1.061.462

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Előadások a görög nevelés elméletéről

Szerző
Szerkesztő
Lektor

Kiadó: Okker Oktatási Iroda
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 77 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-560-032-1
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Trencsényi-Waldapfel Imre akadémikus a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem klasszika-filológiai professzoraként a 60-as évek második felében, feltehetően 1967-ben, speciálkollégiumi előadások... Tovább

Előszó

Trencsényi-Waldapfel Imre akadémikus a budapesti Eötvös Loránd Tudományegyetem klasszika-filológiai professzoraként a 60-as évek második felében, feltehetően 1967-ben, speciálkollégiumi előadások keretében fejtette ki nézeteit az ókori görög nevelés elméletéről. Korábban - s mindmáig - a magyar közolvasó Fináczy Ernőnek Az ókori nevelés története című (legutóbb reprint-kiadásban megjelent), a század elejéről származó, bőséges információval szolgáló, a szerző saját fordításaival illusztrált tankönyvéből tájékozódhatott. Trencsényi-Waldapfel nem vitatta a Fináczy-mű alaposságát, szakmai erényeit, sok szempontból azonban, főként a pedagógia elméletét illetően (összefoglalva fél évszázad nemzetközi kutatási eredményeit, ebben nem kis részt saját kutatásainak tanulságait) továbbfejlesztette a témáról kialakult gondolkodásmódot, néhány kérdésben lényegi módon eltérően a nagytudású pedagógia-professzor következtetéseitől. Eltér álláspontjuk például Arisztophanész megítélésében, a szofisztika értékelésében, egyáltalán a források megközelítésmódjában. (Feltűnő, hogy Trencsényi-Waldapfel óvakodott egy-egy vígjátéki vagy dialógus-szereplőt közvetlenül a szerző szócsövének tekinteni, a filológiai elemzést esztétikaival társítva, az ábrázolás sokoldalúságára hívta fel a figyelmet.) A hazai irodalomban merőben eredeti - s nagy fontosságú - a neveléselmélet „realista-naturalista" úttörőire vonatkozó tájékozódása és tájékoztató kedve (Démokritosz). Nagy fontosságot tulajdoníthatunk a ténynek, hogy a Szókratész-Platón-Arisztotelész tradíció mellett felmutatható egy másik tradíció is. Előbbinek egyenes az útja akár Herbartig, utóbbi felbukkan még a Rousseau-i életműben is.
A speciálkollégium előadásai közül mindössze négyet örökített meg (a kor technikai viszonyait tükröző) rossz minőségű magnetofonfelvétel. Ezen előadásokat rekonstruáltuk - a minimális, de elengedhetetlen szerkesztői beavatkozással. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
ELŐADÁSOK A GÖRÖG NEVELÉS ELMÉLETÉRŐL 4
A Felhők - az antik pedagógiaelmélet görbe tükre 4
Jósló névadás 15
Társadalmi rétegződés és nevelés 17
Démokritosz - egy elfeledett tradíció 18
Terentius - a Fivérek 24
Még egyszer Szókratészről és a szofistákról 26
Platón - az utópiák születése 30
Egy kései tudósítás - Lukianosz 31
"A görögöt a nevelés teszi göröggé" 35
Azephébia 41
A nőnevelés 41
JEGYZETEK 47
FORRÁSOK 50
I. Görög és latin szerzők hivatkozott művei 50
II. Trencsényi-Waldapfel Imre filológiai munkái, melyekben az előadásokban felvetett problémák kifejtést nyertek 51
III. A görög neveléstörténet irodalmából 51
Lukianosz
ANAKHARSZISZ VAGY A TESTEDZÉSRŐL 54

Trencsényi-Waldapfel Imre

Trencsényi-Waldapfel Imre műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Trencsényi-Waldapfel Imre könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem