1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Énektanítói alapismeretek

módszertani jegyzet tanító szakos hallgatók számára

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Kecskemét
Kiadó: Kecskeméti Tanítóképző Főiskola
Kiadás helye: Kecskemét
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 184 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal. A könyv 500 példányban jelent meg.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az ének-zene tanítása a felkészült, énekelni szerető pedagógusnak általában öröm, felüdülés. Munkájának eredményességéhez azonban szüksége van alapvető zeneelméleti, zeneirodalmi, népzenei és... Tovább

Előszó

Az ének-zene tanítása a felkészült, énekelni szerető pedagógusnak általában öröm, felüdülés. Munkájának eredményességéhez azonban szüksége van alapvető zeneelméleti, zeneirodalmi, népzenei és zenepedagógiai ismeretekre. Az ének-zene szépségeinek megéreztetéséhez és az ismeretek átadásához, a technikai segédeszközök értelmes használatához tudnia kell a tanítónak azt is, hogy mit, miért, hogyan és mikor tanítson.
Ismernie kell a zenélés törvényszerűségeit és a reábízott korosztály fejlődéslélektani sajátosságait. A tantárgypedagógiai/módszertani ismeretek segítenek ezek hatékony összekapcsolásában. Mindezen túl tudnia kell a tanítónak hosszú és rövid távra tervezni, ugyanakkor rugalmasan alkalmazkodni a helyi adottságokhoz. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. AZ ÉNEK-ZENE ÉS TANÍTÁSÁNAK JELLEMZŐI 5
I.1. ZENE ÉS EMBER 5
I.2. AZ ÉNEK-ZENE TANÍTÁS CÉLJA, FELADATA, TARTALMA 8
I.2.1. A Kodály koncepció lényege 9
I.3. ZENEI KÉPESSÉGEK 11
I.3.1. A zenei képességek rendszere 12
I.3.2. A zeneérző képességek kialakulása, fejlesztése 14
I.3.2.1. Időérzékelés 15
I.3.2.2. Ritmusérzék 16
I.3.2.3. Hangmagasságérzék 17
I.3.2.4. Dallamhatás 18
I.3.2.5. Beleérző képesség 19
I.3.3. A zenei alapképességek és tevékenységi módok összefüggései (az alsófokú ének-zene tanítás folyamatában) 20
I.4. ZENEI TEVÉKENYSÉGI MÓDOK 21
I.4.1. Zenei befogadás 21
I.4.2. Zenei reprodukció 22
I.4.3. Zenei improvizáció 23
I.4.4. A megismerési folyamatok és a három zenei tevékenységi mód összefüggései 24
I.5. A ZENEI TEVÉKENYSÉGEK TERÜLETEI AZ ISKOLAI ÉNEK-ZENE ÓRÁKON 25
I.5.1. Dal/éneklés 25
I.5.2. Zenei ismeretek tudatosítása 26
I.5.3. Zenei készségfejlesztés 27
I.5.4. Zenei improvizálás 27
I.5.5. Zenehallgatás 28
I.5.6. A zenei tevékenységek területei és a zenei képességfejlesztés összefüggései az iskolai ének-zene órákon 29
II. A ZENEI ISMERETNYÚJTÁS ÉS FELADATAI 30
II.1. DALTANÍTÁS 30
II.1.1. Daltanítás hallás után 31
II.1.1.1. Globális módszer 31
II.1.1.2. Részekre bontott hallás utáni daltanítás 33
II.1.1.3. A tanító felkészülése a hallás utáni daltanításhoz 35
II.1.2. Zenei jelrendszerek - a jelrendszerről történő dal(lam) tanítása 36
II.1.2.1. Kézjel - Dallamtanítás kézjelről 38
II.1.2.2. Betűjel - Dallamtanítás betűjelről 40
II.1.2.3. Hangjegy - Dallamtanítás hangjegyről 42
II.1.2.4. A tanító felkészülése a jelrendszerről történő dal(lam) tanítására 44
II.1.2.5. Olvasógyakorlatok 47
II.2. ZENEI ISMERETEK TUDATOSÍTÁSA 49
II.2.1. Ritmikai ismeretek tudatosítása 50
II.2.1.1. Egyenletes lüktetés 50
II.2.1.2. Ritmusok 51
II.2.1.3. Ütemnevek, ütemmutatók 56
II.2.2. Dallami ismeretek tudatosítása 59
III. AZ ÉNEKTANÍTÁS FOLYAMATÁNAK JELLEMZŐI, FELADATAI 63
III.1. KÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63
III.1.1. A zenei készségfejlesztés általános jellemzése, pszichológiai, pedagógiai vonatkozásai 64
III.1.2. A készségfejlesztés fázisai 66
III.1.3. A készségfejlesztés szintjei 66
III.1.4. A zenei készségfejlesztés fázisainak és szintjeinek összefüggései 73
III.2. A KÉSZSÉGFEJLESZTÉS TERÜLETEI AZ ISKOLAI ÉNEKÓRÁKON 74
III.2.1. Az éneklési készség fejlesztése 74
III.2.2. Ritmikai és dallami készségfejlesztés 78
III.2.2.1. A zenei olvasás készségének fejlesztése 78
III.2.2.2. A zenei írás készségének fejlesztése 79
III.2.3. A többszólamú hallás fejlesztése 81
III.2.4. A zenehallgatás készségének fejlesztése 86
III.2.4.1. A zenehallgatás menete 87
III.2.4.2. A tanító felkészülése az órai zenehallgatásra 89
III.2.5. Az improvizáció készségének fejlesztése 90
III.3. A GYAKORLÁS KÜLÖNBÖZŐ TÍPUSAI 94
III.3.1. Visszhangoztatás 94
III.3.2. Párbeszéd 97
III.3.3. Bújtatás 98
III.3.4. Elvonás 99
III.3.5. Felismertetés 100
III.3.6. Kiegészítés 101
III.3.7. Bővítés - improvizáció 103
III.3.8. Társítás 104
III.3.9. Variálás 105
III.3.10. A készségfejlesztő feladatok, játékok pedagógiai és pszichológiai vonatkozásai 108
III.4. TERVEZÉS, ÓRÁRA KÉSZÜLÉS 110
III.4.1. Tanmenet 110
III.4.2. Óravázlat 113
III.4.3. Az énekórák típusai, felépítése 113
III.4.4. Oktatási segédeszközök, szemléltető eszközök 115
III.4.5. Ellenőrzés - Értékelés 117
IV. RÉSZVÁZLATOK 119
V. FELHASZNÁLT SZAKIRODALOM 175
Jegyzetek 177

Oroszné Tornyai Lilla

Oroszné Tornyai Lilla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Oroszné Tornyai Lilla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem