Előszó
Köszöntöm az olvasót: diákokat, tanárokat, mindenkit, aki kézbe veszi ezt a könyvet. A cím szerint elsősorban azokat, akik az érettségivel egyben felvételi vizsgát is tesznek. Most emelt szinteknek hívják ezt a vizsgát, később valószínűleg kompetencia-vizsga lesz a neve.
Miért van szükség ilyen és ehhez hasonló feladatgyűjteményekre? - kérdezheti bárki. Azért, mert nem csak az érettségi anyaga, szemlélete is változik. Remélem, ez tükröződik a kérdésfelvetésben, a feladatok milyenségében. Igaz, viszonylag kevés a tapasztalatunk - mindenkié: résztvevőké, irányítóké, feladatalkotóké de az irányelvek bárki számára éppúgy elérhetők, mint a korábbi feladatsorok. Azért kell minél több feladatgyűjtemény, mert összeállításuk idő- és munkaigényes és még nem is tudja mindenki, hogyan készítsen ilyeneket. Arra törekedtem, hogy a pontozás, a feladatok összeállítása megfeleljen az előírásoknak. Az irodalom és a nyelv olyan határtalanul sok információt tartalmaz, annyi készségre van szükségünk a helyes használathoz, a viszonylag jó ismeretekhez, hogy azt mondhatjuk, nem gyakorolhatunk eleget, bármilyen életkorban járunk is. Ezt nagyon fontosnak tartom: gyakorolni minél többet! Gyakorolni a meglepő képzettársításokat, a különböző korok témáit, toposzait, alkotóit összekapcsolni, szétválasztani, rendszerezni, a nyelvet tudatosan és igényesen használni - azért, hogy valóban a sajátunkká váljék mindaz a tudás, ismeret, amit az iskolában elsajátítunk. Azért, hogy ne holt anyag legyen, hanem alapja a későbbi műveltségnek, gondolkodásnak, alapja az élethosszig való tanulásnak. Természetesen sok konkrét ismeretre is rákérdezünk, hiszen hogyan lehetne érvelni, bizonyítani, cáfolni tények nélkül, hogyan lehet alkalmazni azt, amit nem tudunk; de nem ez áll a középpontban, hanem az, hogy a meglévő ismereteket alkotó módon alkalmazzuk. Az is természetes, hogy egy-egy témából többféle, sokféle feladatsort össze lehet állítani.
Mivel a következő évtől nemcsak a frissen érettségizettek készülnek a megmérettetésre (eltolt vizsgaidőszak, különböző szintek), a felkészülés megkönnyítésére a feladatlapok időrendet követnek - így könnyebb lesz rendezni a kissé talán megkopott ismereteket. Az épp érettségire készülőknek pedig az ismétléshez ad segítséget. Lehetséges, hogy némelyik kérdést, feladatot túl nehéznek találják: nem baj, hiszen otthoni gyakorlásra készült a gyűjtemény. Arra biztatnak mindenkit a feladatok, hogy olvassanak minél többet, forgassanak tanulmányokat is, tanuljanak memoritert: szóval emelt szintre készüljenek.
A feladatlapok felépítésével kapcsolatban a részletes érettségi vizsgakövetelmények a mérvadóak. Ezeket a 9/2003-as OM-rendelet tartalmazza, de hozzáférhetők az Oktatási Minisztérium honlapján is (www.om.hu/közoktatás/érettségi), illetve kikereshetők a Magyar Közlönyből.
Vissza