Előszó
Rohanó, változó korunkban a gyermek személyiségének fejlesztése egyre nagyobb gondot jelent a pedagógusoknak. Az iskola a diákok számára elsősorban erkölcsi felfogást közvetít, másodsorban pedig egy életeszményt, amit magával vihet az életbe, harmadszor pedig egy magatartást meghatározó érték- és normarendszert, ami iránymutató gyermek- és felnőttkorban egyaránt.
A személyiség sokoldalúbb fejlesztése mint cél vezette odáig munkacsoportunkat, hogy elkezdjünk egy olyan bevezető, alapozó, szintetizáló tantárgyat kidolgozni, amely mint gyűjtőlencse foglalja magába az emberrel kapcsolatos szaktudományok, a művészetek, a vallás és a napi élet kérdéseit, s ezeket próbálja emberképpé alakítani.
Az Emberismeret tantárgyunkkal célunk olyan iskolaethosz és tartalmi munka megteremtése, ahol jól érzi magát a tanuló és tanára egyaránt, ahol a tanuló is alkotó részese a tanulási folyamatnak, ahol ötletei, játékai, feladatai, kérdései, versei, írásai szervesen beépülnek a foglalkozásokba.
Az ismeretek és tudnivalók izolált citálása helyett olyan szituációk kialakítására törekszünk, melyekben valós énjüket nyújtják, nyújthatják a tanulók.
A valós élethelyzetek elemzése és tudatosítása, az őszinte megnyilvánulások lehetőségei építőleg járulnak hozzá személyiségük nyitottá válásához.
A tanulók felfedezik önmagukat, cselekedeteiket, azok biológiai, lélektani, szociológiai mozgatóit.
Ezután megnézik a másik emberrel, a társakkal, a családdal, az iskolával való kapcsolódásokat, kapcsolatokat.
A szűkebb környezetet a "világba" kilépés követi.
Ilyen logikai elvek alapján osztottuk három nagy témakörre programunkat.
I. Énismeret
II. Én és a másik ember
III. Én és a világ
A két évfolyam /4 -5. osztály/ tanítási anyaga spirális tantervi elrendezésben épül egymásra. A folytatást a nyolcadik évfolyamig hasonló felépítés alapján képzeljük az életkornak megfelelően bővítve a témaköröket.
A Pedagógus Szakma Megújítása Projekt megbízása alapján készítettük el a 4 -5. osztály Emberismeret tantárgy tanításához a tantervet és a módszertani útmutatót, amely az egyes tanítási órák gondolatmenetét, módszereit, kérdés és feladatait, irodalmi, zenei, képzőművészeti anyagait tartalmazza.
Vissza