1.063.261

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Elméleti és gyakorlati orgona-iskola I.

A modern orgonajáték művészetének szemléltető módszeres vezérfonala Zeneiskolák és Tanitóképző-Intézetek részére, különös tekintettel a magántanulásra Op. 21.

Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Rozsnyai Károly Könyv- és Zeneműkiadóhivatala
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 202 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 31 cm
ISBN:
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér fotóval, rajzzal illusztrálva. Az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tananyaga. Rozsnyai Károly kiadása, 411. sz.. 2 kötetben írta Antalffy-Zsiross Dezső az Orsz. M. Kir. Zeneakadémia tanára. Kotta.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Művem megírására egy magyar nyelven megjelent, rendszeres orgonaiskola teljes hiánya ösztönzött. Az orgonaépítés technikája a legutóbbi 10-15 év alatt bámulatos fejlődésnek indult. Ennek... Tovább

Előszó

Művem megírására egy magyar nyelven megjelent, rendszeres orgonaiskola teljes hiánya ösztönzött. Az orgonaépítés technikája a legutóbbi 10-15 év alatt bámulatos fejlődésnek indult. Ennek következtében az orgonajátszásban is egészen új, sajátságos játékmód keletkezett. Oly effektusok, melyekre a régi orgonista még álmában sem gondolhatott, a mai modern orgonán játszi könnyűséggel kivihetők. Miután az orgonajáték pedagógiájának okvetlen lépést kell tartani az orgonaépítés technikájának fejlődésével, így az eddigi methodusok, a modern orgonajáték szempontjából mindinkább nagyobb és nagyobb hiányokat mutatnak fel. Művemben - szemmel tartva a régi, jól bevált methodusokat - főképpen ezen hiányokat igyekeztem kipótolni.
Orgonaiskolám kizárólag a szent művészet szolgálatában áll. Az eddig használt orgonaiskolák ugyanis vagy katholikus, vagy pedig protestáns szellemben voltak megírva, valószínűleg azért, hogy ezen a réven a felekezeti tanintézetekbe tananyagképen könnyebben bejussanak.
Miután pedig a művészetben nincs felekezetiség, így művemben egyforma objektivitással tárgyalom, úgy a protestáns, mint a katholikus egyházi orgonajátékot. Véleményen szerint, nemcsak minden intelligens orgonistának, hanem minden zenésznek is, egyformán ösmernie kell, úgy a századokon át kialakult protestáns egyházi zenét, s az evvel szoros összefüggésben álló ellenpontozatos művészetet, mint a már egy évezreden át kultivált, katholikus gregorián éneket és zenét, s így egyenesen lelketlenségnek tartom - tisztán csakis felekezeti szempontok miatt - a fejlődő és tudnivágyó művésznemzedék elől más felekezetek zenei kincstárát elzárni.
Az orgona minden bizonnyal a legkomplikáltabb és legnehezebb hangszer, mivel játékosának nemcsak „játszani", hanem egyszersmind egy rendkívül bonyolúlt gépezetet, a mechanizmust is kell igazgatnia. Így tehát lehetetlenség az orgonálás tudományát kis, zsebkönyv-alakú füzetekben kimeríteni.
Orgonaiskolám két kötetre oszlik. Az első kötet kezdő orgonisták számára készült, s egy az orgonáról írt bő bevezetésen kívül, - az „orgonálás mesterségével" foglalkozik. A második kötet, melyet a haladóknak szántam, „gyakorlati résznek" nevezhető. Ebben a kötetben bőven foglalkozhatik a tanuló az egyházi orgonajátékkal, a protestáns és katholikus egyházi énekekkel és a gregorián zenével. Ugyanezen kötetben felvett korál-előjátékok, triók, fugetták és fugák gyűjteményei nehézségi fokok szerint vannak csoportosítva. A gyakorlatok összeválogatása alkalmával, mint látható, a modern szerzők legjobb példáit is felhasználtam. Orgonaiskolám két évre terjedő tananyagot foglal magában. Vissza

Tartalom

I. Az orgonáról 1
1. A játszóasztal 1
2. A regiszterek 3
3. Az összekötő szerkezet 4
4. A fujtatók és szélládák 4
5. A sípok 9
6. A nyelvsípok 9
7. A menzura, s a sípszájak 9
8. A sípok alakja 9
9. A regiszterek csoportosítása 10
10. Egy uj orgona diszpozíciója 12
11. Az egységes játékasztal tervezete 16
12. Az orgona története 18
13. A regisztrálás művészete 18
Bevezető 22
II. A manuáljáték 25
A. A kétszólamú játék 25
B. A három- és négyszólamú játék 29
C. Az ujjak összehúzása és szétterjesztése 32
D. A néma és hallható ujjváltás 37
E. Az ujjak alá- és föltevése 42
F. Gyakorlatok a szólamoknak két kézben való felosztására 54
G. Vegyes manuálgyakorlatok 55
H. Játék két manuálon egy fekvésben 66
I. Két manuálon egy kézzel való játék 71
K. Egy manuálról való fel- és lecsúszás 73
L. Gyakorlatok egyedül jobb és bal kézre 74
III. A pedáljáték 75
A. Gyakorlatok váltott lábakkal 77
Az orgonairodalomban használatos pedáljelzések 78
B. A lábak váltása ugyanazon billentyűn 84
C. A lábak alá- és föltevése 87
D. A lábhegy és sarok használata 90
E. A lábhegy és sarok csendes és hallható váltása 95
F. A lábfej két szélének alkalmazása 95
G. A staccato pedáljáték 96
H. A Glissandó a pedáljátékban 97
I. A lábak helyváltoztatásának csökkentése 100
K. Pedáljáték egy lábbal 102
L. A kettős és a többszólamú pedáljáték 103
Függelék a pedáliskolához 113
IV. A manuál- és pedál-összjáték H4
A. Gyakorlatok váltott lábhegyekkel 115
B. Lábváltás és hangismétlés 133
C. Staccato a pedálban 137
D. A lábak áttevése 140
E. Glissandó a pedálban 150
V. A művészies pedálapplikatura 151
A. A lábsarok használata 151
B. Cifrázatok és ugrások a pedálban 171
C. Hosszabb pedálgyakorlatok 183
D. A kettős pedáljáték 191
A képek jegyzéke:
1. A budapesti Orsz. Magy. Kir. Zeneakadémia hangverseny-orgonája 1
2. A játszóasztal 2
3. A tört pedál 3
4. Pneumatikus szerkezet 4
5. Az egyszerű réteges fujtató 5
6. A szekrényes fujtató 5
7. Az összetett réteges fujtató 5
8. Ajaksíp 6
9. Fedett és részben fedett ajaksípok 7
10. Nyelvsíp 9
11. Különböző alakú és menzurájú sípok 10
12. A karlsruhei Luther-templom (Faváz nélkül) 12
13. A mannheimí Luther-templom orgonája 14
14. Az orgona ősei (kilenc kép) 17
15. Ülés, kéztartás, a redőnyszerkezet használata 23
16. Játék három manuálon egyszerre 70
17. Játék két manuálon egy kézzel 70
18. Felcsúszás egy felső manuálra 70
19. Sugár alakban épített pedál 75
20. Homorú pedál, sugár-alakban épített rövid billentyűkkel 75
21. Pedáljáték a pedál jobb szélén 77
22. Váltás a pedál középpontjától jobbra eső rövid billentyűn 84
23. A bal láb fölétevése 87
24. A többszólamú pedáljáték. (Hármasfogás két lábbal) 107
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem