1.066.457

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Erkölcsteológia IV.

Emberré lenni vagy birtokolni?/A tulajdonnal, a személyi kibontakozással és a nemiséggel kapcsolatos keresztény felelősség/Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Kar

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 195 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-361-258-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Hamlet-i kérdés: „Lenni, vagy nem lenni?", korunkban új fogalmazást nyer, amikor a nyelvtani igeragozás két legegyszerűbb és legismertebb alapformája filozófiai és teológiai jelentést kap,... Tovább

Előszó

A Hamlet-i kérdés: „Lenni, vagy nem lenni?", korunkban új fogalmazást nyer, amikor a nyelvtani igeragozás két legegyszerűbb és legismertebb alapformája filozófiai és teológiai jelentést kap, egyszersmind szimbolikus erejű kérdőjellé válik számunkra: Lenni, vagy birtokolni? Melyik a fontosabb: az, hogy „én vagyok", vagy pedig az, hogy „nékem van" ti. a tulajdonomban ilyen és ilyen anyagi érték? Az egyszerűségében is nagy visszhangot keltő szembesítés első jelentős megfogalmazása Gábriel Marceltől származik (Étre - avoir). Köztudott, hogy korunk egzisztencializmusa filozófiai eszmélkedésének középpontjába helyezte és mintegy startkőnek használta a „lenni,, szó egyesszám első személyben való fogalmazását: „Vagyok". Hamarosan észre kellett azonban venni, hogy a világ nem erre építi törekvéseit és tetteit. A legtöbb ember a birtoklás vágyának kábulatában él, és az anyagi javakat hajszolja egész életében, anélkül, hogy emberi létének és emberi kapcsolatainak hiteles értékeit igazán fölfedezné. Marcel után mélylélektani ismeretek és tapasztalatok segítették hozzá Erich Frommot, hogy újra fölfedezze a „vagyok" és a „birtokolok" örök emberi vetélkedését, és újra leadja szavazatát - ismét jelentős visszhangot keltve - a „vagyok" mellett, a személyiség belső értékeinek, elsősorban a szeretetnek kibontakoztatása mellett, mintha korunk szekularizált vagy anonim evangéliumát fogalmazná meg. Mert az evangélium egész üzenete belesűríthető ebből a szempontból a sokat idézett mondatba: „Mi hasznára van az embernek, ha az egész világot megszerzi is, de lelke kárát vallja?" (Mt 16,25). Nem véletlen, hogy Marcel és Fromm nyomában, de az evangélium messzebbre nyúló üzenetének ismeretében II. János Pál pápa is hivatkozik a II. Vatikánum szavaira: „Az ember többet ér annál, mint amije van. A Szentatya is azt tartja kívánatosnak, hogy ne csupán többet „birtokoljunk", hanem embervoltunkban is növekedjünk, vagyis jobban meg tudjuk valósítani emberségünket. A hagyományos erkölcstan még erősen jogi szemlélettel közelítette meg a keresztény igazságosságot. Korunkban ez már a filozófiai és teológiai perszonalizmus megközelítésmódját igényli. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS
ELSŐ TÉMAKÖR
AZ IGAZSÁGOSSÁG ÉS A BIRTOKLÁS
KERESZTÉNY FELELŐSSÉGE
I. rész.
Igazságosság és igazságtalanság
1. Fejezet
Az igazságosság
1. Az igazságosság fogalma és megnyilvánulási formái 11
2. A büntető igazságosság 14
3. Az igazságosság bibliateológiai jelentése 15
2. fejezet
Igazságosság, jog, jogtalanság
1. Igazságosság és emberi jogok 20
2. Jog, igazságosság, szeretet 22
3. Igazságosság és méltányosság 25
4. Az igazságtalanság 26
II. rész.
Birtokolni, de hogyan
1. fejezet
A keresztény ember és a tulajdon
1. A tulajdon 30
2. A tulajdon teológiája 31
3. Önkéntes lemondás anyagi javakról. Az evangéliumi szegénység értelme 35
4. Közös tulajdonunk a világ. A világfelelősség új horizontja 38
2. fejezet
Tulajdonszerzés a személyi kibontakozás szolgálatában
1. A munka teológiai értelme és erkölcsi értéke 43
2. A tulajdonnal való diszponálás végrendelet útján 49
3. A szerződéskötés, a kamat és az adás-vétel erkölcsi felelőssége 52
4. A tulajdonszerzés különleges módjai és a keresztény lelkiismeret 58
3. fejezet
A tulajdonjog felelős használata, megsértése és jóvátétele
1. A tulajdonjog a családban és a pap életében 60
2. A tulajdonsértés jellegzetes bűnei 62
3. A jóvátétel felelőssége 67
MÁSODIK TÉMAKÖR
AZ EMBERI ÉLET ÉS A SZEMÉLYI KIBONTAKOZÁS KERESZTÉNY FELELŐSSÉGE
1.fejezet
Emberré lenni - mesterséges úton?
1. A mesterséges megtermékenyítés az erkölcs mérlegén 74
2. A géntechnika bioetikai kérdésföltevései 76
3. A Hittani Kongregáció állásfoglalása 78
2. fejezet
Személyi kibontakozás és aszkézis
1. A személyi kibontakozás keresztény értelme 80
2. A testkultúra mint erkölcsi feladat 83
3. Testkultúra és aszkézis 85
4. Az egyház böjti fegyelme 88
5. A szeszes ital fogyasztásában való önfegyelem és a kábítószer kísértése 91
3. fejezet
A szellemi és lelki érettség
1. A szellemi kultúra és a keresztény lelkiismeret 94
2. A lelki kultúra mint erkölcsi feladat Egészség, betegség, halál 97
3. Az eutanázia erkölcsi kérdése (Dr. Gaizler Gyula) 101
4. fejezet
Mennyiben bűnös vagy indokolt az emberi élet kioltása
1. Az öngyilkosság 106
2. A gyilkosság 108
3. Az önvédelem 110
4. A halálbüntetés 111
5. A háború 113
HARMADIK TÉMAKÖR
A NEMISÉGGEL KAPCSOLATOS KERESZTÉNY FELELŐSSÉG
I. rész
A nemiség normák általi rendezése és alapfogalmai
1. fejezet
A nemiség erkölcsteológiai megvilágítása
1. A nemi erkölcs megközelítése korunkban 119
2. Az ember nemisége normák általi rendezésre szorul 120
II. fejezet
A nemiség normáinak kutatása
1. Honnan vegyük a nemiség irányító normáit? 123
2. Az Ószövetség normái a nemiséggel kapcsolatban 124
3. Az Újszövetség és a nemi magatartás normái 127
4. Vehetők-e a nemiség normái a hagyományból? 128
3. fejezet
A szeretetben megszentelt nemiség
1. Nemi tisztaság, szüzesség, szemérem 130
2. A cölebsz életforma, mint hivatásból vállalt nemi önmegtartóztatás 132
4. fejezet
A nemiség rendeltetésének kérdése és a házasság
előtti életszakasz
1. A serdülőkor és az önkielégítés erkölcsi megítélése 135
2. A nemiség rendezése az ifjúkor életszakaszában 138
3. A nemi gyönyörérzés erkölcsi értékelése 142
II. rész
A nemiség megszentelése a keresztény házasságban és a tévutak
1. fejezet
A keresztény házasság alapvonásai
1. A keresztény házasság új képe 145
2. A keresztény házasság mint szentség 147
2. fejezet
A termékeny és felelős házastársi szeretet
1. A házastársi szeretet és szerelem 151
2. A testi egyesülés jogi és perszonális értelmezése 154
3. A házasság termékenysége és a családtervezés 157
4. Az abortusz és a sterilizáció 160
5. A felbonthatatlan házasság és a válások 164
3. fejezet
A nemiség és a házasság tévutai
1. A nemi eltévelyedések (devianciák) 167
2. Egy rendkívül súlyos figyelmeztetés: az AIDS 169
3. A mezítelenség kultusza 170
4. Kísérletezés a megszentelt életszövetséggel:
próbaházasság, nyitott házasság 169
Összegező visszapillantás 173
FÜGGELÉK
1 Az Emberi jogok ENSZ-deklarációja, 1948 175
2. XXIII. János pápa „Pacem in terris" enciklikájából, 1963. (részletek) 177
3. A természetes családtervezés alapvető szempontjai (Dr. Réthelyi Jenő) 179
4. Útmutató a könyv tanulmányi használatához 184
5. Javasolt tételek 185
6.. Irodalom 186
Tartalomjegyzék 191

Boda László

Boda László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Boda László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem