Előszó
Művem megírására egy magyar nyelven megjelent, rendszeres orgonaiskola teljes hiánya ösztönzött. Az orgonaépítés technikája a legutóbbi 10-15 év alatt bámulatos fejlődésnek indult. Ennek következtében az orgonajátszásban is egészen új, sajátságos játékmód keletkezett. Oly effektusok, melyekre a régi orgonista még álmában sem gondolhatott, a mai modern orgonán játszi könnyűséggel kivihetők. Miután az orgonajáték pedagógiájának okvetlen lépést kell tartani az orgonaépítés technikájának fejlődésével, így az eddigi methodusok, a modern orgonajáték szempontjából mindinkább nagyobb és nagyobb hiányokat mutatnak fel. Művemben - szemmel tartva a régi, jól bevált methodusokat - főképpen ezen hiányokat igyekeztem kipótolni.
Orgonaiskolám kizárólag a szent művészet szolgálatában áll. Az eddig használt orgonaiskolák ugyanis vagy katholikus, vagy pedig protestáns szellemben voltak megírva, valószínűleg azért, hogy ezen a réven a felekezeti tanintézetekbe tananyagképen könnyebben bejussanak.
Miután pedig a művészetben nincs felekezetiség, így művemben egyforma objektivitással tárgyalom, úgy a protestáns, mint a katholikus egyházi orgonajátékot. Véleményen szerint, nemcsak minden intelligens orgonistának, hanem minden zenésznek is, egyformán ösmernie kell, úgy a századokon át kialakult protestáns egyházi zenét, s az evvel szoros összefüggésben álló ellenpontozatos művészetet, mint a már egy évezreden át kultivált, katholikus gregorián éneket és zenét, s így egyenesen lelketlenségnek tartom - tisztán csakis felekezeti szempontok miatt - a fejlődő és tudnivágyó művésznemzedék elől más felekezetek zenei kincstárát elzárni.
Az orgona minden bizonnyal a legkomplikáltabb és legnehezebb hangszer, mivel játékosának nemcsak „játszani", hanem egyszersmind egy rendkívül bonyolúlt gépezetet, a mechanizmust is kell igazgatnia. Így tehát lehetetlenség az orgonálás tudományát kis, zsebkönyv-alakú füzetekben kimeríteni.
Orgonaiskolám két kötetre oszlik. Az első kötet kezdő orgonisták számára készült, s egy az orgonáról írt bő bevezetésen kívül, - az „orgonálás mesterségével" foglalkozik. A második kötet, melyet a haladóknak szántam, „gyakorlati résznek" nevezhető. Ebben a kötetben bőven foglalkozhatik a tanuló az egyházi orgonajátékkal, a protestáns és katholikus egyházi énekekkel és a gregorián zenével. Ugyanezen kötetben felvett korál-előjátékok, triók, fugetták és fugák gyűjteményei nehézségi fokok szerint vannak csoportosítva. A gyakorlatok összeválogatása alkalmával, mint látható, a modern szerzők legjobb példáit is felhasználtam. Orgonaiskolám két évre terjedő tananyagot foglal magában.
Vissza