A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elméleti és gyakorlati zongora-iskola I-II.

mint zenei nevelési eszköz kezdők számára/Op. 21./Az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tananyaga

Szerző

Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 172 oldal
Sorozatcím: Rozsnyai Károly kiadása
Kötetszám: 215
Nyelv: Magyar  
Méret: 31 cm x 23 cm
ISBN:
Megjegyzés: Két kötet egy könyvbe kötve. Két teljes tanévre kibővített és lényegesen átdolgozott második kiadás. Kotta.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Iskolámat két év előtt bocsátottam közre, s ma örömmel látom, hogy már ezer kézen forog, vagyis egy új kiadás vált szükségessé. Ezen örvendetes tény - melyet munkám legszebb jutalmának tekintek -... Tovább

Előszó

Iskolámat két év előtt bocsátottam közre, s ma örömmel látom, hogy már ezer kézen forog, vagyis egy új kiadás vált szükségessé. Ezen örvendetes tény - melyet munkám legszebb jutalmának tekintek - arra késztetett, hogy tekintettel az alapvetés fontosságára, azt művemben még inkább megszilárdítsam, s az egyöntetü haladás czéljából azt kibővítsem.
Ez utóbbira azért is szükség volt, mert iskolám, amely az első kiadásban egy kötetben jelent meg, egy tanévre túl sok - két tanévre pedig kevés anyagot tartalmazott. Ezáltal némi zökkenés támadt, az iskola és az Orsz. Zeneakadémia tananyaga között, amennyiben azon hiányt meghatározatlan művekkel kellett pótolni. Azért az új kiadásban ezen hézagot kitöltve, a tananyagot két kötetre bővítettem ki, úgy hogy a növendék most két teljes tanévre lesz ellátva a szükséges elméleti, technikai, előadási, sőt még négykezes tananyaggal is. Vissza

Tartalom

Az I-ső tanév anyaga:
I. szakasz
Mit értünk a zenélés alatt s mi a zene? 4
Mit czélozhat a kezdő növendék a zenei szépből? 4
Mi teszi a tanulást érdekessé? 4
Mi által lehet a zenélést szépen előidézni? 4
A hangkellemet és az előadás szépségeit miáltal lehet előidézni? 4
Mi képzi minden zenélésnek alapfeltételét? 4
Mi legyen a kezdő zongorázó első teendője? 4
Mi képzi a művészi és technikai ügyességi kiképzés alapját? 4
II. szakasz
Mi a zenei hang és a zenei hallás? 5
Mik az éneklés elemei szabályai? 5
A hangok utánaéneklése minő hallás alapján történik? 6
Mit értünk értelmi vagy tudatos hallás alatt? 6
Mik a törzshangok? s melyek a C dúr- skála hangjai és billentyűi? 7
Hogyan tartjuk meg legkönnyebben a billentyűk nevét és fekvését? 7
Mely billentyűk képzik a C dúr-skála hangját? 7
Mit értünk abszolút hallás alatt? 7
Hogyan lehet az abszolút hallást elsajátítani? 7
III. szakasz
A zenélésnél mely érzék nélkülözhetetlen a halláson kívül? 8
Miből áll a zene? 8
Melyek az ütemezés fejlesztésének eszközei? 8
Miáltal jelezzük az ütemeket a szem és a fül számára? 8
Miből áll egy ütem és hogyan nevezzük annak alkatrészeit? 8
Melyik a két főütem s milyen ütemek származhatnak még ezekből? 8
Hogyan keletkeznek összetett ütemek? 9
IV. szakasz
Mit értünk hangjegy alatt s mi annak czélja? 9
Mi a szünetjel s mi a czélja? 9
Alakra és érzékre nézve hányféle hangjegyet ismerünk eddig? 10
Hányféle szünetjelet ismerünk? 9
Mi a különbség az egész és a fél szünetjel között? 9
Hány negyed van egy fél kótában s hány fél és negyed egy egészben? 11
V. szakasz
Mi a kézügyesség (technika) a zenénél? 12
Miért szükséges a helyes test-, kéz- és ujjtartás? 12
Hogyan kell a zongoránál ülni s milyen távolságban és magasan? 12
Az alsó és felső karok helyzete? 12
A lábak helyzete? miért kell a lábaknak a padlón nyugodni? 12
A kéztartás szabálya s az ujjak alakja és érintési pontja? 12
A hüvelykujj érintési pontja? 12
Mi a billentés a zongoránál? 13
Mit értünk az ujjak elszigetelése alatt? 13
Az ujjak felemelése és leütése vagyis azoknak mozgatása hogyan történik? 13
A hüvelyujj ütése 13
Hogyan kell az első gyakorlatokat tanulni s mire kell azoknál ügyelni? 12
VI. szakasz
Mit értünk harmónia vagyis összhangzati érzék alatt? 14
Mi a conszonáló és diszonáló összhang? 14
Mely hangok összhangja kielégítő minden hangnemben? 14
Mit értünk hangköz alatt? 14
Hová írjuk a hangjegyeket? 14
A segédvonalakat hol és hogyan használjuk? 14
A hangjegyírás szabályai? 15
Mit értünk hangárnyaláson? 16
Melyek a leghasznosabb hangerő-jelzések? 16
Mit jelent a crescendo és decrescendo? 16
Mit jelent a pont a hangjegy oldalán? 16
Mi az előütem s mi a sajátsága? 16
Minő jelenetősége van a hangsúlynak a zenében? 16
Mi a nyolczadikóta értéke s hogyan jelenezzük azt? 17
VII. szakasz
Milyen két kulcs határozza meg a hangjegyek fekvését s hol vannak ezen kulcsok? 18
Hány csoportba osztjuk a zongora összes hangját s hogyan hívjuk e csoportokat? 18
Honnan kapja minden hang határozott nevét? 18
Hányféle alakú hangjegyeink vannak s mit jeleznek a szárak? 21
Hányféle szünetjelünk van? 21
Hangjegyek és hangértékek rendszeres ismertetése teljesen 21
Olvasási gyakorlat 5 hang keretében 29
Olvasási gyakorlatok már 5 hang keretében 20-22
Mit tanult a növendék eddig, hogy az a sikeres gyakorlati játékhoz áttérhessen? 23
VIII. szakasz
Ujjgyakoraltok 24
Dallamos gyakorlatok, I-ső sorozat 25
Az alá- és föltevés szabálya s ennek gyakorlata 34
A dúr-skála elmélete és szerkezeti szabálya 34
A skálák rokonsága 35
A módosító jelek 35
Az ötödkör és negyedkör 35
A moll-skálák szerkezeti szabálya 35
A chromatikus skála 35
Mit értünk enharmónián? 36
A skálák ujjrendjének szabályai 36
Skála-előgyakorlatok 37
Skála-minta 39
A legáto és staccato billentésmódokról 39
Dallamos gyakorlatok, II-ik sorozat 40
Az időméret (tempo) leggyakoribb jelzései 40
IX. szakasz
A hangközök kibővítése 50
A hangzatról általában 50
A hármas hangzat meghatározása 50
Éneklési gyakorlatok a dúr és moll hármasok közötti különbség felismerése czéljából 50
A hármas hangzatok helyzetei 50
A hármasok ujjrendjének szabálya 50
A tört hármasok gyakorlása 51
A hármas futamok ujjrendjének szabálya 52
A hármas futamok előgyakorlata 53
A hármas futamok rendes gyakorlása 53
A zenei szép elemeiről 53
Dallamos gyakorlatok, III-ik sorozat 54
Szemelvények az ifjusági irodalom gyöngyeiről 68-81
Négykezü dallamos gyakorlatok 82-89
A négykezes játékról 90

A II-ik tanév anyaga:
Bevezetés. Az ujjgyakorlatoknak helyes gyakorlási módja 4
Ujjgyakorlatok egy helyzetben 4
Ujjgyakorlatok haladó mozgásban 5
Ujjváltás egy billentyűn és tercz fogások 6
A skálák képzése 7
A skálák ujjrendi szabálya 7
Alá- és fölétevési gyakorlatok 7
Skálaminta különféle helyzetekben és ellenmozgásban 7
Dallamos gyakorlatok, I-ső sorozat 1-6 9-14
Kis előadási jellemdarabok 15-18
Az összhangzattan elemei 19
A főhármasok összekötése 20
A hármashangzatok technikája 21
A hármasfutamok kötésének előgyakorlata 21
Dallamos gyakorlatok, II-ik sorozat 7-15 22-35
A dominans hetedhangzatok elmélete és ismertetése, valamint azoknak feloldása 36
A hetedhangzatok játékának előgyakorlatai és a szűkített hetedhangzat ismertetése 37
A hetedhangzatok futamai párhuzamos és ellenmozgásban 39
Apró jellemdarabok 40-43
Vegyes előadási darabok és szonatinák 44-61
Négykezes dallamos gyakorlatok 62-81

Chován Kálmán

Chován Kálmán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Chován Kálmán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem