Előszó
Részlet a könyvből:
"A gyermekek fejlődési üteme minden területen különböző. Azonos csoportban élő gyerekek különböző korban fordulnak hasra, állnak fel, ki előbb ki később tanul meg önállóan inni...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
"A gyermekek fejlődési üteme minden területen különböző. Azonos csoportban élő gyerekek különböző korban fordulnak hasra, állnak fel, ki előbb ki később tanul meg önállóan inni vagy önállóan levetkőzni. Természetesen a beszédfejlődés állomásait is különböző körben érik el.
Az előadásban erről szeretnék beszélni, hogy mi a feladata a gondozónőnek gyermekközösségben, ahol különböző fejlettségű gyerekekkel foglalkozik egyidőben. A gyerekek beszédfejlődését megfelelő érzelmi állapot mellett úgy tudjuk segíteni, ha ismerjük adottságaikat, egyéniségüket, figyelünk rájuk, hagyunk időt a szótagok, szavak kiejtésére, ezt megértve válaszolunk nekik. Beszélgetünk a gyerekekkel s ezen túlmenően beszélgető partnernek tekintjük őket.
Egy csoportomból szeretnék bemutatni néhány példát, ahol 2 1/2 - 3 év közötti gyerekek éltek.
Három gyerek már jól beszélt a csoportban, érthetően fejezte ki magát, helyesen ragozta a szavakat. Náluk azt szerettük volna elérni, hogy szókincsük növekedjen, ismereteik bővüljenek, egyre több dologról lehessen velük beszélgetni.
Az intézeti gyerek szókincse más, mint a családban nevelkedő gyermeké. Ez nem indokolja azt, hogy kisebb legyen. Az intézetben élő gyerek kikerülhet e lakószobájából módjában áll megnézni az orvos, a fütőbácsi, a mosónő, a főzőnő a kertész stb. munkáját. Sétálhat az utcán, vásárolni mehet a KÖZÉRT-be, esetileg születésnapi ajándékát is kiválaszthatja egy játékboltban."
Vissza