1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Emberismeret, etika

Tankönyv az Együttéléstan és Etika témaköreinek kompetencia alapú oktatásához

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Debrecen
Kiadó: Pedellus Tankönyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Debrecen
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 180 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-9612-97-6
Megjegyzés: Fekete-fehér és színes fotókkal, illusztrációkkal. Tankönyvi száma: PD-289.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„Amíg tudja az ember, hol a kör középpontja, tudja azt is, hogy eltér tőle." De amikor az is bizonytalanná válik, hogy hol van a kör középpontja, nem tehetünk mást - mint hogy közös erővel... Tovább

Előszó

„Amíg tudja az ember, hol a kör középpontja, tudja azt is, hogy eltér tőle." De amikor az is bizonytalanná válik, hogy hol van a kör középpontja, nem tehetünk mást - mint hogy közös erővel keresgéljük. Erre a közös keresgélésre hívják a könyv szerzői azokat a középiskolás diákokat, akik nevelőikkel és társaikkal önismeretük, emberismeretük, morális érzékenységük fejlesztésére vállalkoznak - emberismeret és etika órán, osztályfőnöki órán, viselkedéskultúra vagy kommunikáció tantárgy keretében, magyarórán, kollégiumi klubfoglalkozáson, iskolai diákkörben vagy akár önállóan is.
A tankönyv elsősorban az emberismeret, etika tantárgy tanulásához készült. Anyaga azonban sokkal bővebb, mint amennyit a heti egyórás tárgy keretei között el lehet végezni. A tanulócsoport életkora, kíváncsisága, igényessége, előképzettsége, vállalkozó kedve s nem utolsósorban társas kapcsolatainak színvonala alapján a tanár és a (vele együttműködő) csoport döntése szerint lehet válogatni a feladatok közül. Inkább kevesebb feladatot érdemes megoldani együtt, de elmélyülten, időt hagyva a nehéz, vitás kérdések kibeszélésére. Az is elképzelhető, hogy egy-egy szöveg vagy kérdés, sőt akár téma is kicserélődhet valami egészen újra, ha az élet aktuális kihívásai más „leckét adnak fel". Az egyes fejezetek vége felé többnyire olyan feladatok szerepelnek, amelyeket elsősorban azoknak a különösen érdeklődő diákoknak szántunk, akik egy-egy kérdés továbbgondolásához, önálló (otthoni, könyvtári, internetes vagy akár terep-) munkához kedvet éreznek. Természetesen a gyakorlatok sorrendje variálható. A bőséges anyag lehetőséget kínál osztályon belül az érdeklődés, hajlam, képességfejlesztési irány stb. szerinti differenciálásra, a fakultatív tantárgyi csoportokban történő tudásbővítésre. Az érettségire (elsősorban középszinten) való felkészüléshez is segítséget ad, kiemelten a projektmunkában való jártasság megszerzésére irányuló, illetve a szövegértési és szövegalkotási kompetenciák, valamint az esetelemzésben való jártasság fejlesztését célzó gyakorlataival. A könyv végén három projekt részletes leírása található, de az egyes fejezetek feladatai között is akad jó néhány, amely projektté fejleszthető.
Természetesen a könyv elsősorban nem „bevágandó" ismereteket tartalmaz - bár megismertet jó néhány pszichológiai, szociálpszichológiai, etikai stb. alapfogalommal és ténnyel hanem érdekes és hasznos szakmai, publicisztikai, szépirodalmi olvasmányokat, egyéni gondolkodásra és közös megbeszélésre, az egyéni tapasztalatok kicserélésére vagy akár vitára érdemes kérdéseket, gyakorlatokat, játékokat. Ezek számtalan fontos képesség, kompetencia fejlesztését veszik célba, a kifejezőkészségtől a konstruktív hallgatásig, az önismerettől az empátiáig, az érvelőkészségtől a kooperativitásig vagy akár az etikus gondolkodásig.
Hogy egy-egy feladat esetében az egyéni, a csoportos, a páros vagy a frontális munkát tartjuk-e célravezetőbbnek, ezt sok helyen jeleztük (legalább az egyes vagy többes számú igeraggal), de természetesen a konkrét körülményeknek megfelelően lehet módosítani. A tankönyv első fejezeteiben a csoportmunka, illetve pármunka szervezésére vonatkozó, konkrét instrukciókat is beleírtuk a feladatutasításba. A későbbiekben ezekre legfeljebb utalásszerűén emlékeztetünk - a közös tevékenység idővel, következetes tanári irányítással „ritualizálódik", elősegítve az együttműködési rutin kialakulását, erősödését. A csoportmunkában már jártas osztályok, tanárok az együttes munka bonyolultabb formáinak alkalmazására is vállalkozhatnak - a bőséges feladatválaszték lehetőséget nyújthat a csoportmunka „mozaikszerű" alakítására is. Vissza

Tartalom

Előszó / 4
I. Mi az ember? / 6
II. „Ilyen az ember.
Egyedüli példány." / 11
„Önmagad szobrásza vagy "(?) / 11
(„Csak azt nem tudom, ki vagyok" / 13
Tulajdonságok, képességek / 17
Siker, kudarc, önbizalom / 23
III. Szocializáció és identitás / 26
Otthonról hoztam / 26
Arcom a tükörben / 31
„Légy hű magadhoz!" / 36
Az ajándékul kapott ország / 38
Követni vagy kövezni? / 43
Normakövetés, normaszegés,
autonómia / 46
IV. „A másik - a Pokol" (?) / 51
A másik / 51
Együtt / 54
Ketten / 57
A konfliktus / 61
V. Az emberi együttélés kultúrája /66
Etikett és etika / 66
Varietas delectat / 70
Vagy nem mindenkit gyönyörködtet? /77
Kisebbségben lenni / 82
Előítélet és gondolkodás, előítélet és személyiség / 90
VI. Érték és erkölcs / 97
Értékek, értékválasztások / 97
Érték és érdek / 101
Az erkölcs fogalma / 104
Vallás és erkölcs / 108
Vallások, hitek / 113
Erények és bűnök / 117
Élet-halál kérdések / 123
Halál, felejtés, emlékezés /132
VII. Korunk erkölcsi kihívásai /136
Teremtő vegykamra / 136
Hamis az érem / 139
Reklámoznak, tehát vagyok / 141
Állati jövő / 145
Szöveggyűjtemény /148
Projektek /166
Fogalommutató /176
Olvasásra ajánljuk / 178
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem