A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Ha a jövő emberei meg akarják tudni, hogyan küzdött és szenvedett a mi korunk embere, és hogyan találta meg a felszabadulás útját, Bartók zenéjét kell hallgatniok." (Szabolcsi Bence)...
Tovább
Előszó
Ha a jövő emberei meg akarják tudni, hogyan küzdött és szenvedett a mi korunk embere, és hogyan találta meg a felszabadulás útját, Bartók zenéjét kell hallgatniok." (Szabolcsi Bence)
„Szimfóniaszerző ifjú kollégáimnak pedig azt ajánlom, nézzenek be néha az óvodába is. Ott dől el, lesz-e 20 év múlva, aki műveiket megérti." (Kodály Zoltán)
Az első idézet, Bartók alkotó géniuszát méltatva, a zene és egyben valamennyi művészet mindenkori hivatására utal, arra, hogy a művészet a maga sajátos eszközeivel koráról adjon hű képet, tükrözze az adott kor emberének életét, harcát, boldogulását. Művészi tükröző erejével tegye teljesebbé, szebbé a művészi alkotásokban elmélyedő ember életét.
A zene tartalmának felfogása, követése, átélése feltételezi, illetve megkívánja a zenei kifejezőeszközök bizonyos fokú ismeretét. A zenében tükröződő valóság-tartalom közvetlenül nem tárgyi meghatározottságú, a tartalomra a zene mozgásfolyamatából kell következtetnünk. Egy-egy zenemű a maga teljességében igen összetett zenei mozgásfolyamat. A ritmus, a dallam, az egyidejű hangzáskombinációk sokfélesége, az ezekből létrejött forma, a hangszerek kimeríthetetlen hangszín gazdagsága, a hangerő árnyalása, a sokféle tempó mind a zenei ábrázolás kifogyhatatlan lehetőségei. Ha még azt is hozzá vesszük, hogy a zenei kifejezőeszközök a társadalmi fejlődés eredményeképp sokat változtak, egyre bonyolultabbá váltak, a zenei szimbolika stílus-korszakonként módosult, akkor megérthetjük, hogy a zeneművek maradéktalan élvezése fejlett zenei képességeket és nem kis szellemi erőfeszítést igényel. Mindenekelőtt jó ritmusérzéket, a zenei hallás differenciáló és integráló képességét, fejlett zenei emlékezetet.
E képességek nem születnek velünk, kifejlesztésük csak tervszerű munkával, aktív zenei tevékenységgel és tudatosan irányított zenehallgatással érhető el. Kodály Zoltán idézete arra figyelmeztet, hogy ezt a zenei képességfejlesztő munkát a legkisebbeknél kell elkezdenünk, és ez a munka az óvónő és a tanító feladata.
Vissza
Tartalom
BEVEZETÉS 3
ÜNNEPI DALAINK 5
MAGYAR NÉPDALOK 7
ZENEI KIFEJEZŐESZKÖZÖK 13
Ritmus, metrum, tempó 13
Kettes ütem, negyed és nyolcadpár, negyed szünet 13
Félérték, félszünet 15
Dallam, abszolút és relatív hangmagasság 16
Vonalrendszer 16
Szó-mi 17
Szó-lá-szó, szó-lá-szó-mi, szó-lá-mi, szó-mi-lá 18
Mi-re-dó és változatai 19
Szó-mi-dó 21
Szó-mi-ré-dó 22
Lá-szó-mi-ré-dó 22
Ré-dó-alsó lá 24
Mi-ré-dó-alsó lá 25
Mi-ré-dó alsó lá-alsó szó 26
Furulyajáték 27
A pentaton hangrendszer 27
Lá-szó-mi-ré-dó-lá alsó-szó alsó 27
Dó-szó-ré-lá-mi 28
A fá-hang, szó-fá-mi 31
Fá-mi-ré 31
Alsó ti-hang, alsó lá-alsó ti-dó 32
A gyermekdalok dallamvilága 34
A hangkészlet további bővülése, ti felső dó, felső ré, felső mi 37
A négyes ütem, az egész hangjegy és egész szünet 38
A nyolcad szünet, hangsúlyos és hangsúlytalan nyolcad 39
A szinkópa
Alkalmazkodó (éles és nyújtott) ritmus 41
A primitív dallamosság fejlődése a hanglejtéstől a penta- és diatóniáig 46
A gregorián ének
A hármas ütem, a felütéses kezdés 50
A feudalizmus világi zenéje 54
A hangközök csoportosítása, tiszta hangközök, prim és oktáv 55
Tiszta hangközök, prim és oktáv 55
Kvint és kvart hangköz 58
Kis és nagy hangközök, szekund, terc, szekszt, szeptim 64
Terc 65
Szekszt 68
Szeptim 71
A többszólamúság kialakulása, kezdeti formái 75
Módosított hangok a diatonikus rendszerben 77
A közös éneklés irányítása 81
A diatonikus rendszer móduszai 82
A dúr 83
Lid és mixolid hangsor 85
A moll hangsor és háromféle változata 88
Dór és frig 90
Lokriszi hangsor 96
Ősi népdalaink szerkezeti és hangnemi sajátosságai. Népdalaink újabb rétege 98
Népdalaink újabb rétege 101
A tizenhatodérték 102
Az énekes többszólamúság virágkora 106
Hangképzési alapismeretek 113
FORRÁSMŰVEK JEGYZÉKE 117
A SZÖVEGES DALOK BETŰRENDES MUTATÓJA 119
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.