A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ének-zene tanítás az alsó tagozatban

Egységes jegyzet/Kézirat/Tanítóképző Főiskolák

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 112 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Tankönyvi szám: J 11-851.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A zenének az ember életében játszott szerepét nagyon érdekesen világítja meg az a vizsgálatsorozat, melyről Losonczi Ágnes számol be. A szerző vizsgálatai között szerepelt egy eljárás, melynek... Tovább

Előszó

A zenének az ember életében játszott szerepét nagyon érdekesen világítja meg az a vizsgálatsorozat, melyről Losonczi Ágnes számol be. A szerző vizsgálatai között szerepelt egy eljárás, melynek keretében zeneileg képzetlen felnőtteknek elmondtak egy angol népmesét, melyben "...egy gonosz varázsló, - azért, hogy bosszút álljon egy kis város lakosságán -, ellopta tőlük a zenét. A város daltalan lett és csendes." A vizsgálati személyektől azt kérték, hogy ha a varázsló tettét igazi bosszúnak tartják, indokolják, miért tekintik annak. A sok rendkívül érdekes válasz közül csak néhányat emelünk ki. "Mintha elveszíteném legjobb barátomat." "Miért él az ember, ha már az sincs?" "Úgy éljen az ember, mint az állat?" "Zene nélkül nem lehet szépen élni." "Zene nélkül rosszabb az ember, mint az állat, mert még az is bőg." "Emberi méltóságában csorbítaná meg az embert." "Zene nélkül rabszolgasorban élnénk, sötétségben." "Az emberek rabságot éreztek, mert megvonták tőlük a zenét, a szabadságot." "Zene nélkül süketek és némák lennénk." "Mintha ki lenne közösítve az ember az életből." "Ha a zenét vennék el, mintha a madártól a repülést vennék el."
A szerző a válaszok sorát így zárja le: "az ember zenéje éppen úgy az ember lényegéhez tartozik, mint a repülés a madáréhoz... a zene... az ember repülése."
A megkérdezettek 48%-a foglalt ilyen határozottan állást a zene mellett, és további 31%-uk, - jóllehet alkalmakhoz kötötten - ítélte az ember számára nélkülözhetetlennek a zenét. Az eredmények szerint tehát a vizsgálatban résztvevők mintegy 3/5-e számára fontos a zene. Ezek az adatok talán jelzik a zenei nevelés jelentőségét, feladatait, szerepét nemcsak a társadalom életében, hanem a társadalmi tudat fejlesztésében.
Az alsó tagozati ének-zene tanítás tantárgypedagógiájának az a feladata, hogy feldolgozza mindazokat a pedagógiai kérdéseket, melyek megoldására a kisiskolások zenei nevelésének folyamatában a tanító hivatott. A Tanterv meghatározza az általános iskolai zenei nevelés célját és feladatait, előírja az ismeretanyagot, az erre épülő készség-, és képességfejlesztés irányát, mindezek mellett a tanító feladatává teszi a következőket: "... keltsen érdeklődést a kóruséneklés, a társas-zene, a hangverseny látogatás iránt," "...tegye fogékonnyá a tanulókat életkori sajátosságaiknak megfelelő vokális és hangszeres zene iránt." Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I. Zenei alapjelenségek és képességek 7
1. A hangzások időtartami arányai 7
2. A hangzások magassági viszonyai 8
II. Az iskolai zenei nevelés előzményei, az ismeretszerzés előkészítése 13
1. Előzmények 13
2. Az előkészítő időszak 13
a) Ritmikai feladatok 14
b) Dallami feladatok 15
III. Zenei ismeretek kialakítása 18
1. A hallás utáni daltanítás 18
2. Ritmikai ismeretek kialakítása 27
a) Az értékek megismertetése 27
b) Az ütemek megismertetése 31
c) A tempók megismertetése 32
3. Dallami ismeretek kialakítása 35
IV. Szokások, készségek és képességek fejlesztése 40
1. Az éneklés helyes szokásainak kialakítása 40
2. Készségfejlesztés a zenei írás-olvasás terén 43
a) Ritmikai készségfejlesztés 44
b) Dallami készségfejlesztés 48
3. A reproduktív képzelet fejlesztése 54
a) A kifejezőképesség fejlesztése 54
b) Zenei manipuláció 57
c) Kérdés-felelet játék 67
d) Improvizáció vagy játékos komponálás 71
4. Daltanulás jelrendszerről 74
a) Daltanítás kézjelről 74
b) Daltanítás betűről és hangjegyről 75
5. A többszólamú érzék fejlesztése 79
a) Ritmikai feladatok 80
b) Dallami feladatok 82
6. Zenehallgatás 87
V. A tervezés és a felkészülés kérdései 94
1. Tervezés 94
a) Tanmenetkészítés 94
b) Az órák felépítése 95
c) Vázlatkészítés 96
2. A tanulók tevékenységének irányítása 102
a) Óraszervezés 103
b) Óravezetés 104
c) A tanulók munkájának értékelése 105
d) Számonkérés és osztályzat 106
3. Az összevont osztályokban folyó zenei nevelés néhány módszertani kérdése 107
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem