Előszó
Ez a könyv egy sorozat ötödik kötete. Középiskolásokkal foglalkozó pedagógusok felkészülését segíti nevelőmunkájuk, osztályfőnöki tevékenységük során. Életvezetési ismeretek és készségek címmel személyiségfejlesztőt szenvedélybetegségeket megelőző program indult az 1994/95-ös tanév elején kísérleti jelleggel az ország kb. száz felső tagozatos tanulócsoportjában. A programban munkát végző és hosszú távon együttműködő pedagógusgárda és az őket felkészítő, 1992 óta közös célért dolgozó sokfoglalkozású prevenciós csoport tagjai dolgozták ki és terjesztették el az Életvezetési ismereteket és készségeket Magyarország óvodáiban, általános iskoláiban. Serdülőkkel foglalkozó nevelők fogják továbbvinni, s reményeink szerint fejleszteni a leginkább védelemre szoruló korcsoporthoz szóló alább közölt programrészletet. Az átnyújtott anyag a Nemzeti Alaptanterv céljait és követelményrendszerét tükröző program folytatása.
Előzménye felépítésében tanmenethez hasonlatos volt: öt témakörben kínált 12-15 foglalkozásból álló minimál programot a tanároknak osztályfőnöki órák, klubok, napközis beszélgető alkalmak vezetéséhez, s adott ötleteket arra, hogy a programrészletek szakórai feldolgozását hogyan oldják meg a nevelők. Akkreditált tanár-továbbképző műhelymunkáinkon pedagógiai módszert is kínáltunk a bevezetéshez, alkalmazáshoz, és irányt mutattunk ahhoz, hogy hogyan építhető be a téma az iskolák pedagógiai programjába, akár önálló tantárgyként, éves órakerettel is. Témaköreink az Önismeret, Én és helyem a környezetben, Egészséges, biztonságos élet, Veszélyeztető tényezők, Óvd és védd magad! címet viselték. Tantervünk felépítése nemzetközi tapasztalatok figyelembevételével a fokozatosság elvét követte. Nem ismeretadásra, hanem a készségfejlesztésen alapuló személyiségfejlesztő módszerek kínálatára alapult. Pedagógiai elveit tanulás-módszertani vonatkozásait tekintve az élmény-és tapasztalatszerzés formáinak közvetítésére alapozott. Ezekhez az elvekhez maradtunk hűek a középiskolás anyag összeállításakor is. A könyv szerkezeti felépítésén azonban változtattunk a korosztály érdeklődése mélységéhez, műveltsége differenciálódásához, követett értékeinek eltérő voltához igazodva.
Nagyobb lehetőséget kínálunk a tanítványit ismerő pedagógusoknak a testre szabott programalkotáshoz. Hívószavakhoz kapcsolódó foglalkozásvázlatok képezik e könyvbeli tájékozódás alapját. Köztük olyan szócikkek is szerepelnek, amelyekhez csak egy-két szemelvényt rendeltünk. Ezek kiegészíthetik bármelyik témát, de képezhetik új beszélgetési alkalmak apropóját is. A felkínált témák többsége a vázlatok végén megjelenő kulcsszavak meghatározta irányában folytatható. A kínált csatlakozási lehetőségek száma gyakran több, ez lehetőséget ad a pedagógusnak arra, hogy személyiségének és a diákok igényeinek megfelelően irányíthassa, alakíthassa az anyagot. A linearitáson alapuló olvasási és feldolgozási módtól elszakadva így önállóan alkalmazható, megvalósításában kreatív gondolatokat igénylő programot kínálunk a kollégáknak, és jó közös szórakozást a gyerekekkel! „A könyv a jó olvasótól lesz az."
Vissza