Miért járunk iskolába | |
A kutyák nem viszik el az iskolát, avagy kis iskolatörténet | |
Emlékek és hagyományok | |
Kutyák, fikák, gólyák | 11 |
Vad Piu és társai | 12 |
Nem volt mindig iskola | |
Iskola nélküli társadalom | 14 |
A nymbikvarák és más primitívek | 16 |
Az aumaga | 18 |
A kíséret | 20 |
Akik lóra termettek s akik a szerszám mellé | 21 |
Iskolák és évezredek | |
Az egyiptomi írnok és a botos ember | 23 |
Már a régi görögök | 25 |
A tökéletes Alexandrosz | 28 |
Három fokozat és hét szabad művészet | 30 |
Az ősök | 31 |
Magolás és szónoklás | 32 |
Széles a világ | 36 |
Jobbágyok, polgárok, lovagok és a kultúras közkatonái | 37 |
Regulák a középkorban és azután | 38 |
Íme az iskola! | 42 |
Mindebből kitűnik | 44 |
Iskola kell | |
In memoriam Apáczai | 45 |
A tisztító és kételkedő | 47 |
Magyar Enciklopédia | 52 |
Még csak ezután | 55 |
Miért voltak fontosak az iskolák? | 56 |
Ezen kívül: miért voltak fontosak az iskolák? | 58 |
A szarvasi reformer | 60 |
Bűvös kör | 62 |
Legyen kötelező! | 63 |
Törvények és forradalmak | 66 |
Gimnáziumok, kollégiumok | 70 |
Nemecsek és Steinmann kora | 75 |
Fiúk és lányok | 78 |
Képességek és szociológia | 80 |
Iskola most | 84 |
Iskola kell? | 87 |
Mire tanít meg az iskola: amire kell? vagy amire akarom? | |
Az iskolának tanulunk, vagy az életnek? | |
"A fiatalok mindig szidták az iskolát..." | 93 |
Amire szükségünk van | 95 |
Csakhogy a reformpedagógia | 98 |
Érdeklődés nélkül nincs tanulás | 101 |
A sikerek és kudarcok törvénye | 103 |
Sikerre orientáltak és kudarckerülők | 107 |
Teljesen mindegy? | 109 |
Tegyük a kezünket a szívünkre | 114 |
Különféle új iskolák | |
Mit mondott tehát a reformpedagógia? | 116 |
Új iskolát! | 117 |
Megállapodások Dalton városában | 118 |
A valódi szabadság egyszerűsége | 121 |
A szabadság árnyéka | 125 |
Kurt Lewin kísérlete | 127 |
Szabad tevékenység és kötött szabadság | 130 |
Alkotó tanulás | 135 |
A probléma "mint olyan" | 139 |
Hogy képzeli Ivan Illich? | 142 |
Oldás helyett kötés | |
Gondolatok egy robbanás után | 146 |
Szabadság és egyenlőség illúzió nélkül | 148 |
Változó igények | 149 |
A tanulás irányítása, avagy amikor Skinner csodálkozott | 151 |
A műveltségért járunk iskolába? | |
Mi a műveltség? | |
Az iskola műveltséget ad | 157 |
Ami emberivé válik | 158 |
Az anyagi és a szellemi műveltség | 159 |
Nemzedékek egymás vállán | 162 |
Műveltség és műveltségek | 163 |
Az egyéni műveltség | 165 |
Az általános műveltség | 166 |
A műveltség eszménye | 169 |
A szakműveltség | 170 |
A műveltség birtokbavétele | |
Három fogalom | 171 |
Minden ember személyiség | 171 |
Tanulunk, ha kell, ha nem | 175 |
Önálló és járulékos tanulás | 178 |
Mi legyen a problémával? | 180 |
A tanulás mint búvópatak | 184 |
Így tanuljuk a kultúrát | 185 |
Amikor nevelnek bennünket | 187 |
Az egyoldalú iskola | |
Sokat és keveset | 189 |
A tananyag | 191 |
A tudományos iskola | 194 |
Tantárgyak és tudományok | 197 |
Gondolkodni tanulunk | 199 |
Racionális gondolkodás | 202 |
Művészeti gondolkodás | 204 |
Pavlov típusai és a féltekék | 205 |
Felemásan tanulunk gondolkodni | 206 |
A tudományok gyakorlati konzekvenciái | 208 |
Megtanítani a gyakorlati cselekvésre | 210 |
Újabb gond: mi van a gyakorlati gondolkodással? | 212 |
Sokféle okosság van | 216 |
Okosság és műveltség | 218 |
Szimmetria és aszimmetria | 219 |
Óda és szatíra | 220 |
Érzelmek és viselkedés | 221 |
Túl a tananyagon | 225 |
Hétköznapi ügy ez | 227 |
K. István képességei | 233 |
A gittegylet és vidéke | 234 |
A vád: egyoldalú intellektualizmus | 235 |
Utószó Illichről | 238 |
A változó iskola | |
Ők miért járnak majd iskolába? | |
Változgat vagy változik? | 243 |
Válság és kényelem | 247 |
E sorok írója kisdiákként | 249 |
Most kellenének | 251 |
Majd a bennünket követő nemzedékek | 252 |
Tanulni egész életen át! | |
A jelen és a jövő igénye | 254 |
Gyorsuló idő | 256 |
A tanulás fája | 258 |
A permanens tanulás szakaszai | 260 |
Gondoljunk az iskolára! | 261 |
A jövő körvonalai | |
Tudnék én is utópiát írni | 263 |
Az iskolának levegőhöz kell jutnia | 264 |
A jelen ellentéte a jövő | 267 |
Műveltség a távlatokban | 269 |
Hét nevelési terület | 271 |
Ami még hátravan | 284 |
Apáczai apotheozisa | 285 |
Az emberi kapcsolatok közege | 287 |
Rousseau, Pestalozzi, Makarenko | 288 |
Makarenko: eszmék és tudományok | 292 |
A közösségi nevelés eszménye | 295 |
A tiszteletre méltó sihederek avagy a nevelői magatartás | 296 |
A neveltek és a nevelők közössége | 299 |
Neveletlenek neveltek neveletleneket | 301 |
Közösség és demokrácia az iskolában? | 302 |
Kedves barátom! | |