Előszó
„Amíg tudja az ember, hol a kör középpontja, tudja azt is, hogy eltér tőle." De amikor az is bizonytalanná válik, hogy hol van a kör középpontja, nem tehetünk mást - mint hogy közös erővel keresgéljük. Erre a közös keresgélésre hívják a könyv szerzői azokat a középiskolás diákokat, akik nevelőikkel és társaikkal önismeretük, emberismeretük, morális érzékenységük fejlesztésére vállalkoznak - emberismeret és etika órán, osztályfőnöki órán, viselkedéskultúra vagy kommunikáció tantárgy keretében, magyarórán, kollégiumi klubfoglalkozáson, iskolai diákkörben vagy akár önállóan is.
A tankönyv elsősorban az emberismeret, etika tantárgy tanulásához készült. Anyaga azonban sokkal bővebb, mint amennyit a heti egyórás tárgy keretei között el lehet végezni. A tanulócsoport életkora, kíváncsisága, igényessége, előképzettsége, vállalkozó kedve s nem utolsósorban társas kapcsolatainak színvonala alapján a tanár és a (vele együttműködő) csoport döntése szerint lehet válogatni a feladatok közül. Inkább kevesebb feladatot érdemes megoldani együtt, de elmélyülten, időt hagyva a nehéz, vitás kérdések kibeszélésére. Az is elképzelhető, hogy egy-egy szöveg vagy kérdés, sőt akár téma is kicserélődhet valami egészen újra, ha az élet aktuális kihívásai más „leckét adnak fel". Az egyes fejezetek vége felé többnyire olyan feladatok szerepelnek, amelyeket elsősorban azoknak a különösen érdeklődő diákoknak szántunk, akik egy-egy kérdés továbbgondolásához, önálló (otthoni, könyvtári, internetes vagy akár terep-) munkához kedvet éreznek. Természetesen a gyakorlatok sorrendje variálható. A bőséges anyag lehetőséget kínál osztályon belül az érdeklődés, hajlam, képességfejlesztési irány stb. szerinti differenciálásra, a fakultatív tantárgyi csoportokban történő tudásbővítésre. Az érettségire (elsősorban középszinten) való felkészüléshez is segítséget ad, kiemelten a projektmunkában való jártasság megszerzésére irányuló, illetve a szövegértési és szövegalkotási kompetenciák, valamint az esetelemzésben való jártasság fejlesztését célzó gyakorlataival. A könyv végén három projekt részletes leírása található, de az egyes fejezetek feladatai között is akad jó néhány, amely projektté fejleszthető.
Természetesen a könyv elsősorban nem „bevágandó" ismereteket tartalmaz - bár megismertet jó néhány pszichológiai, szociálpszichológiai, etikai stb. alapfogalommal és ténnyel hanem érdekes és hasznos szakmai, publicisztikai, szépirodalmi olvasmányokat, egyéni gondolkodásra és közös megbeszélésre, az egyéni tapasztalatok kicserélésére vagy akár vitára érdemes kérdéseket, gyakorlatokat, játékokat. Ezek számtalan fontos képesség, kompetencia fejlesztését veszik célba, a kifejezőkészségtől a konstruktív hallgatásig, az önismerettől az empátiáig, az érvelőkészségtől a kooperativitásig vagy akár az etikus gondolkodásig.
Hogy egy-egy feladat esetében az egyéni, a csoportos, a páros vagy a frontális munkát tartjuk-e célravezetőbbnek, ezt sok helyen jeleztük (legalább az egyes vagy többes számú igeraggal), de természetesen a konkrét körülményeknek megfelelően lehet módosítani. A tankönyv első fejezeteiben a csoportmunka, illetve pármunka szervezésére vonatkozó, konkrét instrukciókat is beleírtuk a feladatutasításba. A későbbiekben ezekre legfeljebb utalásszerűén emlékeztetünk - a közös tevékenység idővel, következetes tanári irányítással „ritualizálódik", elősegítve az együttműködési rutin kialakulását, erősödését. A csoportmunkában már jártas osztályok, tanárok az együttes munka bonyolultabb formáinak alkalmazására is vállalkozhatnak - a bőséges feladatválaszték lehetőséget nyújthat a csoportmunka „mozaikszerű" alakítására is.
Vissza