Fülszöveg
Kötetünk Kosztolányinak 1928 és 1932 között írt hírlapi cikkeit tartalmazza, köztük mintegy negyven olyan írást, amely könyv alakban itt jelenik meg először.
Kosztolányi publicisztikája része írói munkájának, nem melléktermék csupán: az élet apró eseményeit, jelenségeit, különös vagy természetes gesztusait, derűs vagy bús pillanatait, jelentéktelennek látszó, de bonyolult összefüggéseket rejtő kis tragédiáit és kis örömeit senki sem emelte a művészi alkotás olyan magasságába hírlapi írásaiban, mint Kosztolányi. Írói alkatának meghatározó ereje, életszemlélete, művészi hajlama szabja meg minden írásának hangját és formáját. Remekbe készült miniatűrjeiből kitetszik: képzett, sőt tudós esztéta írta őket, olyan művész, aki ismeri a típusalkotás törvényeit, megírt figuráit - ha mégoly furcsák vagy egyéniek is - társadalmi és történelmi kötöttségek és lelki adottságok határozzák meg: így éri el, hogy a groteszkben vagy legalábbis az egyediben általános emberi, társadalmi és történelmi...
Tovább
Fülszöveg
Kötetünk Kosztolányinak 1928 és 1932 között írt hírlapi cikkeit tartalmazza, köztük mintegy negyven olyan írást, amely könyv alakban itt jelenik meg először.
Kosztolányi publicisztikája része írói munkájának, nem melléktermék csupán: az élet apró eseményeit, jelenségeit, különös vagy természetes gesztusait, derűs vagy bús pillanatait, jelentéktelennek látszó, de bonyolult összefüggéseket rejtő kis tragédiáit és kis örömeit senki sem emelte a művészi alkotás olyan magasságába hírlapi írásaiban, mint Kosztolányi. Írói alkatának meghatározó ereje, életszemlélete, művészi hajlama szabja meg minden írásának hangját és formáját. Remekbe készült miniatűrjeiből kitetszik: képzett, sőt tudós esztéta írta őket, olyan művész, aki ismeri a típusalkotás törvényeit, megírt figuráit - ha mégoly furcsák vagy egyéniek is - társadalmi és történelmi kötöttségek és lelki adottságok határozzák meg: így éri el, hogy a groteszkben vagy legalábbis az egyediben általános emberi, társadalmi és történelmi igazságokat mutasson meg. A nagy művész keze nyoma van minden hírlapi írásán.
Gyűjteményünket Réz Pál, a Kosztolányi-életmű kitűnő ismerője állította össze, akárcsak sorozatunk eddig megjelent köteteit, az Álom és ólom címűt, a Füst-öt, a Hattyú-t továbbá a Nyelv és lélek címűt. Az 1920-as évek végén egyre növekvő népszerűségben és anyagi biztonságban él, ő a magyar Pen Klub elnöke, több kitüntetés és irodalmi díj birtokosa, pályája csúcsán van: remekmívű regényeit már megírta, s már írja novellaremekeit, az 1933-ban kötetben is kiadott Esti Kornél című gyűjtemény darabjait.
Pályafutásának viszonylag nyugodt, csöndes évei ezek - de az önmagával való számadás esztendei is. Az Esti Kornél novelláiban életének legsúlyosabb, leggazdagabb emlékei, életművének és személyiségének legfontosabb kérdései fogalmazódnak meg ötletesen, szikrázóan szellemesen, játékosan-látványosan. S ennek a novellisztikának elemei, csírái mindvégig jelen vannak ekkoriban írt hírlapi cikkeiben is, karcolataiban, színeseiben, tárcáiban, interjúiban, portréiban, vázlataiban, rajzaiban, kis remekmű, olykor a legjobb novelláival egyenértékű alkotás, műfaji tekintetben utánozhatatlan és utolérhetetlen lelemény, publicisztikai bravúr valamennyi.
Vissza