Előszó
Az 1989-90-es tanévben bevezetett reform tanterv szerinti tanítás egy éves tapasztalatai szükségessé tették új „Élettan-kórélettan gyakorlatok" jegyzet kiadását.
Ez a jegyzet, formai és tartalmi...
Tovább
Előszó
Az 1989-90-es tanévben bevezetett reform tanterv szerinti tanítás egy éves tapasztalatai szükségessé tették új „Élettan-kórélettan gyakorlatok" jegyzet kiadását.
Ez a jegyzet, formai és tartalmi részeit tekintve jelentősen eltér elődeitől. A jegyzet első formájában szó szerint jegyzet volt, receptgyűjtemény a laboratóriumi gyakorlatok szűkszavú leírásával. 1985-ben került kiadásra dr. Markel Eva - dr.Ormai Sándor jegyzete, abban az időben, amikor már kirajzolódtak az új tanterv irányelvei, de még a régi módon tanítottunk. Ebben már megjelent a gyakorlatok rövid elméleti kiegészítése is.
A reform tanterv nemcsak az egyes anyagrészek mennyiségi bővítését, hanem új szempontok kiemelését is igényelte. Mindehhez járult az új képzési irányok megjelenése, amely még nagyobb részt kíván adni a gyakorlati ismeretekből.
Az új tanterv szerinti oktatás első évének egyik jelentős tapasztalata, hogy még a felemelt elméleti óraszámok mellett sincs lehetőség arra, hogy elegendő gyakorlati ismeretanyag kerüljön előadásra a tanteremben. Ezért olyan gyakorlati ismeretek, mint a megfigyelés néhány elemi fizikális vizsgálat (pl. vérnyomásmérés, EKG, pulzus, légzés, látás, hallásvizsgálatok) a korábbihoz képest részletesebben kerültek be a gyakorlati oktatás anyagába. Ugyanez mondható el néhány fontos laboratóriumi vizsgálatról, amelyek elméleti hátterének ismertetése a tantermi előadásokon nem lehetséges. Ilyenek egyebek között a vesefunkciós vizsgálatok, az izomműködés alapjelenségei stb.
A jegyzet, amely most kerül a hallgatók kezébe észrevehetően nagyobb anyagmennyiséget tartalmaz, mint a korábbiak, ezzel széles kínálatot nyújt a szükségesnek tartott gyakorlatok kiválasztására. Főiskolánk hat szakirányában képzett hallgatói ezt a jegyzetet nemcsak a szigorlat letételéig forgathatják, hanem útravalóként magukkal vihetik későbbi munkájuk segítőjeként. A jegyzet szövege olvasmányosabb, ábraanyaga gazdagabb, amely a könnyebb elsajátítást kívánja segíteni.
Dr. Ormai Sándor
Vissza