Melyek a nyelvnek mint jelrendszernek a főbb ismérvei, ill milyen kölcsönhatás van a nyelv és beszéd között? | 11 |
Melyek az emberi közlésfolyamat tényezői? Mi az üzenet, mik a funkciói? Milyen nem nyelvi jelek segíthetnek még az üzenet közvetítésében? | 13 |
Hogyan osztályozzuk a nyelveket eredetük és típusuk szerint? Mit tud e vonatkozásban nyelvünkről? | 15 |
Mit nevezünk nyelvi szinkróniának és diakróniának? Nevezzen meg néhányat legfontosabb nyelvemlékeink közül! | 18 |
Mit tud a nyelvek sokféleségének okairól? Kik a legközelebbi nyelvrokonaink, s melyek a rokonság bizonyítékai? | 21 |
Melyek az írás kialakulásának főbb állomásai? Mit tud a magyar írás és helyesírás történetéről? | 24 |
Ismertesse helyesírásai rendszerünk négy fő alapelvét! Miképp érvenyesül az állandóság és változás hangzórendszerünk történetében? | 26 |
Mit tud a magyar irodalmi és köznyelv, illetve nyelvtani rendszerünk kialakulásáról? | 29 |
Milyen fajtái vannak a nyelvváltozatnak? Mutassa be példákon a mondottakat! | 32 |
Mi a fonéma, s mi a beszédhang? Mutassa be a magyar hangzók fajtáit, képzésüket, rendszerüket! | 34 |
Mi a hangrend, s mi az illeszkedés törvénye? Mit értünk ingadozó nyelvhasználaton? Ismertesse példákkal a részleges hasonulás eseteit! | 37 |
Ismertesse az igék és névszók toldalékolásakor előforduló teljes hasonulás eseteit példaszavak segítségével! | 41 |
Mutassa be az összeolvadás, a kivetés, a rövidülés, a nyúlás és az ejtés-könnyítő "j" használatának eseteit példaszavak segítségével! | 44 |
Milyen szófaji csoportokba, illetve szófaji kategóriákba sorolhatók be magyar szavaink? | 46 |
Az igének mely jelentésmozzanatait változtathatjuk meg képzéssel? Mutassa be a mondottakat - néven nevezve az egyes igefajtákat! | 49 |
Milyen jelentésmozzanatokat fejezhetünk ki az igék ragozásával? A tárgyas vonzat miképp határozza meg ragozási rendszerünket? Mutassa be az igei jeleket! | 52 |
Mely szófajok s milyen jegyek alapján tartoznak - az igenevek és névmások kivételével - a névszók kategórijába? Milyen ragok és jelek járulhatnak a névszókhoz? | 57 |
Melyek az igenevek alaki és nyelvtani sajátosságai? Mit kell róluk tudnunk nyelvhelyességi, illetve stiláris szempontjából? | 60 |
Mutassa be a névmásokat! Mi a szerepük a közlésfolyamatban? Mi jellemzi alaktani viselkedésüket? | 63 |
Mely szófajok s milyen jellemzők alapján tartoznak a határozószók ill. viszonyszók kategóriájába? | 66 |
Miképpen bővülhet szókincsünk belső szóalkotással, ill. más nyelvekből való átvétellel? | 69 |
Milyen viszonyok lehetnek a nyelvi jelek hangalakja és jelentése között? E tekintetben milyen stiláris vonatkozásokról kell szólnunk? | 74 |
Milyen alfabetizálási, elválaszti és szórendi szabályok érvényesülnek nyelvünkben? Mi a központozás szerepe? | 77 |
Mi a mondat? Milyen fajtáit különböztethetjük meg a modalitás szempontjából? | 80 |
Beszéjen a mondatrészekről és a szószerkezetekről! Mutassa be egymáshoz való viszonyukat! | 83 |
Miképp lehet osztályozni a mondatokat szerkezetük szerint? Mi jellemzi a mellérendelő összetételeket, s milyen fajtáit ismeri? | 88 |
Milyen nyelvi szinteken lehetséges az alárendelés? Mutassa be! | 91 |
Mi a szöveg? Mit értünk szövegvizsgálaton? A szövegalkotás | 94 |
Mi a stílus? Jellemezze röviden a különböző stílusrétegeket! Milyen főbb korstílusokat ismert meg irodalmi tanulmányai során? | 96 |
Melyek a képszerűség, illetve a mozgalmasság - élénkség stiláris eszközei? | 98 |