügyi teljesítmény értékvezérelt menedzsmentje

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 231 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-05-8278-3
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Ez a könyv több szempontból is rendhagyó újdonságnak számít a vállalat értékének meghatározásával és a teljesítmény értékelésével foglalkozó szakirodalomban. A vállalati teljesítménymérés hagyományaiból kiindulva új szemléleti alapon mutatja be a tulajdonosi értéknövelést célzó gondolkodást, a hozzáadott értéken alapuló, komplex pénzügyi teljesítménymérést. Magas szintű szakmai eligazítást nyújt ahhoz, hogy a menedzsment megismerje és a vállalati gazdálkodásba beépítse azokat a tulajdonosi, piaci elvárásokat, amelyek - az árbevétel növelésén, a befektetés elvárt hozadékán túl - a befektetett tőke értékének gyarapítását helyezik a gazdálkodás és az érdekeltségi rendszer középpontjába. A vállalat stratégiai értékének meghatározására az EVA szemléletű mutatókra alapozott számítások a legalkalmasabbak. Az ilyen számításokat a vállalatok tőzsdére vitelére, újabb befektetők bevonására irányuló törekvések teszik ma igen aktuálissá. A modelleket és konkrét alkalmazási példákat... Tovább

Fülszöveg

Ez a könyv több szempontból is rendhagyó újdonságnak számít a vállalat értékének meghatározásával és a teljesítmény értékelésével foglalkozó szakirodalomban. A vállalati teljesítménymérés hagyományaiból kiindulva új szemléleti alapon mutatja be a tulajdonosi értéknövelést célzó gondolkodást, a hozzáadott értéken alapuló, komplex pénzügyi teljesítménymérést. Magas szintű szakmai eligazítást nyújt ahhoz, hogy a menedzsment megismerje és a vállalati gazdálkodásba beépítse azokat a tulajdonosi, piaci elvárásokat, amelyek - az árbevétel növelésén, a befektetés elvárt hozadékán túl - a befektetett tőke értékének gyarapítását helyezik a gazdálkodás és az érdekeltségi rendszer középpontjába. A vállalat stratégiai értékének meghatározására az EVA szemléletű mutatókra alapozott számítások a legalkalmasabbak. Az ilyen számításokat a vállalatok tőzsdére vitelére, újabb befektetők bevonására irányuló törekvések teszik ma igen aktuálissá. A modelleket és konkrét alkalmazási példákat felsorakoztató kötet igazolja az új szemlélet forradalmi hatását a vállalati működés rövidebb és hosszabb távú eredményességére, hatékonyságára. Tankönyvként jól szolgálhatja az új szemlélet széles körű elterjedését a vállalati gyakorlatban. (Dr. Kurbucz Ferenc okl. közgazda, a Nitrokémia 2000 Rt. volt vezérigazgatója, gazdasági és üzleti tanácsadó)
Egy vállalat irányítása összetett és kockázatos feladat. Mivel a cégek tulajdonosai vagyonukat kockáztatják, a tulajdonosoknak elemi érdeke, hogy követni tudják befektetésük értékének alakulását. A könyv a hagyományos pénzügyi mutatókra építő költség- és eredményközpontú szemléleten túllépve bemutatja, hogy az EVA (Economic Value Added) néven ismertté vált, a gazdasági hozzáadott értéken alapuló, komplex pénzügyi teljesítményértékelés és -érdekeltség hogyan alapozza meg azt a menedzseri tudást, magatartást és törekvést, amely fokozni képes a vállalkozás értékteremtő képességét. A felsőoktatás számára értékes és jól használható tankönyv ráirányítja a figyelmet arra, hogyan képes az EVA kapcsolatot teremteni a hagyományos számviteli alapú és a jövőbeni tőkeköltséget is figyelembe vevő teljesítménymérés között. A szerzők kiemelten foglalkoznak az erre építhető átfogó pénzügyi menedzsmentrendszerrel, amely figyelembe veszi az idő szerepét, a befektetett tőke elvárt hozadékát, és ezen keresztül ösztönzi a vállalati menedzsmentet az alternatív piaci lehetőségek lehető legjobb kihasználására. A könyv zárófejezete érdekes kitérő arra, hogy a cégvagyon gyarapodását és az erre irányuló korszerű ösztönzőrendszert hosszabb távon hogyan szolgálhatja az EVA-szemléletű döntésekre alapozott vállalati stratégia. (Dr. Laáb Ágnes okl. szakközgazda a közgazdaságtudomány kandidátusa, a BME Pénzügyi tanszékének egyetemi docense) Vissza

Tartalom

Ajánlás11
Előszó13
A pénzügyi kimutatások szerepe az üzleti teljesítmény megítélésében16
A mérleg16
Az eredménykimutatás17
A pénzáramlási jelentés19
Jelentés a tulajdonosi hányad változásáról21
Elemzési megfontolások22
Az arányszámok nem jelentenek abszolút kritériumot23
A mutatószámokra épülő teljesítménymegítélés viszonylagos23
A pénzügyi cégdiagnózis alapjai25
A cégminőség pénzügyi jelzőrendszerei25
Pénzügyi diagnózis és cégstratégia29
A pénzügyi teljesítmény megítélése30
Cégteljesítmény a pénzügyi kimutatások tükrében31
Cégminősítés pénzügyi viszonyszámokkal32
A pénzügyi mutatók csoportosítása33
A pénzügyi viszonyszámok fő kategóriái35
A viszonyszámok összefüggő rendszere41
Hagyományos pénzügyi teljesítménymérés43
A teljesítmény és mérés fogalma43
A teljesítménymérés célja és tartalma47
Hagyományos pénzügyi mutatók48
Likviditási mutatók48
Jövedelmezőségi mutatók51
Hatékonysági mutatók54
Adósságmutatók57
A piaci értékelés mutatószámai61
A hagyományos pénzügyi teljesítményérés kritikája64
Értékközpontú teljesítménymérés67
Az érték fogalma67
A vállalati érték mérése68
A részvényesi értékkoncepció69
A vállalatértékelés fejlődési tendenciái69
A vállalat tulajdonosi értékének meghatározása70
Szorzószámos értékelő módszerek71
Opcióárazási modellek72
Az értéknövelő képesség mérése diszkontált jövőbeli hozamokkal72
Vállalati érték a szabad cash flow alapján77
A részvényesi értékmaximalizálás koncepciójának kialakuása78
A tulajdonosi értéket növelő módszerek rendszerezése81
Az irányultság szerint csoportosított módszerek82
A tulajdonosi értéknövelés közvetett módszerei82
A tulajdonosi értéknövelés közvetlen módszerei83
Komplexitás szerint csoportosított módszerek84
Mérőszámos módszerek84
Komplex módszerek91
Az értékmaximalizáló módszerek bevezetésére ható tényezők93
A vállalat piaci értékének ismerete93
A vállalatirányitási forma szerepe93
Komplex értéknövelő módszer - értékközpontú vezetés97
A VBM folyamata99
A VBM alkalmazása vállalati példák alapján105
Amerikai Egyesült Államok105
Ázsiai és csendes-óceáni régió107
A VBM bevezetésének tanulságai három hazai vállalatnál108
A kutatás módszere108
Az elemzési módszer és a modell bemutatása109
A kvalitatív kutatás eredményei109
Az esetek értékelése110
Az értékalapú megközelítés alapfeltevéseinek vizsgálata a három cégnél110
A VBM bevezetésének kezdeményezői és a bevezetés indokai112
A modell kialakítása112
A bevezetés körülményei113
Az értékközpontú vállalatirányítás megvalósításának mértéke113
Az EVA-mutató tartalma és jelentősége116
Az EVA fogalma116
Az EVA kialakulásának történeti háttere117
Az EVA-mutató elvi alapja119
Az EVA mint a vállalati teljesítmény mércéje120
Az EVA mint az elemzés eszköze121
Az EVA mint az átfogó pénzügyi menedzsment alapja122
Az EVA mint a vállalati ösztönzési és javadalmazási rendszer alapja122
Az EVA-mutató kiszámítása a gyakorlatban124
A számítás gyakorlati szempontjai124
Számítási problémák az EVA alkalmazásában127
A módosítások problémája127
A súlyozott átlagos tőkeköltség (WACC) kiszámításának problémája128
Az eltéről számviteli rendszerek problémája130
Az EVA és az MVA kapcsolata a diszkontált cash flow-mutatóval131
Market Value Added - hozzáadott piaci érték133
Az EVA mint a pénzügyi menedzsent eszköze133
Az EVA-mutató gyenge pontjai és fejlesztési lehetőségei135
REVA (Refined EVA) - finomított EVA136
Az EVA-mutatóhoz kapcsolt ösztönzés lehetőségei137
Az EVA-alapú értékteremtés lehetőségei138
EVA-alapú javadalmazás140
A hagyományos ösztönzés hiányosságai140
Az EVA-alapú prémiumrendszer jellemzői140
Életciklusfüggő EVA-érdekeltség143
Az EVA-mutató hazai empirikus adatok tükrében144
A kutatási modell145
Kutatási kérdések148
A kutatás eredményei149
Korrelációvizsgálat negyedéves adatok alapján149
A kutatás eredményeinek értékelése153
Az értékközpontú szemlélet korlátai és fejlődési esélyei156
Az értékközpontú vezetés mutatószámai157
Cégstratégiák szerepe a tulajdonosi érték növelésében161
A stratégiai szemlélet lényege161
Stratégiára alapozott válallati tervezés163
A fejlődés első jelei168
Új követelmények a tervezésben169
A cégstratégia hazánkban171
Az AGISTRA modell és szerepe a tervezésben172
A stratégiai tervezés folyamata173
Információs alapozás175
Környezetelemzés177
Időhorizont és stratégiai prognosztika179
Stratégiai diagnosztika180
Misszió, értékrend, filozófia186
A működési kör alakítása187
Célképzések, döntések188
Stratégiai akciók tervezése188
Stratégiai tartalékok terve190
Vezetésfejlesztés, arculatépítés, cégkultúra190
Hatásvizsgálatok191
Cégstratégia és finanszírozás191
Stratégiai döntések az EVA növelésére194
Az EVA-mutató javítása nyereségágon194
Az EVA-mutató javítása a tőkelekötés csökkentésével197
Stratégiai szövetségek szerepe az EVA alakításában200
A nemzetközi irányultság erődödő trendje200
A stratégiai szövetkezés új lehetőségei202
A stratégiai szövetség jellemzői és válfajai203
Cégkormányzás szövetkező szellemben204
Cégstratégiák fejlődési esélyei205
Mellékletek209
Irodalom217
Név- és tárgymutató225
Táblázatok
A szabad cash flow meghatározása76
Az értékmaximalizáló módszerek csoportosítása81
Az értékmaximalizálás közvetett módszerei82
Az értékmaximalizálás közvetlen módszerei83
Az értékmaximalizálás mérőszámon alapuló módszerei84
A hagyományos teljesítménymutatók összefoglalása85
A ROE- és az értékalapú mutatók összehasonlítása88
A hagyományos és az értékalapú pénzügyi elemzőmódszerek relatív erőssége90
Relatív erősség a felhasználhatóság szempontjából90
Az értékmaximalizálás komplex módszerei92
Az értékmaximalizálás módszereinek fejlődése98
A szabad cash flow-t felépítő hét értéktényező98
Lehetséges mikrotényezők101
Teljesítmény-mérőszámok és menedzseri szintek összehangolása103
A három hazai projekt fő jellemzői111
A befeketetett tőke meghatározása126
Az EVA- és DCF-módszer összehasonlítása132
Az EVA és a TSR korrelációja a gyakorlatban152
Nemzetköziesedés és stratégiai szövetkezés Gergely István modellje nyomán201
Ábrák
A vállalati mérleg a vezetői döntések tükrében17
Eredménykimutatás a vezetői döntések tükrében18
Pénzáramlási jelentés a vezetői döntések tükrében20
Jelentés a tulajdonosi hányad változásáról a vezetői döntések tükrében21
A pénzügyi kimutatások összefüggései a vezetői döntések tükrében22
A pénzügyi mutatók ajánlott csoportosítása34
Pénzügyi mutatók az érdekcsoportok igényeinek megfelelően35
A mutatószámok legáltalánosabb csoportosítása35
A likviditás mérőszámai36
A forgási sebesség mérőszámai37
A cégjövedelmezőség mérőszámai38
Az eladósodottság mérőszámai39
Cégek piaci értékelésének mérőszámai41
A teljesítményindikátorok piramisa46
A vállalati érték meghatározási módszerei folyamatos működés esetén71
A nettó jelenérték kiszámítása74
Nettó jelenérték-számítás az örökjáradék mint maradványérték figyelembevételével74
A tőkepiaci árfolyamok modellje79
Vállalatok teljesítménye világszerte az 1985-1994-es időszakban94
A részvényesi értékteremtés és a vezetői döntések kapcsolata99
Az EVA származtatási fastruktúrája102
Értékközpontú vezetést alkalmazó vállalatok árfolyama106
A folyamatosan értéket teremtő cégekbe fektetett százdollárnyi tőke értékének megtérülése106
Az EVA-típusok csoportosítása127
Az EVA és a DCF összefüggése132
Az EVA fejlesztési lehetőségei136
A Rába EVA-mutatója és árfolyama150
A befektetői elégedettség tényezői170
A stratégiai tervezés AGISTRA modellje174
Mellékletek
Angol rövidítések magyarázata209
A CFROI kiszámítása egy vállalati példán210
A Wallis Rt. tulajdonosi struktúrája213
A lakossági szolgáltatások divízió balanced scorecard mutatói (MOL Rt.)214
Interjúkérdések215
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem