1.062.077

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Én a szabadságot választottam

Egy szovjet tisztviselő politikai- és magánélete

Szerző
Fordító
Lektor

Kiadó: Maladype Színház Közhasznú Egyesület
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 806 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-12-2178-7
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„ÉN A SZABADSÁGOT VÁLASZTOTTAM" Néhány évvel ezelőtt újból intellektuális viták tárgyává lett a világ jó néhány pontján az ún. „Kravcsenko-ügy", miután 2009-ben megjelent John Fleming ideológiatörténeti bestsellere, az Antikommunista kiáltvány: négy könyv, amelyik meghatározta a hidegháborút, s miután 2008-ban egy lengyel kiadó - elsőként a volt kommunista blokk országai közül - jelentős sajtóvisszhang mellett, közreadta Kravcsenko vádirattal felérő önéletrajzát. Magyarországot azonban elkerülték ezek a viták - igaz, maga a könyv is. Mai aktualitásának oka viszont, ha úgy tetszik, épp ez a hiány: a Kravcsenko-ügy elfeledése, elhallgatása, zárójelbe tétele azt jelzi, hogy nem néztünk szembe teljes mélységében a II. világháború után kialakult történelmi helyzetünk azon kérdéseivel, amelyeket az 1946-os mű annak idején direkt módon felvetett, a szerző sorsa és a kötet utóélete pedig a maga tragikus fordulataival áttételesen, de nagyon világosan és kegyetlen egyértelműséggel megjelenít.... Tovább

Fülszöveg

„ÉN A SZABADSÁGOT VÁLASZTOTTAM" Néhány évvel ezelőtt újból intellektuális viták tárgyává lett a világ jó néhány pontján az ún. „Kravcsenko-ügy", miután 2009-ben megjelent John Fleming ideológiatörténeti bestsellere, az Antikommunista kiáltvány: négy könyv, amelyik meghatározta a hidegháborút, s miután 2008-ban egy lengyel kiadó - elsőként a volt kommunista blokk országai közül - jelentős sajtóvisszhang mellett, közreadta Kravcsenko vádirattal felérő önéletrajzát. Magyarországot azonban elkerülték ezek a viták - igaz, maga a könyv is. Mai aktualitásának oka viszont, ha úgy tetszik, épp ez a hiány: a Kravcsenko-ügy elfeledése, elhallgatása, zárójelbe tétele azt jelzi, hogy nem néztünk szembe teljes mélységében a II. világháború után kialakult történelmi helyzetünk azon kérdéseivel, amelyeket az 1946-os mű annak idején direkt módon felvetett, a szerző sorsa és a kötet utóélete pedig a maga tragikus fordulataival áttételesen, de nagyon világosan és kegyetlen egyértelműséggel megjelenít. Viktor Kravcsenko könyvét nem véletlenül emlegetik együtt Arthur Koestler: Sötétség délben című, 1941-es regényével: ezek a művek elsőként igyekeztek rádöbbenteni a világot a szovjet rendszer valódi lényegére, Kravcsenko pedig elsőként - Szolzsenyicin Gulág-jánál jóval előbb - adott hírt első kézből a szovjet lágerek világáról, a totális terror működésének nyers valóságáról. A könyvnek azonban ma nemcsak, sőt nem is elsősorban történeti - politika- és ideológiatörténeti - olvasata a lényeges, nem is a benne foglalt történelmi információk. Üzenete ma egészen más, mint a hidegháború kezdetén, tétje pedig - ha lehet - jóval nagyobb, mint a rendszerek közötti politikai-ideológiai állásfoglalás. Kravcsenko kérdése létkérdés: hogyan őrizhető meg és hogyan teremthető újra a „személyes szabadság emlékezete", a saját döntésre, a saját élet választására való képesség és felelősség kulturális tapasztalata olyan körülmények között, amikor egy totális rendszer mindezt kiiktatandó, szükségtelen rossznak deklarálja? Meggyőződésem ugyanis, hogy e „kibeszéletlen" múlt még rejtett terheinek feltárása, megismerése és nyilvános megvitatása nélkül a mai magyar középnemzedék gondolkodásában továbbra is megmaradnak azok a feloldatlan görcsök, tovább sodródnak azok a tisztázatlan problémák, amelyek a fiatalabb és legfiatalabb nemzedéket is akadályozzák abban, hogy a „tiszta emlékezet" birtokában definiálja önmagát, helyét a mai magyar szellemi életben.
Nem véletlen, hogy ezt a könyvet Magyarországon először épp a Maladype Színház jelenteti meg. 2013 tavaszán már hetek óta a Mester és Margarita bemutatójára készültünk a Maladype Színházzal és a Radu Stanca Nemzeti Színházzal Szebenben, Romániában. Balázs Zoltán, a Maladype vezetője, a legapróbb részletekig tudni akart mindent a regényről, az íróról és a '30-as évekről. Engem, mint fordítót-irodalomtörténészt egy valami izgatott: miért épp Bulgakovot rendez Balázs Zoltán a Don Carlos, az Übü király és a Platonov után? Egy mondat volt a válasz, a Kravcsenko-könyv címe és kulcsmondata: „Én a szabadságot választottam". Ettől kezdve kettős vágányon futottak beszélgetéseink. Viktor Kravcsenko története „egybenőtt" Hontalan Iván figurájával, a Varieté Színházzal, a Mester szavaival, ahogyan Pilátust elbocsátja: „Szabad vagy!" Nem volt kérdés, hogy a következő bemutató a „Kravcsenko-ügy" lesz. Vissza

Tartalom

Menekülés az éjszakában 7
Oroszországi gyermekkor 14
Dicsőség és éhínség 37
Fiatalkor vörösben 62
Szakítás a múlttal 90
A harkovi diák 105
A gépezet diadala 130
Borzalom a falvakban 158
Aratás a pokolban 190
Az első tisztogatásom 226
Jelena titka 251
A nikopoli mérnök 281
Gyorsabban, gyorsabban! 315
A nagy tisztogatás 347
Meghurcolásom kezdetét veszi 371
Az igazságot keresve 399
Az éjféli tortúra 429
Munka és kényszermunka 464
Ahogy a történelmet szerkesztik 496
A szibériai átverés 526
Amíg Európa harcolt 553
A váratlan háború 585
Pánik Moszkvában 618
A Kreml a háborúban 652
A két igazság 684
Előjáték Amerikához 726
Sztálin külföldi alattvalói 759
Az igazságtalanság üldözöttje 792
Utószó 803

Viktor Kravcsenko

Viktor Kravcsenko műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Viktor Kravcsenko könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem