1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emberismeret pedagógusoknak

Segédanyag a NAT-ban foglalt követelmények teljesítéséhez

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Országos Közoktatási Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 126 oldal
Sorozatcím: Nat-tan
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-682-468-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

„NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat ciméül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez".
A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell a gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három évben milyen szakmai hátteret és szolgáltatást... Tovább

Fülszöveg

„NAT-TAN"?
Sokáig ízlelgettük ezt a megnevezést, amelyet végül is e sorozat ciméül választottunk. A döntésben nagy szerepet játszott, hogy pontosan kifejezi a sorozat célját: szakmai segítséget nyújtani a Nemzeti alaptanterv implementációjához, működőképessé tételéhez, avagy ahogy ezt régi beidegződéseinkre támaszkodva, de némileg félrevezetően mondogatjuk, "bevezetéséhez".
A hosszú éveken át zajló NAT-vita lezárult. Meggyőződésem azonban, hogy az igazi, ha úgy tetszik, a "gyakorlati" NAT-vita csak most kezdődik. A NAT jogi legitimációját követnie kell a gyakorlati legitimációnak. A NAT mindaddig csak jól vagy rosszul sikerült dokumentum, ameddig az iskolák életét valóságosan szabályozó iskolai pedagógiai programokban, helyi tantervekben nem kel életre. A NAT mellett elkötelezett szakma és az alaptantervvel szabályozni kívánó oktatási kormányzat igazi felelőssége, hogy a NAT kötelező alkalmazását megelőző, a felkészülésre szánt három évben milyen szakmai hátteret és szolgáltatást képes kínálni az iskolának.
E felelősségből az Országos Közoktatási Intézet - új alapító oklevelének megfelelően ~ vállalja a ráeső részt. Feladatunk kettős. Egyfelől biztosítanunk kell a NAT iskolai alkalmazásához elengedhetetlenül szükséges és az iskolák számára könnyen hozzáférhető tantervi kínálatot. Másfelől elő kell segítenünk a NAT működőképességét biztosító szakmai kompetenciák növelését, fejlődését. Ez utóbbi feladat megoldásához kívánunk hozzájárulni a NAT-TAN sorozatban megjelentetett kiadványainkból is.
A NAT-TAN sorozat szerkesztésekor ezt a bizonyos szakmai kompetenciát igyekszünk tágan értelmezni. A sorozat a tantervelmélet, a nemzetközi összehasonlítás, az egyes műveltségi területek értelmezésének problémáit egyaránt a "nat-tan" részének tekinti. A sorozat központjába azonban mégis a "hogyan készíthetünk iskolai pedagógiai programot?", "hogyan válasszunk, illetve készítsünk helyi tantervet?", "melyek a kritériumai a NAT- konformitásnak?", "miben áll a szakértő feladata?" és ehhez hasonló, a gyakorlati alkalmazással összefüggő kérdésekre adható válaszokat, megoldásokat kívánjuk állítani. Válaszokat, megoldásokat, mert a sorozat szerkesztőjének is szakmai meggyőződése, hogy e kérdésekre nem csak egy, hanem minden esetben több eltérő és mégis egyaránt releváns válasz adható.
Kérem a legszélesebb értelemben vett szakmát, támogasson bennünket, hogy a sorozat céljai megvalósulhassanak. Segítsen szakmai kritikával és szerzőként, az iskolák, az iskolafenntartók és használók felkészülését hatékonyan segítő kéziratokkal. A NAT csak akkor lehet sikeres, ha az egész szakma munkálkodik működőképessé tételén. A NAT "megtanulását" segítő "nat-tan" pedig akkor érheti el célját, ha a szakma átvitt és konkrét értelemben vett megírását saját feladatának tekinti. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 3
A könyv szerkezete 4
EMBER ÉS ÁLLAT 5
Az ember helye a világban 5
Evolúciós elmélet, emberré válás és modern tudomány 6
Az ember előtörténete 8
AZ EMBERI SZELLEM ÉS TUDAT 12
Test és lélek 12
Az emberi tudat 14
Ösztönös, tudatos 17
PSZICHIKUS MŰKÖDÉSÜNK 19
Megismerő folyamatok 20
Érzékelés, észlelés 21
Figyelem 22
Képzelet 24
Kreativitás 26
Emlékezés 27
Tanulás 30
Gondolkodás 31
Intelligencia 34
Beszéd és nyelv 36
A kommunikáció 38
A tömegkommunikáció 40
Mozgatóink — a motiváció 42
Az önkifejezés, az alkotás igénye és motívuma 44
Érzelmek 44
Agresszió 46
Személyiség 48
Személyiségtípusok 49
A személyiség kialakulása 50
Önmagunk megismerése — mások megismerése 53
Mások megismerése és megítélése 56
ÉLETKOROK PSZICHOLÓGIÁJA 57
A fejlődés fogalma 58
Szocializáció 59
Öröklés vagy környezet? 60
A fejlődés szakaszai 61
Mielőtt egy gyermek megszületik 61
Terhesség, születés, újszülöttkor 62
Csecsemőkor és kisdedkor 63
Óvodáskor 64
Iskolaérettség, iskolába kerülés 65
Prepubertás 65
Serdülőkor 66
Nemiség, szerelem, házasság 69
A nemiség biológiai gyökerei 69
Nemiség és társadalom 70
Szexualitás és nemi szerepek 71
Nemiség, szerelem, tartós kapcsolatok 72
Családalapítás, családi élet 73
A felnőttség — az élet értelme 75
Világnézet, életfilozófia 77
A boldogság és az értelmes élet 78
Életmód, életminőség 80
A szépség, a művészet szeretete 82
Múlandóság, halál 84
Halál és halálfélelem 84
AZ EMBER ÉS TÁRSAS KÖRNYEZETE 85
Az emberi és állati társadalmak különbözőségei 86
Nemzet, kultúra, társadalom 88
Tömeg 91
A csoport 91
A csoportnorma 92
A másság 94
Kölcsönösség és bizalom 95
Együttműködés és versengés 96
Konfliktus 98
A legfontosabb csoportok 101
ÉRTÉKRENDEK ÉS ERKÖLCSÖK 102
A jog és a társadalmi ethosz 104
Erkölcs és erkölcsi fejlődés 106
Etika és etikus 107
Szabályok és illemszabályok 108
Szabad akarat és determinizmus 109
Az erkölcsi magatartás választása — mit helyes tennem 112
Deviancia 114
VILÁGKÉPEK, VILÁGNÉZETEK
Tudomány és igazság 118
Tudományos és vallásos világkép 119
Felhasznált és ajánlott irodalom 122

Vajda Zsuzsanna

Vajda Zsuzsanna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Vajda Zsuzsanna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem