1.063.248

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Ének-zene I.

Egységes jegyzet/Kézirat/Tanítóképző Intézetek

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 124 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kottákkal. Kézirat. Tankönyvi szám: J11-641/1.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ha a jövő emberei meg akarják tudni, hogyan küzdött és szenvedett a mi korunk embere, és hogyan találta meg a felszabadulás útját, Bartók zenéjét kell hallgatniok." (Szabolcsi Bence)... Tovább

Előszó

Ha a jövő emberei meg akarják tudni, hogyan küzdött és szenvedett a mi korunk embere, és hogyan találta meg a felszabadulás útját, Bartók zenéjét kell hallgatniok." (Szabolcsi Bence)
„Szimfóniaszerző ifjú kollégáimnak pedig azt ajánlom, nézzenek be néha az óvodába is. Ott dől el, lesz-e 20 év múlva, aki műveiket megérti." (Kodály Zoltán)
Az első idézet, Bartók alkotó géniuszát méltatva, a zene és egyben valamennyi művészet mindenkori hivatására utal, arra, hogy a művészet a maga sajátos eszközeivel koráról adjon hű képet, tükrözze az adott kor emberének életét, harcát, boldogulását. Művészi tükröző erejével tegye teljesebbé, szebbé a művészi alkotásokban elmélyedő ember életét.
A zene tartalmának felfogása, követése, átélése feltételezi, illetve megkívánja a zenei kifejezőeszközök bizonyos fokú ismeretét. A zenében tükröződő valóság-tartalom közvetlenül nem tárgyi meghatározottságú, a tartalomra a zene mozgásfolyamatából kell következtetnünk. Egy-egy zenemű a maga teljességében igen összetett zenei mozgásfolyamat. A ritmus, a dallam, az egyidejű hangzáskombinációk sokfélesége, az ezekből létrejött forma, a hangszerek kimeríthetetlen hangszín gazdagsága, a hangerő árnyalása, a sokféle tempó mind a zenei ábrázolás kifogyhatatlan lehetőségei. Ha még azt is hozzá vesszük, hogy a zenei kifejezőeszközök a társadalmi fejlődés eredményeképp sokat változtak, egyre bonyolultabbá váltak, a zenei szimbolika stílus-korszakonként módosult, akkor megérthetjük, hogy a zeneművek maradéktalan élvezése fejlett zenei képességeket és nem kis szellemi erőfeszítést igényel. Mindenekelőtt jó ritmusérzéket, a zenei hallás differenciáló és integráló képességét, fejlett zenei emlékezetet.
E képességek nem születnek velünk, kifejlesztésük csak tervszerű munkával, aktív zenei tevékenységgel és tudatosan irányított zenehallgatással érhető el. Kodály Zoltán idézete arra figyelmeztet, hogy ezt a zenei képességfejlesztő munkát a legkisebbeknél kell elkezdenünk, és ez a munka az óvónő és a tanító feladata. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
ÜNNEPI DALAINK 5
MAGYAR NÉPDALOK 7
ZENEI KIFEJEZŐESZKÖZÖK 13
Ritmus, metrum, tempó 13
Kettes ütem, negyed és nyolcadpár, negyed szünet 13
Félérték, félszünet 15
Dallam, abszolút és relatív hangmagasság 16
Vonalrendszer 16
Szó-mi 17
Szó-lá-szó, szó-lá-szó-mi, szó-lá-mi, szó-mi-lá 18
Mi-re-dó és változatai 19
Szó-mi-dó 21
Szó-mi-ré-dó 22
Lá-szó-mi-ré-dó 22
Ré-dó-alsó lá 24
Mi-ré-dó-alsó lá 25
Mi-ré-dó alsó lá-alsó szó 26
Furulyajáték 27
A pentaton hangrendszer 27
Lá-szó-mi-ré-dó-lá alsó-szó alsó 27
Dó-szó-ré-lá-mi 28
A fá-hang, szó-fá-mi 31
Fá-mi-ré 31
Alsó ti-hang, alsó lá-alsó ti-dó 32
A gyermekdalok dallamvilága 34
A hangkészlet további bővülése, ti felső dó, felső ré, felső mi 37
A négyes ütem, az egész hangjegy és egész szünet 38
A nyolcad szünet, hangsúlyos és hangsúlytalan nyolcad 39
A szinkópa
Alkalmazkodó (éles és nyújtott) ritmus 41
A primitív dallamosság fejlődése a hanglejtéstől a penta- és diatóniáig 46
A gregorián ének
A hármas ütem, a felütéses kezdés 50
A feudalizmus világi zenéje 54
A hangközök csoportosítása, tiszta hangközök, prim és oktáv 55
Tiszta hangközök, prim és oktáv 55
Kvint és kvart hangköz 58
Kis és nagy hangközök, szekund, terc, szekszt, szeptim 64
Terc 65
Szekszt 68
Szeptim 71
A többszólamúság kialakulása, kezdeti formái 75
Módosított hangok a diatonikus rendszerben 77
A közös éneklés irányítása 81
A diatonikus rendszer móduszai 82
A dúr 83
Lid és mixolid hangsor 85
A moll hangsor és háromféle változata 88
Dór és frig 90
Lokriszi hangsor 96
Ősi népdalaink szerkezeti és hangnemi sajátosságai. Népdalaink újabb rétege 98
Népdalaink újabb rétege 101
A tizenhatodérték 102
Az énekes többszólamúság virágkora 106
Hangképzési alapismeretek 113
FORRÁSMŰVEK JEGYZÉKE 117
A SZÖVEGES DALOK BETŰRENDES MUTATÓJA 119
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem