Elméleti és gyakorlati orgona-iskola I-II.
A modern orgonajáték művészetének szemléltető módszeres vezérfonala Zeneiskolák és Tanitóképző-Intézetek részére, különös tekintettel a magántanulásra/Op. 21.
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: | Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Félvászon
|
Oldalszám: | 361
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
23 cm x 31 cm
|
ISBN: | |
Megjegyzés:
|
Néhány fekete-fehér fotóval, rajzzal illusztrálva. Az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tananyaga. Rozsnyai Károly kiadása, 411.-412 sz. 2 kötetben írta Antalffy-Zsiross Dezső az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tanára. Kotta.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Művem megírására egy magyar nyelven megjelent, rendszeres orgonaiskola teljes hiánya ösztönzött. Az orgonaépítés technikája a legutóbbi 10-15 év alatt bámulatos fejlődésnek indult. Ennek...
Tovább
Előszó
Művem megírására egy magyar nyelven megjelent, rendszeres orgonaiskola teljes hiánya ösztönzött. Az orgonaépítés technikája a legutóbbi 10-15 év alatt bámulatos fejlődésnek indult. Ennek következtében az orgonajátszásban is egészen új, sajátságos játékmód keletkezett. Oly effektusok, melyekre a régi orgonista még álmában sem gondolhatott, a mai modern orgonán játszi könnyűséggel kivihetők. Miután az orgonajáték pedagógiájának okvetlen lépést kell tartani az orgonaépítés technikájának fejlődésével, így az eddigi methodusok, a modern orgonajáték szempontjából mindinkább nagyobb és nagyobb hiányokat mutatnak fel. Művemben - szemmel tartva a régi, jól bevált methodusokat - főképpen ezen hiányokat igyekeztem kipótolni.
Orgonaiskolám kizárólag a szent művészet szolgálatában áll. Az eddig használt orgonaiskolák ugyanis vagy katholikus, vagy pedig protestáns szellemben voltak megírva, valószínűleg azért, hogy ezen a réven a felekezeti tanintézetekbe tananyagképen könnyebben bejussanak.
Miután pedig a művészetben nincs felekezetiség, így művemben egyforma objektivitással tárgyalom, úgy a protestáns, mint a katholikus egyházi orgonajátékot. Véleményen szerint, nemcsak minden intelligens orgonistának, hanem minden zenésznek is, egyformán ösmernie kell, úgy a századokon át kialakult protestáns egyházi zenét, s az evvel szoros összefüggésben álló ellenpontozatos művészetet, mint a már egy évezreden át kultivált, katholikus gregorián éneket és zenét, s így egyenesen lelketlenségnek tartom - tisztán csakis felekezeti szempontok miatt - a fejlődő és tudnivágyó művésznemzedék elől más felekezetek zenei kincstárát elzárni.
Az orgona minden bizonnyal a legkomplikáltabb és legnehezebb hangszer, mivel játékosának nemcsak „játszani", hanem egyszersmind egy rendkívül bonyolúlt gépezetet, a mechanizmust is kell igazgatnia. Így tehát lehetetlenség az orgonálás tudományát kis, zsebkönyv-alakú füzetekben kimeríteni.
Orgonaiskolám két kötetre oszlik. Az első kötet kezdő orgonisták számára készült, s egy az orgonáról írt bő bevezetésen kívül, - az „orgonálás mesterségével" foglalkozik. A második kötet, melyet a haladóknak szántam, „gyakorlati résznek" nevezhető. Ebben a kötetben bőven foglalkozhatik a tanuló az egyházi orgonajátékkal, a protestáns és katholikus egyházi énekekkel és a gregorián zenével. Ugyanezen kötetben felvett korál-előjátékok, triók, fugetták és fugák gyűjteményei nehézségi fokok szerint vannak csoportosítva. A gyakorlatok összeválogatása alkalmával, mint látható, a modern szerzők legjobb példáit is felhasználtam. Orgonaiskolám két évre terjedő tananyagot foglal magában.
Vissza
Tartalom
I. kötet
I. Az orgonáról 1
1. A játszóasztal 1
2. A regiszterek 3
3. Az összekötő szerkezet 4
4. A fujtatók és szélládák 4
5. A sípok 9
6. A nyelvsípok 9
7. A menzura, s a sípszájak 9
8. A sípok alakja 9
9. A regiszterek csoportosítása 10
10. Egy uj orgona diszpozíciója 12
11. Az egységes játékasztal tervezete 16
12. Az orgona története 18
13. A regisztrálás művészete 18
Bevezető 22
II. A manuáljáték 25
A. A kétszólamú játék 25
B. A három- és négyszólamú játék 29
C. Az ujjak összehúzása és szétterjesztése 32
D. A néma és hallható ujjváltás 37
E. Az ujjak alá- és föltevése 42
F. Gyakorlatok a szólamoknak két kézben való felosztására 54
G. Vegyes manuálgyakorlatok 55
H. Játék két manuálon egy fekvésben 66
I. Két manuálon egy kézzel való játék 71
K. Egy manuálról való fel- és lecsúszás 73
L. Gyakorlatok egyedül jobb és bal kézre 74
III. A pedáljáték 75
A. Gyakorlatok váltott lábakkal 77
Az orgonairodalomban használatos pedáljelzések 78
B. A lábak váltása ugyanazon billentyűn 84
C. A lábak alá- és föltevése 87
D. A lábhegy és sarok használata 90
E. A lábhegy és sarok csendes és hallható váltása 95
F. A lábfej két szélének alkalmazása 95
G. A staccato pedáljáték 96
H. A Glissandó a pedáljátékban 97
I. A lábak helyváltoztatásának csökkentése 100
K. Pedáljáték egy lábbal 102
L. A kettős és a többszólamú pedáljáték 103
Függelék a pedáliskolához 113
IV. A manuál- és pedál-összjáték H4
A. Gyakorlatok váltott lábhegyekkel 115
B. Lábváltás és hangismétlés 133
C. Staccato a pedálban 137
D. A lábak áttevése 140
E. Glissandó a pedálban 150
V. A művészies pedálapplikatura 151
A. A lábsarok használata 151
B. Cifrázatok és ugrások a pedálban 171
C. Hosszabb pedálgyakorlatok 183
D. A kettős pedáljáték 191
A képek jegyzéke:
1. A budapesti Orsz. Magy. Kir. Zeneakadémia hangverseny-orgonája 1
2. A játszóasztal 2
3. A tört pedál 3
4. Pneumatikus szerkezet 4
5. Az egyszerű réteges fujtató 5
6. A szekrényes fujtató 5
7. Az összetett réteges fujtató 5
8. Ajaksíp 6
9. Fedett és részben fedett ajaksípok 7
10. Nyelvsíp 9
11. Különböző alakú és menzurájú sípok 10
12. A karlsruhei Luther-templom (Faváz nélkül) 12
13. A mannheimí Luther-templom orgonája 14
14. Az orgona ősei (kilenc kép) 17
15. Ülés, kéztartás, a redőnyszerkezet használata 23
16. Játék három manuálon egyszerre 70
17. Játék két manuálon egy kézzel 70
18. Felcsúszás egy felső manuálra 70
19. Sugár alakban épített pedál 75
20. Homorú pedál, sugár-alakban épített rövid billentyűkkel 75
21. Pedáljáték a pedál jobb szélén 77
22. Váltás a pedál középpontjától jobbra eső rövid billentyűn 84
23. A bal láb fölétevése 87
24. A többszólamú pedáljáték. (Hármasfogás két lábbal) 107
II. kötet
VI. Korálok. Korál-előjátékok és korál-variációk 203
A. 1. Protestáns korálok
Ah Uram Istenem 205
Eljött az isteni nap 205
A mélységből kiáltok hozzád 206
Lelkem dicsérd az Urat 206
Jézus az én örömöm 207
Mi szépen fénylik a hajnali csillag 208
Elmult az ó év 208
Uram a töredelmes 209
Erős várunk az Isten 209
Krisztus ki megváltott minket 210
Veni Redemptor Gentium 210
Óh világ, lásd itt életed 210
Isten báránya 211
Jézusom nem hagyom 212
Ah én vétkes mit tegyek? 212
Könyörülj rajtam Uram Isten! 213
Mi keresztények 214
Krisztusom halálos sebekkel feküdt 214
A ki a jó Istent... 215
Jézus az én őrizőm 215
A ki a jó Istent 215
Veni Redemptor Gentium 216
Ne büntess haragodban 216
A. 2. RÉgi magyar keresztény katholikus templomi énekek (magyar korálok)
Az üdvösséges Jézus és Mária köszöntése 217
Sanctus (Szent, Szent és szent az Isten) 217
Isten báránya 218
Krisztus Jézus született 219
In dulci jubiló 219
szép violácska, kedves rózsácska 221
Nekünk született mennyi király 221
Krisztus urunk panasza 222
A keresztfához megyek 222
Krisztus anyja szűz Mária 223
Feltámadt Krisztus e napon 223
Pange lingua gloriosi 224
Adoro Te 225
Imádlak tégedet 225
Csudákkal tündöklő isteni nagy erő 226
Ez nagy szentség valóban 226
Főlvitett magas mennyország 227
Boldogasszony Anyánk 228
Mennyországnak királynéja 228
Ének szent Erzsébet asszonyról 229
Ah hol vagy magyarok tündöklő csillaga 229
Szent István Magyarország első apostoli királyának dicsőséges jobb kezéről 230
Óh Jézusunk 230
B. Korál előjátékkal
Erős várunk 232
Krisztus, ő az én életem 232
Ó szomorúság 233
Neked szól az ének óh Jehova 234
Kedves Jézus itt vagyunk 235
Krisztus feltámadt 236
A ki a jó Istent... 237
Emelkedj fel lekem 237
Miatyánk ki vagy a menyekben 240
Köszönjük neked urunk Jézus 241
In dulci jubilo 243
Mi atyánk ki vagy a mennyekben 245
Lelkem dicsérd az urat 247
Egy szükséges 249
Mi szépen fénylik a hajnal csillag 250
Üdvöz légy szent Szüz 252
Ez nagy szentség valóban 253
Az Ige megtestesült 254
Hatalmas Isten 255
Emelkedj fel lelkem 257
C. Korál-variációk
Korál-variációk az "Óh világ, itt kell hagynom téged" 259
VII. Triók
Armstorff, No.6 268
Franke, No. 12, 16, 18 275, 283, 286
Hercog, NO. 2, 5, 7, 11 264,267,269
L. Krebs, No. 8, 14 270,276
Renner, No. 15 278
Rheinberger, No. 10 273
Rinck, No. 13 275
Ritter, No. 3 265
Rudnik, No. 9 271
Schneider, No. 1 264
Thomas, No. 4 266
Widor, No. 17 284
VIII. A. Fugetták
Albrechtsberger, No. 3 289
Hercog, No. 1, 6, 8 297, 290, 294
Krebs, No. 7 (Veni Redemptor felett) 292
Muffat, No. 2, 4, 5 288, 289, 294
Pachelbel, No. 9 (Miatyánk felett) 295
B.- Fugák
Bach, Em., No. 15 306
Bach, Seb., No. 13, E moll 302
" " No. 14, D moll 304
" " No. 19, G dur 325
" " No. 20, Kettős fuga 325
Buxtehude, No. 16 (kromatikus fuga) 308
Händel, No. 21 (kettős fuga) 308
Hercog, No. 10, 12, 18 296, 300, 314
Frescobáldi, No. 17 310
Mozárt, No. 22 (Kettős fuga a Requim-ből) 332
Reger, No. 23 (ötszólamú fuga két témával) 336
" No. 24 (négyszólamú fuga két témával) 336
Schumann, No. 11 (fuga B.A.C.H. felett) 298
Springer, No. 25 (Praeludium és fuga az "Ite missa est in festis solemnibzs" felett) 344
IX. A gregorián egyházi ének és annak harmonikus kiséretéről
A gregorián egyházi énekről 348
Az egyházi hangnemek sajátosságai 351
A gregorián ének harmónikus kiséretéről 351
Modus respondendi in Missa 355
A "Deo gratias" responsorium 356
A recitációk 357
Missa in Festis solemnibus 358