1.063.223

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A történelemtanítás módszertana

Kézirat/Bölcsészettudományi Karok

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 163 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J2-312.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

I. A történelemtanítás pedagógiája 3
1. Tárgya és célja 3
2. A történelemtanítás módszertanának helye a tudományok rendszerében 3
Irodalom 5
II. A történelemtanítás alapvető kérdései az oktatás különböző fokain és típusaiban 6
1. A történelemtanítás célja 6
2. A történelem mint tantárgy. A tárgy komplex jellege 7
3. A korszerűség és az iskolai történelemoktatás 9
4. Az általános iskolai és a középiskolai tanterv koncentrikus
felépítése 10
a) a történelem tanterv feladatrendszere 12
b) a történelemtanítás didaktikai jellege 13
c) a művelődési anyag felosztása és periodizációja 13
d) a tanterv követelményrendszere 15
5. A történelem kapcsolatai más tantárgyakkal
(A tantárgyi koncentráció) 16
Irodalom 18
III. A történelemtanítás folyamata mint a megismerés, képzés és
nevelés folyamatának egysége 19
1. Az oktatás folyamata 20
a) A konkrét és absztrakt egysége 20
b) Az oktatás tudományossága 27
c) Az oktatás mint tevékenység 28
2. A képzés folyamata 31
a) A történeti megismeréshez szükséges képességek fejlesztése 32
b) A szocialista és a kommunista politikai élet gyakorlásához szükséges jártasságok, készségek és képességek fejlesztése 37
3. A nevelés folyamata 40
4. Érzelmi és esztétikai nevelés 44
Irodalom 54
IV. A történelemtanítás módszerei 55
1. A beszéd útján történő (közvetett) szemléletnyújtás lehetőségei és módszerei a történelemtanításban 57
a) Az elbeszélés 58
b) A dokumentumok (szemelvények) bemutatása 60
c) A magyarázat 65
d) A beszélgetés 66
2. A közvetlen szemlélet biztosításának lehetőségei és módszerei a történelemtanításban 68
a) A mozdulatlan (statikus) szemléltetési eszközök bemutatása 71
b) A mozgást, változást érzékeltető (motorikus) szemléltetési módszerek alkalmazása 80
3. A tanulók aktivitásának biztosítása a történelemórákon 84
a) A tanulók reproduktiv aktivitása 87
b) A tanulók produktív aktivitása 90
4. A dialektikus gondolkodásra nevelés a történelemórákon 97
Irodalom 101
V. A történelemóra előkészítése és tervezése 102
1. A történelemóra előkészítése 103
a) A tanmenet 103
b) A tankönyv 104
c) Segédkönyvek 107
2. A történelemóra tervezése 109
3. Az óratípusok 110
a) A vegyes típusú óra 112
b) Az ismétlő órák és fajaik. Az ismétlő-rendszerező óra 123
c) Az ismétlő-számonkérő óra 128
d) Az önálló munkára fordított órák 129
e) A történelemóra elemzése 130
Irodalom 132
VI. A történelemtanítással kapcsolatos órán - és iskolán kívüli munka 134
1. A történelem szakkör 134
a) A történeti irodalom és a források feldolgozása a
szakkörben 135
b) A helytörténeti kutatás és a szakköri munka 139
2. A történelmi szertár. Iskolai kiállítások. Iskola-muzeum 142
3. Történelmi kirándulások 143
Irodalom 144
VII. A történelemóra módszerei a felnőttoktatásban 146
1. A felnőttoktatás szervezeti formái és tanterve 146
2. A felnőttoktatás sajátosságai 146
3. A tanítás és nevelés 151
4. Az egyes oktatási formákon alkalmazott módszerek 154
5. Az ellenőrzés és elbírálás 159
Irodalom 160
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem