Előszó
Pető Zsuzsa a kortárs magyar fotóriporterek középnemzedékéhez tartozik. Azok közé, akik neves pályatársak árnyékában végzik napi munkájukat, céltudatos szorgalommal, számottevő sikerrel, egyre...
Tovább
Előszó
Pető Zsuzsa a kortárs magyar fotóriporterek középnemzedékéhez tartozik. Azok közé, akik neves pályatársak árnyékában végzik napi munkájukat, céltudatos szorgalommal, számottevő sikerrel, egyre gyakoribb szakmai elismeréssel. Pető Zsuzsa fényképeit láthattuk kiállításokon, nyert velük díjat. Itt az ideje, hogy művei javát, a könnyen felejthető napi közléseken túl, kötetbe gyűjtve bemutassuk. Munkásságában az a legmeglepőbb, hogy első ránézésre nincsen benne semmi meglepő. Magától értetődő, természetes egyszerűséggel fényképezett és fényképez, legyen a feladat bármi, kerüljön bárhová. A könnyed természetesség azonban csak a felszín (miként a légtornász mosolya a nyaktörő mutatvány közben). Ha alaposabban megnézzük fényképeit, fölfigyelhetünk a természetes egyszerűség mögött meghúzódó, figyelemre méltó képességekkel fölvértezett,
határozott egyéniségre. Mindenekelőtt sokoldalú. Volt sportriporter, dolgozott ifjúsági, politikai és informatikai lapnál és otthonosan mozog az alkalmazott fotográfia területén is. Pető Zsuzsa nem szakosodott egy témakörre. Szakmai felkészültsége, valamint az évek során megszerzett tapasztalata lehetővé teszi, hogy bármivel bízzák meg, nem jön zavarba, szívesen vállalja a feladatot, és általában sikeresen teljesíti. Ezt bizonyítják például külföldön készített riportjai. Az ugyanis, hogy mit mutat a fotóriporter egy idegen országból, nagy felelősség, kemény próba, és sokat elárul a szerzőről. Pető Zsuzsa fényképei mértéktartóak, nem a különöst, hanem a köznapit mutatják, nem végső ítéletet sugallnak, hanem csupán arra vállalkoznak, hogy képekbe sűrítsék az élményt, amiben a riporternek része volt. Ugyanakkor több munkája bizonyítja, hogy fotóriporteri ösztöne jól működik. Utasítás vagy megbízás nélkül is ráérez a látvány súlyára, jelentőségére, az esemény fontosságára és megörökíti az élet pillanatnyi hírértéken túl mutató izgalmas, jellegzetes pillanatait, kényesen ügyelve a látvány hitelességére. Különösen igaz ez az utóbbi esztendőkben készült, a társadalmi kérdések iránti elkötelezett érdeklődését bizonyító szociofotóira. Elsősorban Orfalun készített sorozatára, valamint a dunaszekcsői felvételekre. Rokonszenves tulajdonsága a tárgyszerűség, a tiszta eszközhasználat. Sohasem tolakszik a látvány elé (ettől, ha más nem, hát túlzott szerénysége megóvja).
Vissza