kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | CompLex Kiadó Jogi és Üzleti Tartalomszolgáltató Kft. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 574 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 978-963-224-724-3 |
Megjegyzés: | 4. átdolgozott és bővített kiadás változatlan utánnyomása. Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
A kézikönyv szerzői | 15 |
Lectori Salutem! | 17 |
Áttekintés az emberi erőforrás menedzsmentről (Karoliny Mártonné - Poór József) | 21 |
Nyitó esetleírás: Ahogy a foglalkoztatáspolitikai államtitkár látja... | 21 |
Az emberi erőforrások és a szervezeti siker | 23 |
Az emberi erőforrás menedzsment fogalma és funkciói | 24 |
Az emberi erőforrás menedzsment céljai | 26 |
Az emberi erőforrás menedzsment befolyásoló tényezői | 27 |
Külső környezeti feltételek | 27 |
A szervezeten belüli befolyásoló tényezők | 34 |
Ki menedzseli az emberi erőforrásokat? | 37 |
A vezetők | 37 |
Az emberi erőforrás részleg és megújuló szerepkörei | 39 |
A szakemberek kompetenciakészlete | 44 |
Belülről vagy kívülről menedzseljük az emberi erőforrásokat? | 45 |
A nemzetköziesedés hatásai | 45 |
Összefoglalás | 47 |
Záró esetleírás: Emberi erőforrás mendzselés a Levi Straussnál | 48 |
Hivatkozások az 1. fejezethez | 48 |
Az emberi erőforrás menedzsment története (Karoliny Mártonné) | 51 |
Nyitó esetleírás: Hát a személyzetist ki szereti? | 51 |
A személyzeti menedzsment története | 52 |
A történelmi fejlődés főbb fázisai Angliában | 52 |
A változások mérföldkövei Amerikában | 55 |
A hazai történeti sajátosságok, jellemzők | 57 |
A személyzeti/emberi erőforrás menedzsment jelene | 65 |
A jelen megismerését segítő modellek és hazai felmérési eredmények | 65 |
Hasonlóságok és nemzeti sajátosságok az ezredforduló Európájában | 72 |
A jövő tendenciái: fenyegetettség és remény | 75 |
Összefoglalás | 78 |
Záró esetleírás: Emberi erőforrás menedzselés és szervezeti hatékonyság | 80 |
Hivatkozások a 2. fejezethez | 82 |
Emberi erőforrás tervezés és auditálás (Karoliny Mártonné) | 85 |
Nyitó esetleírás: Semperit-bezárás - Égettgumiszag | 85 |
Stratégiai emberi erőforrás menedzsment | 86 |
Az EE stratégia helye a stratégiai döntéshozás hierarchiájában | 87 |
A SEEM: fókuszban az "illeszkedés" | 88 |
A SEEM: fókuszban az "élenjáró gyakorlat" | 89 |
Az EE tervrendszer | 90 |
Az EE tervezés stratégiai választásai | 90 |
Az EE terv magja: a létszámterv | 91 |
A munkaerő-tervezési, a létszámterv-készítési folyamat | 91 |
A munkaerőigény (kereslet) előrejelzése | 92 |
A munkaerő-kínálat előrejelzése | 95 |
Akciótervek az eltérések megszüntetésére | 99 |
A tradicionális munkaerő-tervezés módosulásai | 101 |
Az emberi erőforrás tervezés | 103 |
Az emberi erőforrás tervezés első fázisa: az elemzés | 103 |
A második fázis: akciótervezés | 104 |
Praktikus javaslatok a tervezéshez | 105 |
Emberi erőforrás értékelés, auditálás | 106 |
Az értékelés stratégiai választásai | 107 |
Az értékelési módszerek | 109 |
Az értékelés célja, értelme | 114 |
Összefoglalás | 114 |
Záró esetleírás: Attitűdvizsgálat a vezetők körében | 116 |
Hivatkozások a 3. fejezethez | 118 |
Munkakörelemzés és -tervezés (Poór József - Norbert F. Elbert) | 121 |
Nyitó esetleírás: A pénz nem minden | 121 |
Kiindulópont: a szervezet- és folyamatelemzés | 122 |
A munkakörelemzés | 125 |
Fogalma és stratégiai szerepe | 125 |
A munkakörelemzés folyamata és módszertana | 127 |
Munkaköri leírás | 131 |
A közszféra sajátos szempontjai | 133 |
Munkakör-elemzési problémák | 135 |
Munkakörtervezés | 136 |
Munkaköri specializáció | 136 |
Munkaköri rotáció | 136 |
Munkakörbővítés | 137 |
Munkakör-gazdagítás | 137 |
Csoportmunka - autonóm munkacsoportok | 139 |
Új megközelítési módok | 141 |
Alkalmazási szempontok | 141 |
Alternatív munkaidő rendszerek | 142 |
Rövidített munkahét | 143 |
Rugalmas munkaidő | 143 |
Távmunka | 144 |
Munkakör-megosztás | 145 |
Speciális foglalkoztatási programok | 146 |
Munkaerő-kölcsönzés | 147 |
Munkakörelemzés és -tervezés nemzetközi környezetben | 148 |
Összefoglalás | 148 |
Záró esetleírás: Munkaköri leírás egy kisvállalkozás gyakorlatában | 149 |
Hivatkozások a 4. fejezethez | 152 |
Erőforrás-biztosítás: toborzás, kiválasztás, leépítés (Karoliny Mártonné) | 155 |
Nyitó esetleírás: Nem könnyű minőségi munkaerőhöz jutni | 155 |
Az erőforrás-biztosítás stratégiai kérdéskörei, választási lehetőségei | 156 |
Erőforrás-biztosító módozatok | 157 |
A belső erőforrás-biztosítás stratégiai választásai | 158 |
A toborzás | 161 |
A toborzás forrásai és módszerei | 161 |
A kiválasztás | 168 |
Kiválasztási eszközök, módszerek | 170 |
A leépítés | 173 |
Az erőforrás-biztosítás nemzetközi aspektusai | 176 |
Összefoglalás | 178 |
Záró esetleírás: A toborzás költséghatékonysága | 180 |
Hivatkozások az 5. fejezethez | 181 |
Munkakör-értékelés (Poór József) | 183 |
Nyitó esetleírás: Összeolvadásoknál a munkakörök relatív súlya is fontos | 183 |
Alapok | 184 |
A munkakör-értékelés fogalma | 184 |
Cél és szükségesség | 185 |
A munkakör-értékelkés kulcsjellemzői | 186 |
Munkakör-értékelés és szervezeti kultúra | 186 |
A munkakör és a munkakört betöltő | 187 |
Alkalmazás elemei | 187 |
Munkakör-értékelési módszerek | 189 |
Szintetikus módszerek | 189 |
Analitikus módszerek | 192 |
Munkaköri piaci érték módszer | 197 |
Képesség és kompetencia módszer | 198 |
Megújítási törekvések - a jövő | 200 |
A munkakör-értékelés alkalmazása | 201 |
A folyamat lépései | 201 |
A munkakör-értékelés és a munkaköri leírás kapcsolata | 202 |
Standardok a munkakör-értékelésben | 204 |
Munkaköri besorolás | 206 |
Az értékelési rendszerek karbantartása | 210 |
Közszféra sajátos szempontjai | 210 |
Munkakör-értékelés nemzetközi környezetben | 214 |
Összefoglalás | 215 |
Záró esetleírás: Munkakör-értékelés "A" és "B" vállalatoknál | 216 |
Hivatkozások a 6. fejezethez | 217 |
Ösztönzésmenedzsment (László Gyula - Poór József) | 219 |
Nyitó esetleírás: Az ösztönzés dilemmái | 219 |
Az ösztönzés funkciója és keretei | 220 |
Az ösztönzés célja | 220 |
Az ösztönzést meghatározó legfontosabb tényezők | 221 |
Az ösztönzésmenedzsment részei | 224 |
Az egyéni ösztönzés eszközei | 228 |
Az időbér-rendszerek | 228 |
A teljesítménybér-rendszerek | 234 |
A különleges státust betöltők ösztönzése | 237 |
Csoportbér | 238 |
Eredmény- és vagyonrészesedés | 239 |
Juttatások | 241 |
Nem anyagi ösztönzők | 244 |
Hazai ösztönzési trendek | 245 |
Összefoglalás | 247 |
Záró esetleírás: Rugalmas juttatási rendszer az Első Hazai Gyógyszer Rt.-nél | 248 |
Hivatkozások a 7. fejezethez | 250 |
Teljesítménymérés (Karoliny Mártonné) | 251 |
Nyitó esetleírás: Teljesítménymérés a közigazgatásban | 251 |
Stratégia és teljesítményértékelés | 253 |
Stratégiai teljesítményértékelés | 253 |
A teljesítményértékelési rendszer tervezésének stratégiai választásai | 254 |
Teljesítményértékelési célok | 255 |
Értékelő célok | 257 |
Fejlesztő célok | 257 |
Mit értékeljünk? A teljesítmény dimenziói | 258 |
Teljesítményértékelési módszerek, technikák | 260 |
Az egyéneket értékelő technikák | 261 |
Több személyt egyidejűleg értékelő módszerek | 265 |
A technikák értékelése, választási szempontok | 266 |
Az érintettek: értékelők és értékeltek | 269 |
Kiket értékeljünk? | 269 |
Kik legyenek az értékelők? | 270 |
Potenciális problémák | 271 |
Az értékelés kommunikálása | 273 |
Teljesítménymenedzsment | 276 |
A teljesítménymenedzsment sajátosságai | 276 |
A teljesítménymenedzsment elemei - ígéretek és kétségek | 277 |
Nemzetközi problémák és megoldások | 280 |
Összefoglalás | 281 |
Záró esetleírás: Teljesítményértékelés a Gerontológiai Központban | 283 |
Hivatkozások a 8. fejezethez | 285 |
Az emberi erőforrások fejlesztése (Farkas Ferenc) | 287 |
Nyitó esetleírás: Virtuális cég - valódi dolgozók | 287 |
A fejlesztési igények meghatározása | 289 |
A személyzetfejlesztés és -képzés ötvözése a stratégiával | 291 |
A személyzetfejlesztés és -képzés vállalaton belüli módszerei | 293 |
Hazai és nemzetközi alkalmazottak | 295 |
A nemzetközi vállalatok sajátosságai | 301 |
Személyzetfejlesztés egyénre szabottan | 302 |
A teljesítményt növelő tréning (a coaching) | 303 |
A teljesítményproblémák elemzése | 305 |
A mentori rendszer | 305 |
Karriertervezés és -menedzselés | 307 |
A jövő karrierútjai | 310 |
A női karrierutak | 313 |
Összefoglalás | 314 |
Záró esetleírás: Tandemben a Volkswagen és a Skoda | 315 |
Hivatkozások a 9. fejezethez | 317 |
A munkaügyi kapcsolatok rendszere (László Gyula) | 319 |
Nyitó esetleírás: Hajthatatlan a Renault | 319 |
A munkaügyi kapcsolatok lényege | 321 |
Érdekképviseletek | 322 |
Munkavállalói érdekképviseletek | 322 |
Munkáltatói érdekképviseletek | 324 |
Kollektív tárgyalások | 324 |
A kollektív tárgyalások alapelvei | 324 |
A kollektív szerződés hatóköre és tartalma | 325 |
A kollektív tárgyalás folyamata | 327 |
Tárgyalási taktikák | 333 |
Participáció | 335 |
A munkavállalói részvétel alapelvei és általános jellemzői | 335 |
A participáció európai modelljei | 336 |
Participáció üzemi szinten | 337 |
A munkaügyi konfliktusok kezelése | 339 |
A konfliktusok kezelésének alapelve | 339 |
A konfliktuskezelés típusai | 340 |
A munkaharc | 341 |
A munkaharc szerepe a munkaügyi kapcsolatokban | 341 |
A munkaharc eszközei | 342 |
Nemzetköi vonatkozások | 345 |
Összefoglalás | 346 |
Záró esetleírás: A kesztyűvarroda esete | 348 |
Hivatkozások a 10. fejezethez | 349 |
Az emberi erőforrás-kezelés információs rendszer az új gazdaságban (Dobay Péter) | 351 |
Nyitó esetleírás: A PeopleSoft megkönnyíti a hagyományos munkát, s távlatot ad az e-EEM elképzeléseknek | 351 |
Humán informatika - tegnap és ma | 353 |
A vállalati informatika megváltozó szerepe | 355 |
Kevesebb technikai, több alkalmazási probléma | 355 |
Korszerű megoldások, trendek | 357 |
EEM-IR: klasszikus és különleges támogatási formák | 359 |
Klasszikus informatikai támogatás | 359 |
Költségek, haszon: előnyök, hátrányok | 362 |
Többet, jobbat, integráltat, különlegeset | 364 |
Az integrált rendszerek és az EEM | 368 |
Integráció, vagy speciális, egyedi megoldás? | 368 |
ERP - EEM: együtt, vagy külön? | 369 |
Az "elektronikus EEM" és az internet | 370 |
Az e-EEM megjelenése és szerepe | 370 |
Az e-EEM felépítése, hasznosítása | 373 |
Az internet hatása | 376 |
Az informatikai szakma és az EEM | 379 |
Összefoglalás | 381 |
Záró esetleírás: Kiégnek az amerikai informatikusok - a META Group felmérése | 382 |
Hivatkozások a 11. fejezethez | 383 |
Változásmenedzselés - kultúraváltás (Farkas Ferenc) | 387 |
Nyitó esetleírás: Változás - kultúraváltás | 387 |
Az egyéni és a szervezeti szintű változások | 388 |
A változásmenedzsment modelljei | 391 |
A szervezeti kultúraváltás | 392 |
A változással szembeni ellenállás felismerése és leküzdése | 395 |
Egyéni eredetű okok | 395 |
Szervezeti eredetű okok | 398 |
A szervezeti változások megvalósítása az emberi erőforrások területén | 402 |
A szervezeti változások irányítói | 405 |
A konfliktusok és azok kezelése | 406 |
A szervezetfejlesztési (OD) modell | 409 |
Összefoglalás | 411 |
Záró esetleírás: A munkaerő kihelyezése - ideiglenes alkalmazottak | 412 |
Hivatkozások a 12. fejezethez | 413 |
Kompetencia és érzelmi intelligencia (Mohácsi Gabriella) | 415 |
Nyitó esetleírás: Mérni a nehezen mérhetőt - légiutas-kísérők kompetenciái | 415 |
A kompetenciamozgalom kialakulásának története | 417 |
A kompetencia definíciója | 418 |
A kompetenciák meghatározásának három kulcsmódszere | 418 |
A kritikus esemény technika - CIT | 418 |
BEI - viselkedésinterjú | 420 |
A REP-teszt | 423 |
A kompetenciamodellek típusai | 424 |
Munkakör - személy megfelelés, az egyének értékelése | 424 |
Kompetenciaalapú emberi erőforrás alkalmazások | 425 |
A hatékony kompetenciamodellek jellemzői | 425 |
Pontosság, hitelesség | 425 |
Elfogadhatóság, érvényesség | 426 |
Hozzáférhetőség, elérhetőség | 427 |
A kompetencialapú megközelítések előnyei és hátrányai | 427 |
Kompetenciaalkalmazások nemzetközi környezetben | 428 |
A kompetenciák alkalmazásairól - 1997-1998 | 429 |
Integrációs hatás | 429 |
A kompetenciák száma | 430 |
Kompetenciák az ösztönzésben | 430 |
Kompetenciaalkalmazások hazai környezetben | 431 |
Érzelmi kompetenciák | 432 |
Az érzelmi kompetenciák négy klasztere Goleman modelljében | 434 |
Az érzelmi intelligencia neurológiai alapjai | 435 |
Az agy érzelmi intelligenciához tartozó fontosabb képletei | 435 |
Hogyan fejleszthető az emocionális intelligencia? | 436 |
Az érzelmi kompetenciák és vezetési stílus kapcsolata | 437 |
A vezetési stílus és szervezeti légkör közötti dinamikus kapcsolat | 438 |
Összefoglalás | 439 |
Záró esetleírás: Az érzelmi intelligencia szerepe az ügyfélszolgálati munkakörökben | 441 |
Hivatkozások a 13. fejezethez | 442 |
Kommunikáció (Borgulya Istvánné) | 443 |
Nyitó esetleírás: A British American Tobacco Hungary kommunikációja | 443 |
A munkaértékrend átalakulása és a kommunikáció felértékelődése az EEM-ben | 445 |
Kommunikáció az EEM hagyományos funkcióiban | 447 |
A kommunikációs stratégia és az eszközök az EEM új feladatköreiben | 448 |
A kommunikációs stratégia | 449 |
A kommunikáció eszközei | 451 |
Kommunikáció a konfliktusok kezelésében | 456 |
Az IT terjedése és az EEM-kommunikáció | 457 |
Változások a szervezet extern kommunikációjában | 458 |
Az itern szervezeti kommunikáció változása | 459 |
Multikulturális munkahelyek | 460 |
Összefoglalás | 462 |
Záró esetleírás: Változásmenedzselés és a változás kommunikációja 1993-1997 | 463 |
Hivatkozások a 14. fejezethez | 467 |
Új kihívások és válaszok (Farkas Ferenc - László Gyula - Poór József) | 469 |
Nyitó esetleírás: Az internet hatása a munkavégzésre, a munkastílusra és életstílusra | 469 |
A tudásmenedzsment és az emberi erőforrás menedzsment kapcsolatai | 470 |
Az egyéni és a szervezeti tudás | 471 |
Tudásalapú vállalatok vezetése | 472 |
Emberi erőforrás menedzsment alkalmazások | 476 |
Sokszínűség az EEM-ben | 478 |
Alapfogalmak | 478 |
A sokszínűség fontossága | 479 |
Modell | 480 |
Az Európai Unió és Magyarország | 480 |
Munkaerő-piaci marketing | 482 |
A munkaerő-piaci marketing lényege | 482 |
A munkaerő-piaci marketing feladata | 484 |
A munkaerő-piaci marketing az EEM és a marketing közös része | 485 |
Felvásárlások és összevonások és az EEM | 486 |
Alapfogalmak | 486 |
A problémák okai | 488 |
A siker titka | 488 |
Példák az EEM alrendszerek integrációjára | 489 |
A szociális Európa kihívásai | 491 |
Foglalkoztatás - munkahelyteremtés | 492 |
A munkahelyek "minősége" | 492 |
Az életen át tartó tanulás | 492 |
Rugalmas munkszervezet és munkaidőmodellek | 493 |
Az időskori aktivitás támogatása | 493 |
Esélyegyenlőség | 494 |
Záró esetleírás: Tudás és kiválóság | 495 |
Hivatkozások a 15. fejezethez | 495 |
Emberi erőforrás menedzsment (EEM) esettanulmányok (Karoliny Mártonné - László Gyula - Poór József) | 497 |
Felsővezetői ösztönzés fejlesztése egy hazai élelemiszer-ipari vállalatnál (Poór József) | 497 |
Pick - Kihívások és lehetőségek | 498 |
MCE mérnök iroda (Poór József) | 504 |
Kié a teljesítményértékelési rendszer?, avagy Ki kit segít az "ABC" Bankban? (Karoliny Mártonné) | 510 |
Bértárgyalások a Mediterrán Rt.-nél (László Gyula) | 518 |
A vállalat rövid története | 518 |
Külső és belső munkaerő-piaci helyzetkép | 521 |
A bértárgyalás előkészítése | 522 |
"Multi-út" (Karoliny Mártonné) | 525 |
Az anyacég | 525 |
Az "M" üzletág és a magyarországi egységek | 526 |
A 2M Kft. | 527 |
Egy belső szakértő tanácsai (Karoliny Mártonné) | 537 |
Háttér-információk | 537 |
Munkakörelemzés | 539 |
Teljesítményértékelés | 543 |
Hivatkozások a 16. fejezethez | 546 |
1. sz. melléklet: Kérdőív | 547 |
2. sz. melléklet: Munkaköri leírás | 548 |
3. sz. melléklet: Az értékelt személy adatai | 550 |
Irodalomjegyzék | 553 |
Tárgymutató | 571 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.