Fülszöveg
„A tisztelet, a lelkesedés és a védelmező érzés - ez az a három dolog, ami valóban afféle mindent gyógyító csodaszer
a nevelő és a tanár lelkében. És ha külsőleg, művészi módon tézisekbe szeretnénk foglalni azt, hogy miben testesül
meg a művészet és a pedagógia, akkor ezek a következők
lehetnének:
Tisztelet az iránt, ami megelőzi a gyermek létét
Lelkes hivatkozás arra, ami a gyermek után következik.
Védelmező mozdulat, a gyermek élményeit védő.
A tanári természetnek ezzel a formulájával jellemezhető legjobban a tanárság külső megnyilatkozása is.
Mindezt el kell sajátítanunk. Meg kell tanulnunk, hogy magunkban hordozzunk valamit a jövő hangulatából, ami
abban áll majd, hogy a puszta tudomány birtoklása arra
készteti az embert, hogy magát valami lelki-szellemi törpeszüleménynek tekintse. Aki csupán tudós, abban nem lesz
semmi késztetés arra, hogy - akár csak gondolatainak alakításával - a tudományosat művészivé alakítsa. A világ csakis
a művészi által ragadható meg. De...
Tovább
Fülszöveg
„A tisztelet, a lelkesedés és a védelmező érzés - ez az a három dolog, ami valóban afféle mindent gyógyító csodaszer
a nevelő és a tanár lelkében. És ha külsőleg, művészi módon tézisekbe szeretnénk foglalni azt, hogy miben testesül
meg a művészet és a pedagógia, akkor ezek a következők
lehetnének:
Tisztelet az iránt, ami megelőzi a gyermek létét
Lelkes hivatkozás arra, ami a gyermek után következik.
Védelmező mozdulat, a gyermek élményeit védő.
A tanári természetnek ezzel a formulájával jellemezhető legjobban a tanárság külső megnyilatkozása is.
Mindezt el kell sajátítanunk. Meg kell tanulnunk, hogy magunkban hordozzunk valamit a jövő hangulatából, ami
abban áll majd, hogy a puszta tudomány birtoklása arra
készteti az embert, hogy magát valami lelki-szellemi törpeszüleménynek tekintse. Aki csupán tudós, abban nem lesz
semmi késztetés arra, hogy - akár csak gondolatainak alakításával - a tudományosat művészivé alakítsa. A világ csakis
a művészi által ragadható meg. De mindig igaz: aki előtt
a természet felfedi titkát, az vágyat érez a művészet iránt.
Úgy kellene éreznünk: amennyiben csupán tudós vagy, hatökör vagy! Csak ha átformálod lelki-szellemi-testi szervezetedet, ha tudásod művészi formát ölt, akkor leszel emberré.
A jövőbeni fejlődés - s ehhez a pedagógusnak is hozzá kell
járulnia - lényegében a tudománytól a világ művészi megragadásáig fog vezetni: a torzszülöttől a teljes emberig."
Emberismereten alapuló
nevelés és oktatás
Rudolf Steiner - aki Emil Molt, a Waldorf-Astoria Cigarettagyár igazgatója
kérésére Stuttgartban megalapította
az első Waldorf-iskolát - szemináriumokon és mintegy kétszáz előadáson ismertette a szellemtudományos
embertan alapjait.
Ebben a kötetben három előadássorozat található. Az első többek között a tanár helyes belső beállítottságáról, a nevelés három alaperejéről,
valamint az ember lelki-szellemi fejlődéséről szól. A másodikban a serdülőkor nevelési kérdései kerülnek
sorra, valamint a tekintély művészi
szemlélettel történő megalapozása.
Végül a harmadikban Steiner az élő
természetszemlélet kialakítása és a
különböző korok nevelői módszereinek mai korra való hatása mellett a
helyes pedagógia gyógyító erejéről is
beszél.
Vissza