1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Életre nevelő anyanyelvi tanítás I.

A magyar nyelvtan módszeres megvilágításban

Szerző
Szeged
Kiadó: Prometheus-Nyomda
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői kötés
Oldalszám: 121 oldal
Sorozatcím: A Gyakorló Polgári Iskola Könyvtára
Kötetszám: 7
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Sokmindent meghánytam-vetettem, mielőtt munkához fogtam. A cél nagyszerűsége nem hagyott nyugtot, kerestem, kutattam, bogoztam a multat, de teljesen sikertelenül. Módszeres irodalmunk sívár képet... Tovább

Előszó

Sokmindent meghánytam-vetettem, mielőtt munkához fogtam. A cél nagyszerűsége nem hagyott nyugtot, kerestem, kutattam, bogoztam a multat, de teljesen sikertelenül. Módszeres irodalmunk sívár képet nyujt. Míg kartársaim abban a boldog helyzetben vannak, hogy a külföldi módszeres irodalom kútfőül szolgálhat számukra, addig a magyar nyelv tanítója ilyenre természetes okoknál fogva nem támaszkodhat.
A magyar nyelvtudomány módszeres feldolgozása a jövő feladata; e szerény könyv csak afféle úttörői munkára vállalkozik. Senki tőlem ne várjon tudományos elmélkedést, nem az én feladatom és kötelességem az; mint tanítóember arról adok számot, mint sáfárkodom jó lélekkel a számunkra Istentől kapott legdrágább kinccsel: az édes anyanyelvvel. Közel két évtizede tanítom állandóan anyanyelvünket, s tisztán a gyakorlat-szülte eredményről számolok itt be, s még véletlenségből sem léptem át azt a határt, amit a sors a tanítóember számára kijelölt. Efféle könyvekre nagy szükség van. Emlékezzünk csak vissza, milyen tanácstalanul állottunk pályánk kezdetén! Hány és hány kérdés vetődött fel bennünk, melyre feleletet más nem adhatott, mint az évekre terjedő kísérletezés, tapogatódzás. Könnyű annak, ki kellő önkritikával élve, átesett azon; nehéz annak, ki először érzi az anyanyelvi oktatásnak döbbenetes súlyát, nehézségét és először eszmél rá arra, hogy az anyanyelv sokkal több, mint egyszerű tantárgy. E szerény könyv ifjú kartársaim útmutatója kíván lenni. Senkit nem óhajtok tanítani, mert magam is szívesen tanulok, s ha öregebb kartársaim olvasás közben arra jönnek rá, hogy ezt én is így, vagy jobban dolgozom fel: úgy célom elértem, mert nincs más szándékom, csak az, hogy anyanyelvünk tanításának módszeres irodalmát kifejlődéséhez segítsem. Bármennyire is magamra voltam utalva idevonatkozó módszeres irodalmunk hiánya miatt, mégis nyugodt lélekkel állíthatom: a magam kis sajkáját nem kötöttem senki nagy hajójához, hanem barkácsoló ember módjára tettem-vettem céltudatosan éveken keresztül, míg megérlelődött bennem a szándék, s elég erőt éreztem ahhoz, hogy szerény munkálkodásomról kartáraimnak beszámolhassak azzal a céllal, hogy az, széles tudásukkal és tapasztalatukkal kiegészítve, váljék az anyanyelvi oktatásnak hasznára. Vissza

Tartalom

Előszó6
A tantervi cél és anyag8
Általános módszertani gondolatok a magyar nyelvtan tanításához10
A tananyag vázlatos feldolgozása nagyobb didaktikai egységekben25
Bevezető rész25
Hangtan27
A mondattan első része30
A szótan első része34
A szavak szerepe a mondatban36
Bevezető rész a II. osztály anyagához50
A szóalkotás módjai52
Rokonértelmű, rokonalakú szavak57
Az összetett mondatok58
Hangsúly, szórend60
A helyesírás főbb szabályai61
Mintatanítások64
A nyelvtani anyag összefoglaló táblázatai100
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem