Bevezetés | 5 |
Az erkölcsi nevelés szükségessége | 5 |
A marxista etika néhány szempontja az egyén erkölcsiségéről | 7 |
Az erkölcsi nevelés folyamata | 11 |
Az erkölcsi tudatosság fogalma | 11 |
A tudatosság szerepe az erkölcsi magatartás kialakulásának folyamatában | 12 |
A kiskiskolás tanulók erkölcsi fejlődése | 19 |
A negyedik osztályos tanulók körében végzett vizsgálatok indoka | 23 |
Kutatásmetodikai elemzés és metodológiai következtetések | 25 |
Az etikai ismeretek és a velük való műveletvégzés képességének vizsgálati módszerei | 25 |
Az erkölcsi tudatra irányuló kutatások | 31 |
Az alkalmazott vizsgálatok és kísérletek célja és anyaga | 42 |
Az erkölcstan kísérleti tanításának főbb elvei és célja | 42 |
A vizsgálatok bemutatása | 46 |
Az erkölcstan kísérleti tanításának főbb elvei és céljai | 60 |
A kísérleti erkölcstanórák anyaga és feldolgozásuk ismertetése | 66 |
A szabad asszociációs vizsgálat eredményeinek elemzése | 120 |
A feldolgozás módja | 120 |
Az erkölcsi tulajdonságot, erkölcsi cselekedetet és nem erkölcsi tulajdonságot kifejező szavak aránya a két vizsgált időszakban | 124 |
Az erkölcsi tulajdonságot kifejező szavak átalakulása | 125 |
A pozitív és negatív erkölcsi tulajdonságot és a cselekedetet jelentő szavak arányainak vizsgálata | 127 |
Az erkölcsi alapszavak gyarapodása | 132 |
Az erkölcsi tulajdonságot jelentő szavak kategóriák szerinti megoszlása | 133 |
A vizsgálatban szereplő elvont erkölcsi tulajdonságokat kifejező szavak számszerű alakulása | 135 |
A fiúk és lányok erkölcsi tulajdonságot kifejező szókészletének elemzése | 140 |
A fogalomdefiníciós vizsgálat eredményeinek elemzése | 142 |
Definíciók a hazugságról | 146 |
Definíciók a lopás fogalomköréből | 151 |
Definíciók a jó munka fogalomköréből | 155 |
A fogalomkonkretizáló vizsgálat eredményeinek elemzése | 162 |
A hazugság fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 163 |
A lopás fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 170 |
A jó munkavégzés fogalmát konkretizáló feladat összegzése | 176 |
Az erkölcsi konfliktust tartalmazó történetek megítélésének és differenciálásának vizsgálati eredményei és ezek elemzése | 185 |
A hazugságról | 185 |
A történetek megítélése | 185 |
A történetek közötti hasonlóság megállapítása | 190 |
Differenciáló vizsgálat a hazugság és igazmondás fogalmak körében | 191 |
A szándék megítélése | 195 |
Mennyiben befolyásolja a tanulók ítéletalkotását az, hogy a hazugság kiderül-e vagy sem? | 198 |
A lopásról | 200 |
A történetek megítélése | 200 |
A történetek közötti hasonlóság megállapítása | 204 |
Differenciáló vizsgálat a lopás fogalma körében | 209 |
Differenciáló értékelés lopás esetében: a szándék és annak megítélése, hogy a tett kiderül-e vagy sem? | 210 |
Az időben teljesített munkáról | 211 |
Az időben teljesített munka erkölcsi megítélése | 211 |
A munka halogatásáról szóló történetek közötti hasonlóság megállapítása | 220 |
Differenciáló ítéletalkotás az időben teljesített munkafeladattal kapcsolatban | 223 |
A munka pontosságáról | 223 |
A pontatlan munka erkölcsi megítélése | 229 |
A pontatlan munkavégzést tartalmazó történetek közötti hasonlóság megállapítása | 229 |
Differenicáló ítéletalkotás a pontatlanul végzett munkával kapcsolatban | 230 |
A vizsgálat eredményeinek összegzése, pedagógiai következtetések | 233 |