1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben

Tantervtörténeti tanulmányok

Szerző
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 423 oldal
Sorozatcím: A Tantervelmélet forrásai
Kötetszám: 22
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-682-479-7
Megjegyzés: Néhány színes fotóval illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az iskola sok évszázados története folyamán alakult ki olyanná, amilyennek ma látjuk: társadalmi tennivalóit mindenekelőtt tantervekben megszerkesztett tananyaga által teljesíti. A tantervek -... Tovább

Előszó

Az iskola sok évszázados története folyamán alakult ki olyanná, amilyennek ma látjuk: társadalmi tennivalóit mindenekelőtt tantervekben megszerkesztett tananyaga által teljesíti. A tantervek - amióta műfajilag önálló, jellegzetes dokumentumokká váltak - mindig kifejezték, kifejezik az iskola céljait, nem elhanyagolható személyiségformáló erőt, s valóban nélkülözhetetlen műveltségi tartalmakat hordoznak. A tantervek „szelleme", világnézeti töltése, az a világlátás, amelyet együttesen közvetítenek, értékrendjük, erkölcsi üzenetük, sőt politikai szemléletük - nem kerülhette el (nem is kerülte el!) a történelmi sorsfordulókat, az uralkodó eszmék hatását, kifejezte, kifejezi az „iskolaalkotó" társadalom, sőt az „iskolaalkotó" politikai hatalom igényeit. Talán indoklás nélkül is elfogadható, hogy a tantervi változások természetesek és elkerülhetetlenek a történelmi léptékű társadalmi-politikai változások összefüggései között. Velük együtt - bár olykor némi diszharmóniát is mutatva és némi késedelemmel - a szellemi korszakváltások is kikristályosodnak a tantervi változások menetében. És méginkább a tudományosság változásai. Hiszen az iskola - mondhatnánk, hogy ontológiailag - tudományos alapú műveltség közvetítésére hivatott. Másrészt a műveltség iskolai közvetítésének változásai, a tanítás elméleti és gyakorlati újdonságai hagynak nyomot a tantervekben. Minden más látszat, híresztelés és minden akadály ellenére ugyanis, a tanítás tudománya fejlődő tudomány, amely képes arra, hogy a közvetítendő műveltség kiválasztása, összeállítása és kifejtése számára egyre eredményesebb tantervi megoldásokat javasoljon.
Horánszky Nándor tanulmányainak gyűjteménye ebben a sokszínű, bonyolultan gazdag tantervi világban igazít el: visszafelé, de előre tekintve is távlatokat adó történeti nyomvonalat mutatva. S két olyan - egyesített(l) - szempontra figyelve, amely módot nyújt a tantervi lényeg, s ezáltal az iskola változó, de valamiképpen önmagával mégis azonosnak megmaradó lényegének felismerésére. Az egyesített szempont az erkölcsi rend és a szakmaiság. S ez utóbbi mindkét értelemben: a közvetített műveltség tudományos alapjaiból következő tudományosság, valamint a közvetítés „tantervtudományi" szakmaiságának szempontjai szerint. Ekként a kötet témái a tantervi „jelenség" sajátos tantervtörténeti megközelítését teszik lehetővé. A történelmi látvány mindig érdekes, mégha olyan behatárolt és különleges is, mint a tantervi „jelenség". Vissza

Tartalom

Ajánlás (Csorna Gyula) 5
A TANTERVTÖRTÉNET VILÁGA (Bevezetés) 7
I. ERKÖLCSI MEGKÖZELÍTÉSEK 13
Szent István király „Intelmeinek" üzenetértéke 15
Erkölcsi nevelés - vallásoktatás - etikaoktatás 33
II. ELMÉLETI - OKTATÁSI - NEVELÉSI MEGKÖZELÍTÉSEK 63
Tanterv és curriculum (Azonosságok és különbségek a hetvenes-nyolcvanas évek magyar s német szakirodalmában) 65
Kézikönyv a tantervi kutatásokról 93
Az óratervek kialakításának néhány szempontja 101
Központi tanterv - Helyi tanterv 109
A célrendszer a hazai pedagógiai lexikonirodalomban 115
III. POLGÁRI ISKOLA (1868-1948) 163
Műveltségkép a polgári iskolai tantervekben 165
A tanulók adottságainak, sajátosságainak figyelembevétele a polgári iskolai tantervekben 199
A magyar irodalom tantervének műveltségképe a polgári iskolában 235
Irodalomtanítás a polgári iskolában 261
Tervezettség a polgári iskolai testnevelés tantervekben 279
IV. ÁLTALÁNOS ISKOLA 305
Az általános iskola átfogó céljai és feladatai 307
V. GIMNÁZIUM 325
A középiskolai oktatás újjászervezése az osztrák birodalomban. Az Organisationsentwurf 327
Az óratervi arányok alakulása a gimnáziumban (1879-1979) 345
Helyi tanterv a magyar gimnázium múltjában (1849-1945) 355
VI. KÖZÉPFOKÚ SZAKOKTATÁS 367
Tananyag-felfogások összehasonlító vizsgálata a középfokú
gépészeti szakiskolákban az óratervek alapján (1872-1978) 369
A szakoktatás nevelési cél- és feladatrendszerének alakulása 407

Horánszky Nándor

Horánszky Nándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Horánszky Nándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben Erkölcsi rend és szakmaiság a tantervekben

A borító és a lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
3.480 ,-Ft
28 pont kapható
Kosárba