Életvezetési ismeretek és készségek
A 10-14 éves korosztály nevelőinek tanári kézikönyve
Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: | Műszaki Könyvkiadó |
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 217
oldal
|
Sorozatcím: | Calibra Könyvek |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
24 cm x 17 cm
|
ISBN: | 963-686-323-7 |
Megjegyzés:
|
Tankönyvi száma: CAE-127. Fekete-fehér illusztrációkkal.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Fülszöveg
A dohányzás, az alkohol- és drogfogyasztás sajnos egyre több tizenéves gyermek szüleinek és tanárainak okoz nehéz órákat, heteket, sőt a kamaszkorban kialakuló drogfüggőség súlyos eseteiben hosszú évekig tartó, gyakran megoldhatatlan családi tragédiákat. Azokon a fiatalokon, akik már szenvedélybeteggé váltak, függő állapotba kerültek, nehezebb segíteni, mint azokon, akik még sohasem hódoltak ilyen szenvedélynek, még "érintetlenek", velük jól lehet kommunikálni. Legfontosabb tennivalónk a szenvedélybetegségek kialakulásának megelőzése, a primer prevenció, amely a felnőttek, szülők, tanárok és egészségügyi dolgozók felelőssége a még fejlődő, alakuló személyiségű gyermekekért. A szenvedélybetegségek kialakulását ismerő, kellően felkészült, józan életű felnőtt felelősen tájékoztathatja, nevelheti a fejlődő személyiségű fiatalokat. Ez a tanári kézikönyv négy évre szóló programot ad a gyermekek lelki képességeinek fejlesztésére és erősítésére. A kitűnően tervezett program tartalmas,...
Tovább
Fülszöveg
A dohányzás, az alkohol- és drogfogyasztás sajnos egyre több tizenéves gyermek szüleinek és tanárainak okoz nehéz órákat, heteket, sőt a kamaszkorban kialakuló drogfüggőség súlyos eseteiben hosszú évekig tartó, gyakran megoldhatatlan családi tragédiákat. Azokon a fiatalokon, akik már szenvedélybeteggé váltak, függő állapotba kerültek, nehezebb segíteni, mint azokon, akik még sohasem hódoltak ilyen szenvedélynek, még "érintetlenek", velük jól lehet kommunikálni. Legfontosabb tennivalónk a szenvedélybetegségek kialakulásának megelőzése, a primer prevenció, amely a felnőttek, szülők, tanárok és egészségügyi dolgozók felelőssége a még fejlődő, alakuló személyiségű gyermekekért. A szenvedélybetegségek kialakulását ismerő, kellően felkészült, józan életű felnőtt felelősen tájékoztathatja, nevelheti a fejlődő személyiségű fiatalokat. Ez a tanári kézikönyv négy évre szóló programot ad a gyermekek lelki képességeinek fejlesztésére és erősítésére. A kitűnően tervezett program tartalmas, sokszor játékos iskolai foglalkozásokon tanítja meg a gyermekeket okosan dolgozni, szórakozni, gondolkodni az élet dolgairól, és idejében nemet mondani. Ez a kézikönyv egy drogmegelőzési program alapjául is szolgál. A programot önként jelentkező iskolák előzetesen felkészített tanárai próbálták ki. Tapasztalataikat és javaslatodat a kötet összeállításakor figyelembe vette a szerző. A könyv tartalmazza a négy évre tervezett, 5-8. osztályig javasolt program teljes és évekre bontott tervét, majd sorra veszi valamennyi foglalkozás tematikáját, célokat ad, és azok eléréséhez megfelelő eszközöket, ilyenek a fejlesztő játékok, irodalmi alkotások, versek, szövegek elemzése, gondolkodtató, könnyű feladatok. Az egyes foglalkozások leírását követően, a mellékletben találhatók a gyermekek feladatlapjai.
Vissza
Tartalom
Életvezetési ismeretek és készségek - Tanmenet 3
Részletes tanmenet 5. osztály 5
Részletes tanmenet 6. osztály 6
Részletes tanmenet 7. osztály 8
Részletes tanmenet 8. osztály 10
Előszó 13
Bevezetés 15
A szülők tájékoztatása és bevonása 18
Projekt 18
Az foglalkozásvázlatok felépítése és használata 19
A didaktikai játékok alkalmazása 20
A foglalkozásvázlatok felépítése 22
Részletes tanmenet 5.osztály
I. témakör: Önismeret 23
1. foglalkozás: Bevezetés 23
2. foglalkozás: Ki vagyok én? 25
3. foglalkozás: Én a társaim szemében 29
4. foglalkozás: A másik ember is fontos
n. témakör: Én és a helyem a környezetben
1. foglalkozás: Közösségek 33
2. foglalkozás: Én és a helyem a családban 33
ül. témakör: Egészséges és biztonságos élet 38
1. foglalkozás: Az egészség értéke életünkben 41
2. foglalkozás: Hogyan élhetek egészségesen? 41
IV. témakör: Veszélyeztető tényezők 43
1. foglalkozás: Veszélyes anyagok, helyzetek és tényezők
az otthonunkban és a környezetünkben 45
2. foglalkozás: A drog fogalma, hatása a szervezetre, a családra
és a társadalomra 47
V. témakör: Óvd és védd magad! 49
1. foglalkozás: Személyes biztonság: jogaim és kötelességeim 49
2. foglalkozás: Személyes biztonság: felelősségem 50
Részletes tanmenet 6. osztály
I. témakör: Önismeret 55
1. foglalkozás: Változásaim - Hogyan fejlődöm? 55
2. foglalkozás: A pozitív én bemutatása a társaknak 57
témakör: Én és a helyem a környezetben 58
1. foglalkozás: Helyem az iskolában, osztályban: elfogadás, elutasítás 58
2. foglalkozás: Helyem az iskolában, osztályban: együttműködés 60
Ül. témakör: Egészséges és biztonságos élet 62
L foglalkozás: Növekszem, változom 62
2. foglalkozás: Életrend, életritmus 64
IV. témakör: Veszélyeztető tényezők 66
1. foglalkozás: Kísértésnek kitéve 66
2. foglalkozás: Dohányzás 68
3. foglalkozás: Alkohol 75
4. foglalkozás: Veszélyes és tiltott szerek 78
V. témakör: Óvd és védd magad! 80
1. foglalkozás: Hogyan tudok visszautasítani?
Véleményalkotás, ítéletformálás 80
2. foglalkozás: Hogyan tudok visszautasítani? Kritikai gondolkodás 82
Részletes tanmenet 7. osztály
I. témakör: Önismeret 84
1. foglalkozás: Milyen vagyok? Azonosságok, nemi különbözőségek 84
2. foglalkozás: Leválás a családról, az önállósodás kezdete 86
n. témakör: Én és a helyem a környezetben 89
1. foglalkozás: Én és a barátom, elfogadás, kizárás 89
2. foglalkozás: A baráti társaság és a kortársak szerepe 92
ül. témakör: Egészséges és biztonságos élet 96
1. foglalkozás: Mi bánt engem? Válságos helyzetek 96
2. foglalkozás: Mit tegyek? Problémamegoldás 100
IV. témakör: Veszélyeztető tényezők 102
1. foglalkozás: Az egyén és a drogok 102
2. foglalkozás: A drogok és a médiák 104
3. foglalkozás: A reklám hatása 106
4. foglalkozás: Kritikus helyzetek és döntések 108
V. témakör: Óvd és védd magad! 110
1. foglalkozás: Visszautasítási technikák, döntéshozás 110
2. foglalkozás: A nemet-mondás módjai: kiállás 112
Részletes tanmenet 8. osztály
I. témakör: Önismeret 114
1. foglalkozás: Ki vagyok én? Gyerek? Felnőtt? 114
2. foglalkozás: Pályaválasztás - jövőkép. Milyen lehetőségeim vannak? 117
3. foglalkozás: Hogyan építem önmagam? 119
II. témakör: Én és a helyem a környezetben 121
1. foglalkozás: Barátság - párkapcsolat 121
2. foglalkozás: Felelős felnőtté válás 123
III. témakör: Egészséges és biztonságos élet 126
1. foglalkozás: Az én életösvényem 126
6 2. foglalkozás: Teendőim a teljes életért 128
IV. témakör: Veszélyeztető tényezők 130
1. foglalkozás: A drogok és a társadalom 130
2. foglalkozás: Vigyázok magamra, vigyáznak rám 132
3. foglalkozás: Hová fordulhatok, kik segíthetnek? 134
V. témakör: Óvd és védd magad! 136
1. foglalkozás: Nemet mondani. Határozott ellenállás, alkotó gondolkodás 136
2. foglalkozás: Határozott ellenállás, a következmények vállalása 138
Didaktikai játékok 140
Irodalomjegyzék 141
Kivonat a Btk. kábítószer-ellenes rendeleteiből 142
A kábítószer elleni küzdelem nemzeti koordinációja 143
A kábítószer-kereslet csökkentésének fontossága 144
Az alkohol-visszaélési helyzet 145
Dohányzás 146
HTV/AIDS helyzet 146
A kábítószer-visszaélés helyzete Magyarországon 147
Kezelés, rehabilitáció 148
Kábítószer-megelőzés: kezdeményezések és struktúrák 149
Megelőzés a helyi közösségekben, együttműködés a nem kormányzati szervekkel 149
Az iskolai drogmegelőzés 150
A tömegtájékoztatás szerepe a megelőzésben 152
Mellékletek (tanulói feladatlapok) 153