1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Erőgépek I.

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Mezőgazdasági Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 319 oldal
Sorozatcím: Mezőgazdasági Gépészeti Szakközépiskolák tankönyvei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-230-946-4
Megjegyzés: 250 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: G-207. Második, változatlan kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A XVII. század végén jutottak el a kísérletek a belsőégésű motor alapfogalmaihoz. A tüzelőanyag kezdetben a puskapor (pl. Papin), később a világítógáz volt (pl. Lebon). A próbálkozások azonban... Tovább

Előszó

A XVII. század végén jutottak el a kísérletek a belsőégésű motor alapfogalmaihoz. A tüzelőanyag kezdetben a puskapor (pl. Papin), később a világítógáz volt (pl. Lebon). A próbálkozások azonban sokszor a gyakorlati kivitelig sem jutottak el.
A belsőégésű motor fejlődése 1860-ban indul meg a francia Lenoir gázgépének megjelenésével. Az 1 LE teljesítményt adó gép a kétütemű elv szerint működött, tüzelőanyaga a világítógáz és a levegőkeverék volt. A szívóütem a löket feléig tartott, sűrítési üteme nem volt. A löket felénél a gőzgéphez hasonló tolattyú elzárta a szívónyílást és elektromos szikrával megtörtént a keverék meggyújtása. A munkavégzés így a löket másik felében zajlott le, míg az égéstermékek kitolása teljes löketet vett igénybe. A sűrítési ütem elmaradása miatt a fajlagos fogyasztás magas volt, és emiatt gazdasági hatásfoka sem múlta felül a korabeli gőzgépekét.
A Lenoir-féle gázgép után számos új konstrukció született, amelyeknél főleg arra törekedtek, hogy a fajlagos fogyasztást csökkentsék, illetve a gazdasági hatásfokot növeljék. Langen mérnök és Ottó kereskedő is ilyen elv alapján építették meg szabad dugattyús, forgattyús hajtómű nélküli gázgépüket, amely Otto-Langen-féle atmoszferikus gázgép néven vált nevezetessé. A motorban a függőlegesen felfelé mozgó dugattyú löketének egyötöde-egyhatoda alatt szívott be világítógázt és levegőt. A keveréket a villamos szikra gyújtotta meg. A megnövekedett gáznyomás a dugattyút felfelé továbblökte, mialatt az égéstermékek expandáltak. A nyomás az expanzió végén az atmoszferikus nyomás alá esett, és a dugattyú alatt vákuum keletkezett. A vákuum és a súrlódás lefékezte a felfelé haladó tömegek mozgási energiáját, a dugattyú elérte a felső holtponti helyzetét, ahonnan saját súlya és a vákuum hatására lefelé indult. Ez már a munkavégzés volt, a teljes löketet vette igénybe, és a dugattyú alternáló mozgását egy kilincsmű segítségével forgó mozgássá alakította át. Vissza

Tartalom

Bevezetés
A belsőégésű motor, az autó és traktor fejlődésének rövid története 3
A gépjárművek csoportosítása 7
Termodinamikai alapfogalmak
A gázhalmazállapotú testek főbb állapotjelzői 8
Fajtérfogat 8
Nyomás 9
Hőmérséklet 11
Gáztörvények 13
Boyle-Mariotte törvénye 13
Gay-Lussac törvényei 14
Egyesített gáztörvény 17
Fajhő 19
Az energia megmaradásának elve 20
A gázok állapotváltozásai 22
Izochor állapotváltozás 22
Izobár állapotváltozás 24
Izotermikus állapotváltozás 25
Állapotváltozás hőbevezetés és hőelvonás nélkül 27
Állapotváltozás tetszőleges hőbevezetés és hőelvonás mellett 28
Körfolyamatok 29
Carnot-körfolyamat 31
A belsőégésű motorok ideális körfolyamatai 32
A négyütemű Otto-motor ideális körfolyamata 32
A klasszikus négyütemű dízelmotor ideális körfolyamata 35
Gyors járású négyütemű dízelmotor ideális körfolyamata 37
összefoglaló kérdések, feladatok 38
A motorok működési elve
A belsőégésű motor meghatározása 39
A belsőégésű motorok típusai 39
A motor működése szempontjából fontos méretek és elnevezések 40
Az Otto-motorok működési elve 41
Négyütemű Otto-motorok 41
Szívás 41
Sűrítés 42
Égés 43
Levegőszükséglet, légfeleslegtényező 43
Az égés sebessége 45
Kopogás 46
Terjeszkedés 48
Kipufogás 49
Négyütemű Otto-motorok valóságos indikátordiagramja 50
Kétütemű Otto-motorok 51
A kétütemű Otto-motorok működése 51
A kétütemű Otto-motor valóságos indikátordiagramja 52
A dízelmotorok működési elve 54
Négyütemű dízelmotorok 54
A négyütemű dízelmotorok működése 54
A négyütemű dízelmotorok valóságos indikátordiagramja 56
Égés a dízelmotorban, gyulladási késedelem 57
Kétütemű dízelmotorok 58
A kétütemű dízelmotorok működése 59
Összefoglaló kérdések, feladatok 63
A motorok jellemző adatai
A motor hatásfokai 64
Jósági fok 64
Indikált hatásfok 64
Mechanikai hatásfok 65
Gazdasági hatásfok 65
Volumetrikus hatásfok 66
Töltési fok 67
A motor középnyomásai 67
Indikált középnyomás 67
Effektív középnyomás 69
A motor teljesítményei 69
Indikált teljesítmény 69
Effektív teljesítmény 71
Literteljesítmény 72
A motor teljesítménygörbéje 74
A motor forgatónyomatéka és rugalmassága 74
A motor fajlagos fogyasztása 76
A motor hőmérlege 79
Összefoglaló kérdések, feladatok 80
A motorok szerkezeti részei
A többhengeres motor alkalmazásának előnye 81
Egyenletesebb járás 81
A rázás csökkentése 82
A motorcsalád 82
Szerkezeti részek 83
Hengerfej 84
Otto-motorok hengerfejmegoldásai 84
Dízelmotorok hengerfejmegoldásai 90
Henger vagy hengertömb 101
Hengerperselyek 102
Hengerelrendezési módok 103
Forgattyús hajtómű 105
A forgattyús hajtómű erőviszonyai 105
A forgattyús hajtómű mozgásviszonyai 107
A forgattyús hajtómű tömegerői és ezek kiegyenlítése 111
A forgattyús hajtómű szerkezete 120
Dugattyú 120
Dugattyúgyűrűk 123
Dugattyúcsap 125
Hajtórúd 127
A hajtórúd csapágyazása 130
Az Otto-motorok hajtórúdcsapágyai 130
A dízelmotorok hajtórúdcsapágyai 131
Hajtórúdcsavarok 131
Osztatlan hajtórúdfej 132
Forgattyútengely 133
Ellensúlyok 137
A forgattyútengely kiegyensúlyozása 138
Az egyhengeres motor tangenciális diagramja és az egyenlőtlenségi fok 139
A lendkerék feladata és kialakítása 142
Összefoglaló kérdések, feladatok 143
A motorok vezérlése
Gyújtási sorrend 145
Vezérlési rendszerek 150
A négyütemű motorok vezérlése 151
Szelep 154
A mozgást közvetítő elemek 161
Szelepnyitási diagram. A vezértengely és szelephézag beállítása 163
A kétütemű motorok vezérlése 165
Összefoglaló kérdések, feladatok 169
Az Otto-motorok tüzelőanyagellátása
Tüzelőanyag-tartály 171
Tüzelőanyagcsap és csővezeték 172
Tüzelőanyagszűrők 173
Tápszivattyú 175
Karburátorok 176
A karburátor története 179
Egy fúvókás karburátor 180
A keverési arány állandóságát biztosító szerkezetek 182
Kiegyenlítőfúvókás keverékkiegyenlítés 182
Fékfúvókás keverékkiegyenlítés 184
Keverékkiegyenlítés a légtorok keresztmetszet változtatásával 185
Keverékkiegyenlítés a fúvóka átömlő keresztmetszetének változtatásával 186
Keverékkiegyenlítés a fúvóka és a légtorok keresztmetszetének együttes változtatásával 186
Kiegészítő berendezések 187
Indítóberendezések 187
Üresjárati berendezés 189
Gyorsító rendszerek, gyorsító szivattyúk 191
Takarékberendezések 194
Fordulatszám-szabályozók 194
Korszerű karburátorkonstrukciók 196
Solex 40 UDHF karburátor 196
K-22 A karburátor 197
K-16 karburátor 199
Motorkerékpár-karburátor 200
Az Otto-motorok tüzelőanyag-ellátás benzinbefecskendezéssel 201
összefoglaló kérdések, feladatok 204
A dízelmotorok tüzelőanyag-ellátása
A tartály és szerelvényei, csővezetékek 206
Tápszivattyúk 206
Tüzelőanyagszűrők 210
Adagolószivattyúk 216
Állandó löketű adagolószivattyúk 218
Hornyosvisszavezetéses rendszerű befecskendező szivattyú 219
Furatvisszavezetéses rendszerű befecskendező szivattyú 227
Változó löketű adagolószivattyúk 230
Porlasztók 232
Nyitott fúvókás dízelporlasztók 233
Zárt fúvókás dízelporlasztók 235
Alkalmazott zárt porlasztótípusok 237
Az adagolószivattyúk beállítása 238
Az adagolószivattyú kopás- és tömítésvizsgálata 239
A befecskendezési kezdőpont állítása 239
A teljesítménynek megfelelő és egyenlő adagnagyság beállítása 241
A befecskendező szivattyú felszerelése a motorra 243
A tüzelőanyag-ellátó rendszer légtelenítése 244
Az előfecskendezési szög beállítása 244
A porlasztó vizsgálata és beszabályozása 245
Levegőszűrés 246
A levegőszűrés módjai, szűrőfajták 247
összefoglaló kérdések, feladatok 249
A motorok szabályozása
A fordulatszám-szabályozók csoportosítása 252
Az Otto-motorok szabályozása 252
A dízelmotorok szabályozása 252
Egyfokozatú fordulatszám-szabályozók 254
Kétfokozatú fordulatszám-szabályozók 255
Univerzális szabályozók 256
Mechanikus univerzális szabályozók 257
A KDM és Sz-100 motor húzórugós rendszerű folyamatos szabályozója 259
Az MTZ-50 traktorok szabályozója 260
Vákuumos fordulatszám-szabályozók 262
összefoglaló kérdések, feladatok 263
A motorok hűtése
Vízhűtés 265
Párologtató hűtés 265
Termoszifonos hűtés 266
Szivattyús hűtés 268
A hűtőrendszer szerkezeti részei 270
Vízszivattyú 270
Hűtő 271
Ventillátorok 275
A hűtővíz hőmérsékletszabályozásának a módja és eszköze 277
Léghűtés 279
Menetszéllel hűtött jéghűtéses motorok 280
Levegőfúvóval hűtött léghűtéses motorok 281
összefoglaló kérdések, feladatok 282
A motorok kenése
A kenés elmélete 283
Csúszósúrlódás 283
Szárazsúrlódás 284
Folyadéksúrlódás 286
Félfolyadéksúrlódás 289
Határsúrlódás 289
Gördülősúrlódás 290
Olajozási rendszerek 291
Merítőolajozás 291
Kombinált olajozás 291
Nyomóolajozás 292
Központi olajozás 296
Keverékolajozás 297
A kenőrendszerek szerkezeti részei 297
Olajszivattyú 297
Olajszűrők 300
Olajhűtők 304
Összefoglaló kérdések, feladatok 304
A motorok indítása
Indítási nyomaték 305
A kézi indítás és segédeszközei 307
Elektromos indítóberendezések 309
Segédmotoros indítás 309
Benzinüzemű indítás 311
Inerciaindítás 312
Sűrített levegős indítás 313

Jaksits Dezső

Jaksits Dezső műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jaksits Dezső könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem